varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?

Startat av homer, 21 augusti 2008, 13:45:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Igår blev jag omblåst av en ybuss söder om gävle när jag körde prick 80 med timmerbilen. Sedan antar jag att han var in i gävle för jag blev lika omblåst igen några mil norr om gävle. Han körde då inte en kilometer under spärren. ;)

robbes

händer ofta man blir omblå¨st mellan södertälje in mot sthlm på nätterna mot lördagen där mamn komme rmed trailerdragaren ligger i ca 90 där men blir omblåst av röd vita faror som det står ej i trafik på så man kanske skall rensa de egna leden med innan man klankar ner på en kategori

Jonas

Kanske en dum fråga, men finns inte tempo 100 bussarna kvar?

robbes

Citat från: Z skrivet 22 augusti 2008, 13:01:16 PM
Kanske en dum fråga, men finns inte tempo 100 bussarna kvar?

jo men de får ej köra 100 i sverige det är autoban som det gäller

Jonas

Citat från: robbes skrivet 22 augusti 2008, 13:05:14 PM
jo men de får ej köra 100 i sverige det är autoban som det gäller

När ändrades det, för de fick väl köra 100 på motorväg här med tidigare?

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 augusti 2008, 12:42:19 PM

Jag är bara så förvånad att man fortfarande efter 6 år stampar på samma ställe trots ett i princip 100% utbyte av människor i ledande befattningar, det måste vara inpyrt i väggarna detta??

Innerst inne är du nog inte så förvånad, även om du har helt rätt i dina uttalanden. Det är väl helt enkelt så att trafikföretagen inte har förlorat så mycket själva på att inte informera tillräckligt om lagstiftningen, eller så lärs det helt enkelt ut på ett dåligt vis i körkortsutbildningen. De förare som kan reglerna, och är rädda om sitt körtkort och sina pengar, följer dem säkert, men de som inte har fullständig kunskap (av vilken anledning som helst) gör nog så gott de kan eller får reda på. Sedan finns det självklart en liten klick som struntar i vad som gäller, men de får faktiskt skylla sig själva.

Helt ärligt förstår jag inte varför just detta förväntas fungera klockrent när inget annat gör det?

robbes

Citat från: Z skrivet 22 augusti 2008, 13:42:04 PM
När ändrades det, för de fick väl köra 100 på motorväg här med tidigare?

har aldrig varit 100 här i sverige mig veterligen i alla fall inte under de sista tio åren som jag kört buss

vid lite sökande på nätet får man fram att det är motorvägar i tyskland o frankrike som har tempo 100

Krille

Man kan nog generellt säga att yrkestrafiken kör lite för fort
(inte alltid, men många gånger)
Jag brukar försöka hålla mig till 80 km/h som max och då blir man ju omkörd av i princip alla långtradare, även i uppförsbackar.
Största trafiksäkerhetsriskerna är ju dock knappast på motorvägarna,
utan på dom större vägarna inom tätorterna.

Spånar...

/K

bjalle

Brukar alltid ligga i cirka 85 med lastbil, vare sig jag har släp eller inte. Givetvis på 90 vägar eller snabbare.

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 augusti 2008, 11:37:14 AM
Beställningsförarna tycker linjetrafikförarna är klantskallar som mest är i vägen, och linjetrafikförarna tycker turistbussförarna är bufflar som alltid skall fram med gasen i botten.

Man hälsar inte på varann...det är ju lite löjligt....står man bredvid varann så låtsades turistbussföraren inte om mig när jag körde linjetrafik, och nu när jag hälsar på linjetrafikförare är det ganska ofta tvärtom. Ibland brukar jag tuta till med tutan och demonstrativt "överhälsa" när han/hon tittar till bara för att j***as lite.

Detta har vi ju debaterat ett par gånger tidigare i forumet samt dess föregångare, men sådant tål att upprepas. Jag kan ju återberätta om tiden i Roslagen när inte en enda FAC/turistbussförare hälsade på mig mellan Stockholm och Roslagsskogarna under tomkörningar med SL-röd Carrus Fifty skyltad "Fridströms Buss" på matriskylten. Samma förare hälsade glatt när de mötte mig några timmar senare samma dag i en silvergrå Setra med texten "Fridströms Buss" under vindrutan. Hur är det ställt med attityden, alternativt synen? Om vi hade kört båda bussarna efter varandra, hade de bara hälsat på en av oss förare då?  ::)

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 22 augusti 2008, 11:02:13 AM
Jag väljer att svara någorlunda dimplomatiskt.

Jag är högst tveksam till att all dagbeordrad och timanställd personal kör med färdskrivarblad hela tiden. Det är relativt ofta man hör personal påtala att det blir jobbigt i morgon för "då ska jag köra 434 och måste använda färdskrivarblad". Däremot har de som kör 434 varje dag bra koll på vilka regler som gäller, och verkar följa dem.

