Huvudmeny

Swebus 0058.

Startat av Kent Skoog, 14 april 2009, 17:14:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Citat från: Fredde_J skrivet 15 april 2009, 19:56:32 PM
Tycker denna är mer lik... http://www.sundas.se/Galleri/Bussbilder/Swebus/68xx/slides/Swebus_6882_Kalmar_Central_080903.html

::)



den kalmar buss du visar är ju en ren stadsbuss och tänkt för annan trafik, dessutom har den mycket mindre däck än både den röda och den gröna, så de skulle jag inte påstå att den är

Camilla

Citat från: Fredde_J skrivet 15 april 2009, 20:46:36 PM
Man kan tänka sig denna stilen, dock med lodräta torkarblad och röd lack vilket inte har funnits hittills:

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GS/Nummerserier/Vilket_nummer/slides/GS_XRL107_Persontrafik_2006_Alvsjo_061020.html


Du kan få köpa en om du är snäll ;)


Om jag är snäll får jag köpa 1818 då för det är nog en som är bäst av alla eller har jag fel?

Fredde

Citat från: homer skrivet 15 april 2009, 20:51:12 PM
den kalmar buss du visar är ju en ren stadsbuss och tänkt för annan trafik, dessutom har den mycket mindre däck än både den röda och den gröna, så de skulle jag inte påstå att den är

Det kan jag delvis köpa, men 0058 är nog snarare en kombination av de bägge bussarna om man tittar på vissa detaljer.

Citat från: Camilla skrivet 15 april 2009, 20:53:48 PM
Om jag är snäll får jag köpa 1818 då för det är nog en som är bäst av alla eller har jag fel?

Den var en trevlig bekantskap sist jag hade den.


HB

Citat från: Camilla skrivet 14 april 2009, 21:27:12 PM
Vad händer med 1800-1819 blir det enkel till skroten eller?

Dom hänger i en väldigt tunn tråd nu, men lite beror på trafikutökningar etc. Möjligtvis kan några klara sig kvar på detta sätt, men annars blir det nog en resa österut. /Henrik/

Bussmicke

Jag ser fram emot att se 00xx i N/V
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

HB

Citat från: Bussmicke skrivet 15 april 2009, 23:44:19 PM
Jag ser fram emot att se 00xx i N/V

Du får ge dig till tåls ett tag, för dom kommer i trafik först under sensommaren. /Henrik/

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 april 2009, 19:29:30 PM
Det var väl ett bra tag sedan diffspärr ingick i utrustningen på en linjevagn

Modellåret 2001 skulle jag tippa på, eller möjligtvis tidigt 2002.
Iaf på Volvo B10BLE Carrus Vega.

CS

Citat från: HB skrivet 15 april 2009, 23:48:21 PM
Du får ge dig till tåls ett tag, för dom kommer i trafik först under sensommaren. /Henrik/

Ska dom stå hos Volvo Huddinge i fyra månader först, eftersom två uppenbarligen iaf letat sig till Stockholm? Eller menade du att N/Vs kommer till sensommaren?

Fredrik Klint

0058-0060 syntes igår hos Volvo i Huddinge.

0058 EBN235
0059 TRW595
0060 BPB323

jocke

Riktigt snyggt. Kanske man kan hoppas på något sånt där till Gävle nästkommande 2 år då :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

HB

Citat från: CS skrivet 16 april 2009, 04:59:36 AM
Ska dom stå hos Volvo Huddinge i fyra månader först, eftersom två uppenbarligen iaf letat sig till Stockholm? Eller menade du att N/Vs kommer till sensommaren?

Dom levereras i slutet av juni, och sedan ska alla SL-system installeras under juli. Sedan ut i trafik under senare delen av juli eller under augusti. /Henrik/

M224

De här bussarna ser jag fram emot att få åka samt plåta! Riktigt snygga och jag har ju tjatat om delad framruta sen 2002! Underbart också med innåtgående vanlig dörr!

Johan B

Citat från: homer skrivet 15 april 2009, 19:26:40 PM
medstyrande 3:e axel är standard hos volvo numera och dessa bussar är nog knappast undantagna

jämför med denna http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/6700/slides/Swebus_6762_XYT196_Katrineholm_070903d.html som är snarlik

Håller med att det är konstigt om man skulle köpt dessa med stel axel. Min kommentar bygger ju på att Lars gissning om att det skulle vara stel boggi är rätt. Då kan jag spontant känna att det vore bättre om förarna lärde sig (till syvende och sist en vanesak) köra med medstyrande som har klara fördelar om man bara lär sig tänka på baksvepet. När sedan önskemålen om diffspärr kom in och med tanke på tidigare diskussion om att Swebus valt mindre glasytor för att spara pengar kunde jag inte hålla mig utan var tvungen att komma med en liten antydning att om det är så illa ställt hos vissa stockholmsförare att de inte kan klara medstyrande boggi ska man nog inte räkna med att de kan hantera en diffspärr utan att köra sönder den med. Och då blir det som bekant dyrt.

CS

Citat från: HB skrivet 16 april 2009, 16:31:04 PM
Dom levereras i slutet av juni, och sedan ska alla SL-system installeras under juli. Sedan ut i trafik under senare delen av juli eller under augusti. /Henrik/

Det är ju åtminstonde fem stycken som i alla fall till utseendet är klara, varav fyra finns hos Volvo i Huddinge. Vad händer med dessa bussarna fram tills leverans i slutet av juni då, ska dom ställas på hög i Huddinge och samla damm :-\?

Johan B

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 april 2009, 19:14:03 PM
Det har mig veterligt inte funnits en diffspärr i SL trafiken sedan 1995-96 års leveranser.

Har jag inte påstått heller. Spann bara vidare på Verspieders ÖNSKETÄNKANDE och vad jag ville ha sagt var att man kanske gör bäst i att låta bli att stoppa in sådan utrustning igen om man vill hålla kostnaderna nere. Fast du kanske bara kom med ett förtydligande?