varför kör Turistbussar alltid på fartspärren?

Startat av homer, 21 augusti 2008, 13:45:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Idag hände de igen, blev omkörd av en turistbuss på Motorvägen utanför Stockholm, bussen ifråga ägs av han som bara har idioter anställda så de är väl iof inte så konstigt att den svanbeklädda Setran dundrade om mig i över 100 km/h... Men detta är inget undantag jag tycker mig se överallt att Turistbussar alltid ligger och "kör på spärren" Vad har har dem så brottom för??? När linjebussar kan hålla 90 och ändå komma i tid enligt tidtabellen, men han som troligen ska ut till något konferensecenter och sitta och glo i ett hörn av en parkeringsplats tills passagerarna behagar vara klara inte gör de!

Fredde

CitatInfoga citat
Idag hände de igen, blev omkörd av en turistbuss på Motorvägen utanför Stockholm, bussen ifråga ägs av han som bara har idioter anställda så de är väl iof inte så konstigt att den svanbeklädda Setran dundrade om mig i över 100 km/h... Men detta är inget undantag jag tycker mig se överallt att Turistbussar alltid ligger och "kör på spärren" Vad har har dem så brottom för??? När linjebussar kan hålla 90 och ändå komma i tid enligt tidtabellen, men han som troligen ska ut till något konferensecenter och sitta och glo i ett hörn av en parkeringsplats tills passagerarna behagar vara klara inte gör de!

Detsamma hände mig tidigare i veckan, dock inte av samma åkare, men dock ett känt bolag här i stan. Kör ifatt och ligger och nosar en några ynkar meter bakom, dock utan att köra om. Då hade jag jag buss, farthållaren inställd på 90.

Så jag undrar lite samma sak, är det så pressat schema för just dessa chaffisar?


robbes

#2
Citat från: Fredde_J skrivet 21 augusti 2008, 13:58:40 PM
Detsamma hände mig tidigare i veckan, dock inte av samma åkare, men dock ett känt bolag här i stan. Kör ifatt och ligger och nosar en några ynkar meter bakom, dock utan att köra om. Då hade jag jag buss, farthållaren inställd på 90.

Så jag undrar lite samma sak, är det så pressat schema för just dessa chaffisar?



grattis får man fråga vad o hur ny buss du har.

Scania har viss sjukdom med sina fordon där krävs fast färdskrivaren är klibrerad o godkänd ytterligare en hastighetsmätare i form av gps.

skrivaren i den scania jag kör dock lastbil med digital färdskrivare så ä det så som följer

du ser i displayen att du ställer in färdskrivaren på 83 (kör med släp)
Den analoga hastighetsmätaren visar på ca 87
den digitala färdskrivaren visar att du kör 86

Gps en visar att du ligger i 84

så man kan ej lita på hstighets mätarna ens



sedan en sak som linje nissarna ej tänke rpå men de som kör beställning har färdskrivar kravet med dessa kör o vilotidsregler som inte är av gudnåde att man måste ha raster etc och de böterna som är om man skulle köra någon minut för länge.

den idiot som bestämde det skall vara vid uppdelning 15 +30 och 30 skall ligga sist måste fått en knäpp i skallen tyvärr.

som alla vet är det ej så fett med rastplatser i sverige o man får ju försöka hinna till de få som finns utan att riskera flera tusen i böter

robbes

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 augusti 2008, 14:06:30 PM
Nää precis!

Sedan var det ju tidigare så att bara en av SL operatörerna kalibrerade och besiktigade sina skrivare med 2 års intervallen, hur det är idag vet jag inte.

finns det färdskrivare skall de vara besiktigade o godkända även om de ej behöver användas. dock om en buss går på en beställnings tur så skall färdskrivaen användas även om det bara är inom sthlm etc


är endast linje körningen som är undantagen färdskrivar kravet

Fredde

Citatgrattis får man fråga vad o hur ny buss du har.

Bussen var en Volvo B9S från 2005, mycket tveksam till att det skulle vara strul med den hastighetsmätaren.

