Huvudmeny

Busslink 5001

Startat av Bussmicke, 01 januari 2009, 20:55:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Citat från: Cero skrivet 02 januari 2009, 14:36:07 PM
Kan vi sedan bli av med Busslink i nästa upphandling oxå så har vi säkrat att inga skattepengar hamnar i svenska fickor utan ligger tryggt i tyska, franska eller engelska ägarfickor.

Nu är ju franska Keolis till 70% ägare av Busslink, men resterande del av vinsten hamnar hos SL.

I övrigt sympatiskt skrivet och väl rutet Cero!

/Ted

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ted S skrivet 02 januari 2009, 18:14:00 PM
Nu är ju franska Keolis till 70% ägare av Busslink, men resterande del av vinsten hamnar hos SL.

I övrigt sympatiskt skrivet och väl rutet Cero!

/Ted

Busslinks vinst??? Enligt senaste numret av Bussbranschen gick Busslink med 18 miljoner i förlust 2007. Och 2008:s siffror är väl inte klara än.
Men jag instämmer också i det Cero skriver. Det där med att Busslink skulle försvinna tolkar jag som ironi.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: homer skrivet 02 januari 2009, 15:00:34 PM
bra skrivet!!! håller med dig fullständigt


Jo så illa är det.
Vad gäller bussarna så är ju många av företagen utlandsägda åtminstone delvis, vilket innebär att de köper stora mängder t ex MAN o Mercedes till koncernen till bra priser. Att satsa på forna tiders kvalitet är ju inte lönt längre, eftersom bussarna bara får rulla ett visst antal år. Annat var det förr, när bussar t o m helreviderades vid ca 7-8 år och sedan rullade minst lika länge till.
Vad gäller bilarna så är det väl så att både SAAB o Volvo slutade att tillverka svennebilar för massorna. Det blev istället dyra bilar som via företag hamnade hos förmånsbilsfolket. Vanliga svennar gick över till japanskt eler koreanskt, eller Skoda. Och nu kommer effekterna av detta. Det gäller väl en stor del av västvärldens bilindustri, som tillverkat stora dyra bilar, och nu konkurreras ut av tillverkare i östern, som tillverkar små billiga bensinsnåla bilar.

Johan Hansson

Om man skulle ta och köpa upp alla kvarvarande Scania MaxiCi i Stockholm och resten av Sverige.
Sedan hyra in sig i någon stor lokal inne i Stockholm och öppna ett museum och ställa ut de där! ;) :D
Scania skulle nog gilla det men ...... :-*

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ersa

#19
Det roliga är att MaxCi-vagnarna med regelbunden service mycket väl skulle klara 10-15 år till i trafik, detta parallellt med MAN-vagnarna. Utskrotningen kan därför även den ske parallellt! ;)

I Berlin kör man ju även polska Solaris, men då detta märke upplevs "genomtyskt" att köra räknar väl tyskarna väl fortfarande dessa som licenstillverkade Neoplanare, fast med bättre kvalitet än det f.d. modermärket. I det vinterhala Umeå är numera alla förare nöjda med Solarisvagnarna då de har bättre vinteregenskaper än de svenska OmniCity och B9S. Och om nu polackerna numera bygger bättre vintervagnar än oss svenskar... är det då ens någon vits att fortsätta tillverka svenskt? :(

Tommy E

Citat från: Johan Hansson skrivet 02 januari 2009, 19:55:00 PM
Om man skulle ta och köpa upp alla kvarvarande Scania MaxiCi i Stockholm och resten av Sverige.
Sedan hyra in sig i någon stor lokal inne i Stockholm och öppna ett museum och ställa ut de där! ;) :D
Scania skulle nog gilla det men ...... :-*

Eller köra ner och parkera alla i Fittja? :D ;D ;) :P
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Björn Forslund

Citat från: Verspieder skrivet 02 januari 2009, 20:28:32 PM
Det roliga är att MaxCi-vagnarna med regelbunden service mycket väl skulle klara 10-15 år till i trafik, detta parallellt med MAN-vagnarna. Utskrotningen kan därför även den ske parallellt! ;)

I Berlin kör man ju även polska Solaris, men då detta märke upplevs "genomtyskt" att köra räknar väl tyskarna väl fortfarande dessa som licenstillverkade Neoplanare, fast med bättre kvalitet än det f.d. modermärket. I det vinterhala Umeå är numera alla förare nöjda med Solarisvagnarna då de har bättre vinteregenskaper än de svenska OmniCity och B9S. Och om nu polackerna numera bygger bättre vintervagnar än oss svenskar... är det då ens någon vits att fortsätta tillverka svenskt? :(


Har det med att göra att Polen 1939-45 var det tyska Generalguvernementet och att produkter därifrån räknas som tyska?

