Bensinpriset börjar närma sig intressanta nivåer..

Startat av Bussmicke, 26 april 2008, 23:40:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

För ett par veckor sen kunde man betala 14.99 för dieseln i Örkelljunga.

Själv fick jag ett brev i mitt fack från cheferna igår. Det innehöll en vädjan om att lägga manken till att köra så bränslesnålt som möjligt. Dieseln har stigit med fyra spänn på ett år.
Så visst börjar det bli krisigt, men det innebär ju också att trycket blir allt större att hitta alternativa energikällor. Jag tror att höga bränsleskatter är det enda sättet.

Björn Forslund

Åkarna kan dessutom dra av bränslekostnaderna från intäkterna och slipper alltså skatta för dem, likaså kan de dra av momsen. I slutändan är det konsumenterna som får betala för dyrare produkter. Hur det är med bussbolagens avtal vet jag inte, finns det klausuler som täcker höjda bränslepriser under avtalsperoiderna?
Men är det billigare att köra på etanol? Skulle alla gå över till etanol finns det inte resurser till detta. Redan nu har det börjat odlas växter för etanolproduktion i större skala, med reultat att rispriserna höjts kraftigt. Förlorarna är världens fattiga.
Sverige har en mycket hög skatt på bränsle. Det är politikernas ansvar att se till att det inte går för långt. Tyvärr är bilismen en mycket bra mjölkko för staten.

Bussmicke

Idag, återigen en ny toppnotering. Just denna mack hade sänkt 10 öre senare under dagen men inte i Stockholm/Bromma.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

michael k

såhär går det när man har med en kartell att göra
opec :-[

Björn Forslund

Om du räknar bort momsen och bensinskatten så är det inte så mycket kvar åt opec....

peter

Har idag tankat egna bussen (jaja den är inte helt äkta eftersom det är en husbuss), dieselpriset 14.39.
Det fantastiska är ju att man måste starta om tankningen eftersom räkneverket inte klarar mer än 999,99 därefter tog det stopp.
Om priset ökar mer på både diesel och bensin så tar det antagligen evigheter att fylla tanken.

En intressant sida att titta på är www.spi.se som är svenska petroleuminstitutets hemsida - där finns historik över pumppris, skatt, bränslekostnad samt oljebolagens förtjänst per liter.

Man får hoppas på minskat oljepris och att dollarkursen inte rusar iväg.

/Peter

michael k

CitatOm du räknar bort momsen och bensinskatten så är det inte så mycket kvar åt opec....
och där kom ju en annan kartel på tapeten
sveriges riksdag ???

Sundås

Citat från: michael k skrivet 18 juni 2008, 00:10:44 AM
och där kom ju en annan kartel på tapeten
sveriges riksdag ???

Sveriges riksdag är väl ändå ingen kartell?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

michael k

sveriges riksdag är väl en kartel eniga i de flesta frågor
särskilt vad gäller bensinhöjningar

Björn Forslund

Ja, och de brukar också vara eniga när de ska höja sina egna arvoden, och bevilja sig förmåner som att slippa betala trängselskatt. Vidare har de fria resor och åker taxi på skattebetalarnas bekostnad, så vad bryr de sig om vad soppan kostar?

Henrik Palmqvist

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 13 juni 2008, 22:11:03 PM
För ett par veckor sen kunde man betala 14.99 för dieseln i Örkelljunga.

Själv fick jag ett brev i mitt fack från cheferna igår. Det innehöll en vädjan om att lägga manken till att köra så bränslesnålt som möjligt. Dieseln har stigit med fyra spänn på ett år.
Så visst börjar det bli krisigt, men det innebär ju också att trycket blir allt större att hitta alternativa energikällor. Jag tror att höga bränsleskatter är det enda sättet.
Sverige har Europas renaste diesel, och bland den dyraste dessutom. Varför måste vi alltid vara bäst?. Sänk bränsleskatten, så att jobben blir kvar i Sverige. Dessutom så ger den svenska dieseln mindre effekt än "Europadiseln", vilket inebär att bilar som tankar svensk diesel, drar mer bränsle än bilar som tankar "Europadiesel". / Henrik

Cero

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 19 juni 2008, 00:44:15 AM
Sverige har Europas renaste diesel, och bland den dyraste dessutom. Varför måste vi alltid vara bäst?. Sänk bränsleskatten, så att jobben blir kvar i Sverige. Dessutom så ger den svenska dieseln mindre effekt än "Europadiseln", vilket inebär att bilar som tankar svensk diesel, drar mer bränsle än bilar som tankar "Europadiesel". / Henrik

Det lär också vara så att vår rena diesel har lägre energiinnehåll än exempelvis Tysklands vilket gör att våra bilar drar mer än därnere.

Ersa

De höga bränslepriserna ("bränsleskatten"?) leder till höjd landstingsskatt?  :(

Citat från: DN.seSkenande oljepriser hotar Waxholmsbolagets ekonomi. Företaget behöver enligt beräkningar omkring 20 miljoner kronor extra från landstinget nästa år för att slippa lägga ned trafik i stor omfattning.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=794927

Henrik Palmqvist

Citat från: Cero skrivet 19 juni 2008, 20:24:52 PM
Det lär också vara så att vår rena diesel har lägre energiinnehåll än exempelvis Tysklands vilket gör att våra bilar drar mer än därnere.
Precis det jag skrev ovan  ;)

Vi har även dieseltillägg på alla milen enligt avståndstabell hos vår speditör på den trafiken vi kör. Det hjälper till en hel del, tror att vi är uppe i nästan 30:- / mil nu, men det går upp och ner. Dieseltillägget är beräknat för att bilen ska dra 45 l /100 km. Alltså när man kör med lätta lass så är det bra, när man kör med tunga lass, så är det mindre bra. Men det jämnar ut sig.  Men vi får bara betalt för det avståndstabellen visar, alla andra mil får vi stå för höjningen själva. Så är det hos de flesta speditörer där man kör på milpeng.

Dessa kostnader drabbar speditörernas kunder, och vidare drabbar det konsumenterna, genom högre priser.

Utan dieseltillägg skulle vi inte klara oss. Vissa lass har vi över 5000:- bara i dieseltillägg. 

Dieseltillägget höjer omsättningen och milpengen rejält, men det är inte de stora inkomsterna man blir rik på, det är de små utgifterna.
/ Henrik

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 20 juni 2008, 05:05:16 AM
De höga bränslepriserna ("bränsleskatten"?) leder till höjd landstingsskatt?  :(

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=794927

Betalar verkligen Waxholmsbolaget bränsleskatt i nämnvärd omfattning? Är det inte som med bönder och fiskare att de har en mycket låg CO-skatt på drivmedlet och därför procentuellt sett drabbas mycket hårdare när världsmarknadspriset på råvaran stiger?