CitatSedan var det ju tidigare så att bara en av SL operatörerna kalibrerade och besiktigade sina skrivare med 2 års intervallen, hur det är idag vet jag inte.

Kanske får man lov att kolla dagens bussar hur de ser ut då?


robbes

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 augusti 2008, 14:09:28 PM
Jo men det innebär inte med automatik att det fungerar i verkligheten

tyvärr gör ju det inte och föraren spelar opftast ovetande vid en kontroll synd bara de inte får känna av böterna som de som konstant kör med färdskrivare riskerar att göra.

ett exempel om man inte har extra rullar tre stycken till digitala färdskrivaren så är det 3000 i böter. dessa skall amn ha för att polisen skall kunna göra sina utskrifter vid kontroll.

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 augusti 2008, 13:52:07 PM
I

Men får man fråga vad du körde för fordon?  bussen hade förhoppningsvis en kalibrerad och besiktigad färdskrivare (seriösa åkare brukar ha det)



En Volvobuss av godkänd modell med godkänd färdskrivare (ja jag brukar ha koll på de)

Fredde

CitatDet ska finnas en liten klisterlapp från KG Sandströms eller liknande som anger besiktningsdatum, antingen inuti skrivaren eller på annan lätt kontrollerbar plats.

Då får man spana på det..

Dock tror jag det är ett faktum att det handlar om stressade förare, ang trådens ämne.


Göransson

Hej.
Verkar vara en del här som aldrig kört turistbuss. Inläggen visar det helt klart.
Har erfarenhet av linjevagnar som jagar längs vägarna för att få några extra minuter på ändhållplatsen.
Är ju 90 km/h som gäller i Sverige, vilket är korkat ifs. Är ju snart 100 i hela övriga EU...
Beträffande färdskrivaren så kontrolleras den varannat år enligt gällande förordning och den ska visa rätt. Vad bilarnas mätare sedan visar är ju rent lotteri. Kan slå på hur mycket som helst.

Kan vara så ibland att man som turistbusschaufför startar i t.ex Stockholm och därefter har en rad ställen att lasta upp på för att sedan passa en färja 60 mil söderut. Färjan väntar inte. Gud nåde dig om du missar den! Kan vara struliga passagerare som inte repekterar den rast som angivits eller trafik som förhindrar en. Stress finns självklart även för turistbusschaffisen. Ofta! Resebyråer eller grupper som lägger in det där extra besöksmålet som där egentligen i praktiken inte finns tid till men som chauffören måste lösa.
Alla resor är inte till nåt konferenscenter för att sedan sitta med benen i kors......Naiv bild av turistbusschaufförens vardag måste jag säga....Är oerhört långt från det!
Men att ligga och snusa någon i bakvagnen eller göra riskabla omkörningar för någon färjas skull ska inte existera. Många chaufförer som måste lära sig respektera att vi transporterar människor och vad det ansvaret innebär.
Magnus


robbes

Citat från: Göransson skrivet 21 augusti 2008, 14:27:58 PM
Hej.
Verkar vara en del här som aldrig kört turistbuss. Inläggen visar det helt klart.
Har erfarenhet av linjevagnar som jagar längs vägarna för att få några extra minuter på ändhållplatsen.
Är ju 90 km/h som gäller i Sverige, vilket är korkat ifs. Är ju snart 100 i hela övriga EU...
Beträffande färdskrivaren så kontrolleras den varannat år enligt gällande förordning och den ska visa rätt. Vad bilarnas mätare sedan visar är ju rent lotteri. Kan slå på hur mycket som helst.

