Huvudmeny

Vikariebussar

Startat av CD, 15 februari 2009, 13:33:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: 737 skrivet 23 juni 2009, 22:23:46 PM
I förra veckan var jag i Trelleborg och såg att man körde stadstrafiken med buss från Malmö. Bussen var skyltad Extrabuss och dekalerna på sidan skvallrade även för den oinvigde att det var en buss från Malmö.

Borde inte den bussen då också ha markering om att det egentligen är en vikariebuss? Jag menar, skylten, som förvisso var gul, hade ju ingen funktion eftersom den osanningsenligt skyltade Extrabuss och texten på sidan upplyste allmänheten, också osanningsenligt, att bussen var en buss i Malmös stadstrafik?

Jag kan iofs förstå, och rent av uppskatta, idén med vikariebuss. Däremot blir det som redan sagts löjligt att skriva "Här kommer en gul buss" och det oavsett om bussen är gul, blå eller vit. Det stämmer nämligen inte. Och det tycker jag är ett krav på infomation - den ska vara korrekt.

Om vita eller gula prickar i fullmatrisen kan man ju diskuttera. Jag vet inte ens om jag personligen förstår varför detta måste vara enhetligt. Enhetlighet bra (visst, resenären skiter i om bussen är gul eller blå, men för enkelhetens skull ska den vara samma färg varje dag) men det finns gränser för hur långt enhetligheten måste dras för att fungera. Det är t.ex. inte enhetligt att Thygessons har gula navkaplsar och övriga grålackade fälgar. Men det är bara vi inbitna nördar som ser. Min fru ser t.ex inte ens skillnad mellan en Scania OmniLink och en MAN Lion City.

Hur ska det då gå när trafiken avregleras? Då blir det alla möjliga färger igen för då borde det väl inte finnas färgsättningskrav längre?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 24 juni 2009, 11:18:53 AM
Hur ska det då gå när trafiken avregleras? Då blir det alla möjliga färger igen för då borde det väl inte finnas färgsättningskrav längre?

Nej, då lär det väl bli företagens egna färger igen. Precis som det är på Swebus Express, GoByBus och Y-Bussen i dag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2009, 11:21:23 AM
Nej, då lär det väl bli företagens egna färger igen. Precis som det är på Swebus Express, GoByBus och Y-Bussen i dag.

Funkar det i hela Västernorrland och större delen av Västerbotten lär det fungera på övriga Sveriges landsbygd! :)

homer

Citat från: Verspieder skrivet 25 juni 2009, 23:24:29 PM
Funkar det i hela Västernorrland och större delen av Västerbotten lär det fungera på övriga Sveriges landsbygd! :)

Stockholms innerstad och norrlands inland är inte riktigt samma sak... ska vi bara prata färger tycker jag landstingsägda huvudmänn har betydligt snyggare design överlag än vad små åkare har,

Turistbussar som finns i småbolag har ofta hemsk design där de står namnet på nån gammal gubbe sen en massa färger utan någon som helst eftertanke, detta medans Trafikhuvudmännen oftast har en rent och enhetlig design som signalerar att allt hör ihop

Ersa

Citat från: homer skrivet 25 juni 2009, 23:38:12 PM
Stockholms innerstad och norrlands inland är inte riktigt samma sak... ska vi bara prata färger tycker jag landstingsägda huvudmänn har betydligt snyggare design överlag än vad små åkare har,

Turistbussar som finns i småbolag har ofta hemsk design där de står namnet på nån gammal gubbe sen en massa färger utan någon som helst eftertanke, detta medans Trafikhuvudmännen oftast har en rent och enhetlig design som signalerar att allt hör ihop

Nu menade jag inte direkt Stockholms innerstad när jag skrev "övriga Sveriges landsbygd". Firmafärgerna som fungerar än idag i Västernorrland och större delen av Västerbotten har tidigare fungerat utmärkt i många andra län i Sverige, t.ex Jämtland, Norrbotten, samt en massa landsbygd i Svea- och Götaland.

Busstrafik i storstäder samt stora regioner som Stockholms län bör ha samma färg även framöver, men vore det inte då bättre att hela Mälardalsregionen får en mer enhetlig design? Men vem ska då ge med sig? Stockholm eller alla de angränsande länen?

Jan

Citat från: 737 skrivet 23 juni 2009, 22:23:46 PM
I förra veckan var jag i Trelleborg och såg att man körde stadstrafiken med buss från Malmö. Bussen var skyltad Extrabuss och dekalerna på sidan skvallrade även för den oinvigde att det var en buss från Malmö.

Borde inte den bussen då också ha markering om att det egentligen är en vikariebuss? Jag menar, skylten, som förvisso var gul, hade ju ingen funktion eftersom den osanningsenligt skyltade Extrabuss och texten på sidan upplyste allmänheten, också osanningsenligt, att bussen var en buss i Malmös stadstrafik?

Jag kan iofs förstå, och rent av uppskatta, idén med vikariebuss. Däremot blir det som redan sagts löjligt att skriva "Här kommer en gul buss" och det oavsett om bussen är gul, blå eller vit. Det stämmer nämligen inte. Och det tycker jag är ett krav på infomation - den ska vara korrekt.

Om vita eller gula prickar i fullmatrisen kan man ju diskuttera. Jag vet inte ens om jag personligen förstår varför detta måste vara enhetligt. Enhetlighet bra (visst, resenären skiter i om bussen är gul eller blå, men för enkelhetens skull ska den vara samma färg varje dag) men det finns gränser för hur långt enhetligheten måste dras för att fungera. Det är t.ex. inte enhetligt att Thygessons har gula navkaplsar och övriga grålackade fälgar. Men det är bara vi inbitna nördar som ser. Min fru ser t.ex inte ens skillnad mellan en Scania OmniLink och en MAN Lion City.
Kunderna skiter totalt vilken färg som finns utvändigt eller som stolklädsel har.

I branschen 37 år