Ytterligare en "ny" buss till Swebus Umeå siktad...

Startat av Esbjörn, 31 maj 2008, 16:37:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MGA

Planen är att den ska igång men det kommer ta tid. Kan jag lova.
///
MGA

Ersa

#16
Citat från: virtual1 skrivet 01 juni 2008, 15:25:56 PM
om enbart lågentré krävdes?! - eller krävdes låggolv?

Vad jag vet säger kravet lågentré (dvs inte låggolv) på nya fordon. Huruvida det är rent förbud mot införsel av begagnade låggolvsvagnar, för omlackering och permanent bruk låter jag vara osagt. Höstens vikariebussar lär det dock inte vara lika hårda krav på.

S Svensson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 juni 2008, 12:02:36 PM
5012 liksom systrarna 5013 och 5014 leverades som nya till Karlskrona
Några av dessa har setts i Göteborg

Vet Lasse Ö hur det är med effekten på motorerna.
Om vi tar typen B7LA-med Säfflekaross (75000) så lär det funnits olika motorer i dessa som fanns i Göteborg/Kruthusgatan.
Gäller de som hade inv nr som början med 5(alltså 5xxx). Tack !!

virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 juni 2008, 19:13:34 PM
Ja om jag minns rätt var det 5013-14 som gick till Göteborg och vidare till Botkyrka, 5012 kom till Stockholm direkt från Karlskrona.

Men... 5012 står att den haft _10_ ägare enl. VV, hur går detta ihop? - jag kan få det till max fem!

Fabrik/Swebus Karlskrona/Swebus Märsta/Swebus Gävle/Concordia Bus Fleet - eller har den vart avställd o tillhört Concordia Bus Fleet flera gånger (mellan ortsbytena)? - men om även så så blir det max tre ggr till där - dvs 8 ägare! - nån som kan reda ut???

Krille

Citat från: virtual1 skrivet 01 juni 2008, 19:21:11 PM
Men... 5012 står att den haft _10_ ägare enl. VV, hur går detta ihop? - jag kan få det till max fem!

Fabrik/Swebus Karlskrona/Swebus Märsta/Swebus Gävle/Concordia Bus Fleet - eller har den vart avställd o tillhört Concordia Bus Fleet flera gånger (mellan ortsbytena)? - men om även så så blir det max tre ggr till där - dvs 8 ägare! - nån som kan reda ut???

Brukar väl tillkomma någon ÅF i början tror jag?

/K

Walter

Ja den kan nog ha ägts av fordonsavd mellan de olika trafikområdena.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cero

Det verkar som att Umeå blir Sveriges svar på städerna i Öst. En samlingsplats för gamla avdankade vrak från Sveriges alla hörn. Trist för umeborna men man får vad man betalar för brukar det heta och någonstans sitter väl en, eller kanske två, ekonomichefer och gnuggar händerna.

Bussmicke

Den 16 juni dvs. om 2 veckor får vi se hur det går.. Eller?  :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 02 juni 2008, 07:54:52 AM
Det verkar som att Umeå blir Sveriges svar på städerna i Öst. En samlingsplats för gamla avdankade vrak från Sveriges alla hörn. Trist för umeborna men man får vad man betalar för brukar det heta och någonstans sitter väl en, eller kanske två, ekonomichefer och gnuggar händerna.

Men rör det sig om vikariebussar eller permanenta förflyttningar? Inte förrän någon av vagnarna lackas om i blått får vi svar på den frågan. Sedan lär ju de inflyttade vagnarna förmodligen inspekteras av LHM för att se om de uppfyller kraven innan LHM tillåter en omlackering.

Bussmicke

Ska bli intressant om 14 dagar hur allt flyt på..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Brollan

Citat från: virtual1 skrivet 01 juni 2008, 19:21:11 PM
Men... 5012 står att den haft _10_ ägare enl. VV, hur går detta ihop? - jag kan få det till max fem!

Fabrik/Swebus Karlskrona/Swebus Märsta/Swebus Gävle/Concordia Bus Fleet - eller har den vart avställd o tillhört Concordia Bus Fleet flera gånger (mellan ortsbytena)? - men om även så så blir det max tre ggr till där - dvs 8 ägare! - nån som kan reda ut???


5012 kom från Karlskrona till Göteborg, sedan försvann den norrut.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/5000/slides/Swebus_5012_Brunnsparken_Goteborg_040228a.html
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/5000/slides/Swebus_5012_Garaget_Marsta_050109.html
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/5000/slides/Swebus_5012_KFX556_Gavle_051028a.html

blubb

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 juni 2008, 19:38:09 PM
Tror den hade haft minst 4-5 ägare innan den lämnade Blekinge, omorganisationer ni vet.

Ett tag stod ju bussarna reggade på Karlshamn t.ex

5012 försvann från Karlskrona redan 2002 eller tidigt 2003 så den var väl inte med när man delade upp Blekinge i två områden..

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juni 2008, 19:18:58 PM
Vilken av de andra två är det som gick direkt Karlskrona Stockholm då tro?

Jag vill få det till  5013-5014

5013


5014


//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 02 juni 2008, 07:54:52 AM
Det verkar som att Umeå blir Sveriges svar på städerna i Öst. En samlingsplats för gamla avdankade vrak från Sveriges alla hörn. Trist för umeborna men man får vad man betalar för brukar det heta och någonstans sitter väl en, eller kanske två, ekonomichefer och gnuggar händerna.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juni 2008, 08:54:28 AM
Uppfyller bussarna kraven i avtalet finns det ju inget hinder att använda dem, oavsett vilket tyckande som skulle kunna komma ifråga.

Eftersom det lät orimligt att LHM skulle göra om samma misstag som 2006 har jag frågat mig för, och nog verkar det bli krav på klimatanläggning i alla tätortsbussar fr.o.m 2009-01-01, vilket även kommer att gälla eventuella begagnade "utsoknesbussar". Så med tanke på det verkar det väl som en logisk gissning att anta att alla B7LA resp B10LA stannar i stan max fram tills nyårsafton?  :)

Alla ni fotografer får boka in minst två resor. En i höst samt en efter nyår?  :P