Kan vara så ibland att man som turistbusschaufför startar i t.ex Stockholm och därefter har en rad ställen att lasta upp på för att sedan passa en färja 60 mil söderut. Färjan väntar inte. Gud nåde dig om du missar den! Kan vara struliga passagerare som inte repekterar den rast som angivits eller trafik som förhindrar en. Stress finns självklart även för turistbusschaffisen. Ofta! Resebyråer eller grupper som lägger in det där extra besöksmålet som där egentligen i praktiken inte finns tid till men som chauffören måste lösa.
Alla resor är inte till nåt konferenscenter för att sedan sitta med benen i kors......Naiv bild av turistbusschaufförens vardag måste jag säga....Är oerhört långt från det!
Men att ligga och snusa någon i bakvagnen eller göra riskabla omkörningar för någon färjas skull ska inte existera. Många chaufförer som måste lära sig respektera att vi transporterar människor och vad det ansvaret innebär.
Magnus




nu är det så att jag kör både lastbil o turistbuss. har även kört linjetrafik med i skåne. dock at tmånga här endast kör kort sträcka är inget ovanligt och som jag skrev så är ju kör o vilotidsreglerna väldigt idiotiska i vissa avseenden. men att som vissa tursit företag ständigt tänja på gränserna är inget vidare har viss kuinskap om ett par stycken i malmö höllviken så man vet vad man talar om


Göransson

Tack Robbes.
Jo, inte har sträckan med beteende att göra.
Intressant att du har erfarenhet av lastbil vilket jag också har även om det var när Volvo bara hade F innan siffrorna.
Tycker att generellt går det för fort på det mindre vägnätet. Bussar och lastbilar har kanske fått för bra kräm under motorhuven för det går fort numera. Hederskodexet med att vägens riddare var föredömme är ju som helt bortblåst.
Kan inte se den stora trafikfaran i hastigheten på motorväg om avståndet hålls. Bussarna är utväxlade för Tempo 100 dessutom så ibland känns 90 km som segdragning....
/Magnus

Göransson

Ser fram mot Robbes belägg för sina uttalanden om arbetstider från bolag i Malmö och Höllviken.
Han verkar vara väl insatt...... ??? Måste man ju vara för att komma med sådana påhopp...Eller?

Ulf Rådeström

Jag håller helt med Göransson i sina uttalanden.
Själv kör jag liksom G. turistbuss, och bilden som målas upp av att vi sitter och glor med benen i kors dagarna i ända är totalt okunnig och naiv.

Den här diskussionen har varit uppe många gånger förr av dom som inte håller reda på fakta eller verklighetsuppfattning om vad som gäller i realiteten.

Precis som skrivits ovan av bla Lars Ödlund - bilars hastighetsmätare kan slå väldigt fel och är då rakt ingen mätsticka för hur fort ett tungt fordon med kalibrerad färdskrivare och hastighetsmätare fungerar.

Sedan antar jag att du Fredde J inte kör turistbuss som jag förstått, och då undrar jag lite över dina säkra uttalanden ibland om kalibrerade färdskrivare etc, när du inte ens behöver använda den i den typ av trafik du kör i på Björknäsgaraget.


Cero

Så har vi åter en diskussion där bussbranschen framställs som ofelbar....

Visst har man väl blivit omkörd av såväl linje- som turistbussar i kanske inte högre fart än vad hastighetstavlorna anger men definitivt i laglig fart när övriga, även "balla Ubbe i BMW:n", hållit betydligt lägre fart pga väder- och vägförhållandena. Antagligen har alla vanliga bilister pga dålig kompetens tagit det för lugnt.

Har även sett bussar från s.k. respekterade bolag som skapat en ytterligare fil till höger om övriga på motorvägar med köbildning och där kört om alla med högerhjulen på gräset och fullt med folk i bussen. Inga problem, varför sitta i kö? Man får känslan att bussen alltid ska fram oavsett trafik-, väder- och vägförhållanden.

Jag ser tyvärr ingen ursäkt i att köra för fort eller på annat sätt bete sig olämpligt i trafiken bara för att man kör buss och har en tid(tabell) att passa. De flesta av oss har en tid att passa men det innebär väl inte att man får göra som man vill (även om vissa tycks tro det)? Eller kanske har jag missat något?

bastuper

Mitt tips om man får nån "#¤%" bak i baken och blir orolig så släpp på gasen o vänta till dom kör om, är dom så dum att dom är fastklistrade där bak så får odm gärna svära över min låga hastighet.....