Själv tycker jag mig ha bra kunskaper i vilka regler som gäller - en kunskap som jag inte inhämtat hos trafikföretaget i fråga, men det kanske går att få reda vilka regler som gäller även på plats?  

Eller gör man som de allra flesta förare som är anställda av ett helt annat stort trafikföretag några mil norrut. Dvs att man alltid kör med ett korrekt påskrivet färdskrivarblad i skrivaren oavsett vilken linje bussen går på. Det känns som det är enklare. Iofs är väl dessa områden och deras linjer svåra att jämföra, men om man har samma rutiner hela tiden slipper man ju det hela med att en viss linje blir "krånglig".

Bjarne-W

#41
Men Homer - vad är det för otrevligt obegåvat språk du använder - idioter?
Jag känner detta "svanbeklädda bussföretag" utomordentligt väl och vet att det är av de "få" verkligt seriösa bussföretagen.
Om vi nu ska snacka om "obegåvade medborgare (läs idioter om du vill) så finns det nog betydligt fler av dem på detta forum än hos det antydda bussföretaget. Den slutsatsen drar jag lätt dels, när jag (årligen) läser den statistik som bl a NTF redovisar i sina "hastighetsmätningar" över hur olika bussföretags förare håller angiva hastighetsgränser,  (vilken är skrämmande dålig), blivit omkörd av snabba expressbussar osv - dels efter att följt inläggen på detta forum under många år.
Det vore klädsamt om vissa av er som skriver inlägg här stämde ner tonen ett par snäpp - vad vet ni
t ex om hur det är att vara bussföretagare, om att driva kollektivtrafik osv. Det finns alldeles för många "gnälliga experter" på detta forum.
Basta!
Bjarne Wilmarsgård, chefredaktör för tidningen bussbranschen.

homer

Citat från: Bjarne-W skrivet 22 augusti 2008, 21:52:49 PM
Men Homer - vad är det för otrevligt obegåvat språk du använder - idioter?

Ja visst är de obegåvat och otrevligt att kalla bussförare för idioter, jag håller fullständigt med dig.

Men det är mycket konstigt vad många som har skrivit här verkar glömma bort vad nämda bussföretagare uttalade sig i samband med strejken som var för snart 2 månader sen

mitt inlägg ska ses lite med glimten i ögat och en spark i baken på GD, eftersom han bara anser att han har idioter anställda förstår jag att han inte ens försöker berätta för sina anställda vikten av att vara vägens riddare och ett gott föredömme, Åtminstånde företaget jag arbetar på har under de senaste åren lyckats med att få de flesta förare att hålla sig under 90 sträcket och på ett bra sätt förklarat varför vi inte ska ligga och köra på spärren

Bjarne-W

#43
Eftersom jag känner GD mycket väl vet jag att det som skrevs i bl a Aftonbladet inte alls stämmer med vad han har sagt. Aftonpesten vred på GDs uttalande till något som han inte alls hade sagt. Och andra hakade på... Detta har GD också mycket noga redovisat på sin blogg.
Glimten i ögat - finemang. Det är något vad jag saknar helt på det här stället.
Hur skulle det vara om du som skriver här kom med lite konstruktiv kritik, som kan hjälpa till att utveckla buss- och kollektivtrafiken (vilket gynnar er som bussförare) - i stället för att bara gnälla eller tjafsa om t ex "bussindivider". Sandlådenivå!
En sådan tråd skulle i alla fall jag - och bussgubbarna i bussnäringen - uppskatta...

En gång i tiden körde jag under många år en 12 m lång bokbuss i Stockholm. Jag försökte imponera på min mamma genom att "skryta" om min körskicklighet med bussen....
"Du - sa hon - t o m en fluga kan göra en perfekt 3-punktslandning - upp och ner i taket"...

homer

Citat från: Bjarne-W skrivet 22 augusti 2008, 22:32:42 PM
Aftonpesten vred på GDs uttalande till något som han inte alls hade sagt.

jag har läst både de som står i aftonpesten och hans blogg, visserligen var de inte exakt citerat i aftonbladet men likförbannat har han sagt opassande saker som inte passar sig att komma från en företagsledare i den här branchen där alla borde hålla ihop och stå enade, och jag tror vi har diskuterat de här på forumet förut så de är väl inte så mycket att diskutera vidare kanske

Citat från: Bjarne-W skrivet 22 augusti 2008, 22:32:42 PM
Hur skulle det vara om du som skriver här kom med lite konstruktiv kritik, som kan hjälpa till att utveckla buss- och kollektivtrafiken (vilket gynnar er som bussförare) - i stället för att bara gnälla eller tjafsa om t ex "bussindivider". Sandlådenivå!
En sådan tråd skulle i alla fall jag - och bussgubbarna i bussnäringen - uppskatta...

vet inte riktigt om du syftar på att jag har tjafsat om bussindivider eller om du syftar på forumet iallmänhet

men en seriös tråd om hur man skulle kunna utvecka branchen skulle jag gärna vara med på