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 02 januari 2009, 20:28:32 PM
I det vinterhala Umeå är numera alla förare nöjda med Solarisvagnarna då de har bättre vinteregenskaper än de svenska OmniCity och B9S. Och om nu polackerna numera bygger bättre vintervagnar än oss svenskar... är det då ens någon vits att fortsätta tillverka svenskt? :(

De svenska tillverkarna har nog fortfarande kompetens att göra bra vintervagnar och för övrigt bussar som passar svenska användare bra men jag antar att upphandlingshysterin har lett till att kunderna försöker vara "opartiska" och behandla alla leverantörer med armlängds avstånd på "lika villkor". Därmed tappar kunderna en bra kunskapskälla som kan användas för gratis kompetensutveckling av den egna personalen och en möjlighet att påverka leverantörerna och leverantörerna tappar den viktiga kundrelationen som ger så viktig användarerfarenhet till produktutvecklingen. Detta sker i bransch efter bransch. Två förlorare alltså. Till slut riskerar detta att leda till en oligopolsituation där ingen är nöjd med produkterna men köper ändå för det finns ingen annan att köpa av.

Citat från: Snacke skrivet 02 januari 2009, 21:03:13 PM
Eller köra ner och parkera alla i Fittja? :D ;D ;) :P

Skulle vara vackert! 8) 8) 8)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 januari 2009, 21:09:30 PM

Har det med att göra att Polen 1939-45 var det tyska Generalguvernementet och att produkter därifrån räknas som tyska?

Snarare med att Solaris-fabriken är den gamla polska Neoplan-fabriken, och att såväl ägare som övrig företagsledning och många jobbare kommer därifrån.
Men även ett mer helpolskt bussmärke som Autosan har ju haft stora framgångar i Sverige.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Kommer vi nu att se en trend där bussar från de forna öststaterna tar marknadsandelar?
Lägre priser och bra kvalitet, ungefär som Skodabilarna?
Autosan, har de rötter i Jelcz? eller var det Solaris?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 januari 2009, 21:46:30 PM
Kommer vi nu att se en trend där bussar från de forna öststaterna tar marknadsandelar?
Lägre priser och bra kvalitet, ungefär som Skodabilarna?
Autosan, har de rötter i Jelcz? eller var det Solaris?

Autosan och Jelcz var tidigare två olika polska tillverkare. Numera har dock Autosan köpt Jelcz-fabriken och även Jelcz-bussarna marknadsförs som Autosan i Sverige.
Solaris har som sagt sina rötter i Neoplan.
Säkert kommer polska bussar att ta marknadsandelar i Sverige. Man kan ju lika väl köpa en Autosan byggd i Polen som en Volvo byggd i Polen. Sedan tror jag också att kinesiska bussar kommer att ta marknadsandelar framöver.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Det där med kinesiska bussar är ju intressant. Men transporter ända från Kina hit måste ju bara det kosta en slant. Kommer vi även att få se kinesiska stadsbussar?
Koreanerna tillverkar ju också bussar, men dessa har av någon anledning inte hittat hit. T ex Daewoo.

Zella

Asiatiska bussar... När dom är på service så ser ju servicepersonalen varifrån bussen kommer he he... t.ex Made in Taiwan  ;)

Ursäkta min torra humor  :)

Björn Forslund

Citat från: Tomas Fransson skrivet 02 januari 2009, 22:34:49 PM
Asiatiska bussar... När dom är på service så ser ju servicepersonalen varifrån bussen kommer he he... t.ex Made in Taiwan  ;)

Ursäkta min torra humor  :)


Jodu, det fanns en tid då "Made in Japan" och liknande var något man skrattade åt.....nu fastnar det skrattet i halsen.

virtual1

Ingen som fick 5001 på bild idag då? - Jag försökte, men allt annat i 500X och 501X-serien dök förbi men inte 5001 :-(