Norrlandskusten och Kustbussen

Startat av Jan, 27 maj 2007, 21:56:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Har man börjat föra disktioner om hur nästa generationsbussar ska se ut på dessa linjer? Är godsledvagnarna ett alternativ då dubbeldäckerna har problem vid kraftiga vindar? Blir det minskat utbud då Botniabanan kommer igång?
I branschen 37 år

Jan

Precis, rikstrafiken är ju inte några muntergökar, eller ska man säga risktrafiken enligt min mening så sköter en dagisgrupp den upphandlingen lika bra
I branschen 37 år

Ersa

Godset från Umeå kan med fördel gott köras på linje 10, 11, 12, 21 och andra lokallinjer. Men då måste dessa linjer börja köras med fler godsbussar än idag. Dessutom blir det ju mer omlastning... men långväga bussgods skulle ju kunna skickas med tågen på Botniabanan... iaf i teorin.

Linje 100 mellan Umeå och Sundsvall lär nog försvinna då Botniabanan satts i trafik, och tills dess lär Veolia få köra klart. Lär väl knappast bli nåt nytt anbud på den sträckan innan nedläggning. Undrar i vilket vilket skick kustbussarna är då avtalet är slut. Här snackar vi ju lite fler mil/dygn än Norrtäljes Vegor...

Bussmicke

När är det tänkt järnvägen skall starta upp?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

De lokalbussarna som du hänvisar till är fulla av gods skulle tro att de kommer vara kvar även efter Botniabanan öppnat. Detta gäller SuV-Uå. Nordbotniabanan tror jag inte kommer igång på 20 år och kommer då linje 100 trafikera Uå-Had?
I branschen 37 år

Greger Larsson

Citat från: Verspieder skrivet 27 maj 2007, 22:15:30 PM
Godset från Umeå kan med fördel gott köras på linje 10, 11, 12, 21 och andra lokallinjer. Men då måste dessa linjer börja köras med fler godsbussar än idag. Dessutom blir det ju mer omlastning... men långväga bussgods skulle ju kunna skickas med tågen på Botniabanan... iaf i teorin.

Linje 100 mellan Umeå och Sundsvall lär nog försvinna då Botniabanan satts i trafik, och tills dess lär Veolia få köra klart. Lär väl knappast bli nåt nytt anbud på den sträckan innan nedläggning. Undrar i vilket vilket skick kustbussarna är då avtalet är slut. Här snackar vi ju lite fler mil/dygn än Norrtäljes Vegor...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2007, 22:04:22 PM
Ytterst löst så har jag nåtts av beskedet/ryktet att man funderar på att släppa godset på direktbussarna och bara köra godsbussar "lokalt", Greger kanske har hört något också?
Rikstrafiken är ju inblandad i den upphandlingen och då kan man tyvärr förvänta sig lite hur som helst.
Och när tågtrafiken startar upphör Linje 100 Sundsvall-Umeå såvitt meddelats tidigare.

//Lars

Sedan 2002 körs bussgodset på de långsammare linjerna precis som Verspeider skriver ovan, direktlinjen 100 har ej befordrat gods sedan Swebus slutade att köra. Således påverkas antalet godsbussar inte av Botniabanans färdigställande/öppnande.
/Greger L

Greger Larsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2007, 22:31:03 PM
Åh tusan!
Då har jag mao drömt om Dubbeldäckade godsare på Linje 100, men det kanske går sådana omloppsmässigt ändå?
Tycker mig sett det ett flertal ggr i Sundsvall nämligen

//Lars

Planenligt, nej, men förekommer i alla fall då & då. Åtminstone på helgerna finns det ju godsare lediga för inhopp på hundringen.
/GL