Idag försattes Helmark Carosseri i konkurs!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=3627224 (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=3627224)
Sista bussen som levererades av Helmark var en förskolebuss till Malmö, den har AOnr 653, den är byggd på Volvo B7R och levererades i Mars 2010.
Oj! Var kom det ifrån? Det har ju inte skrivits någon om dålig ekonomi vad jag har sett.
Sorgligt! Att gå bort redan vid 43 års ålder är lite för tidigt! Det är flexibelt att vara liten, men samtidigt väldigt sårbart. Vi får hoppas att någon annan ser potential i företaget och driver det vidare, typ Coman som tog över Omninova (via Rohill).
Mycket tråkigt!
Citat från: Ersa skrivet 14 april 2010, 18:52:34 PM
Oj! Var kom det ifrån? Det har ju inte skrivits någon om dålig ekonomi vad jag har sett.
Men det har tyvärr strulat lite...
Citat från: Mats Karlsson skrivet 14 april 2010, 18:54:21 PM
Sorgligt! Att gå bort redan vid 43 års ålder är lite för tidigt! Det är flexibelt att vara liten, men samtidigt väldigt sårbart. Vi får hoppas att någon annan ser potential i företaget och driver det vidare, typ Coman som tog över Omninova (via Rohill).
Det hoppas jag med! Blir ju uppsagd nu:-(
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 14 april 2010, 18:56:21 PM
Mycket tråkigt!
Verkligen!
Trist!
Det verkar ha varit bra bussar, och de är ju en av få som bygger den typen av karosser som de faktiskt gör. Själv åkte jag Helmark hem från högstadiet i tre år, och den bussen gav ett mycket rejält intryck.
Detta ger bussbolagen lite huvudbry i norr. Vi har ett anbud på gång med linje 45N, här kommer att behövas DD med godsutrymme. Van Hool har inte varit så pigga att bygga sådana sedan 2002. Vem bygger då? Eller blir det som på linje 10 vanliga 55 paxare med släp? Förhoppningsvis kan en revidering sker i markaryd och produktionen kommer igång igen. :)
Konkursförvaltaren lär ju inte bli ledsen om det nu skulle komma in en större beställning av dubbeldäckare med godsutrymme. Eller har Veolia tänkt sig Beulas Jewel med släpvagn för godset sedan länge, och därmed har det inte inkommit någon större beställning till Helmark på ett bra tag? Är ekonomin dålig idag går det ju inte att vänta på att kanske få leverera bussar till 45N och 63. Tänk även på att dagens Helmarkare på dessa bägge linjer krånglar en hel del.
Citat från: Ersa skrivet 14 april 2010, 19:20:03 PM
Konkursförvaltaren lär ju inte bli ledsen om det nu skulle komma in en större beställning av dubbeldäckare med godsutrymme. Eller har Veolia tänkt sig Beulas Jewel med släpvagn för godset sedan länge, och därmed har det inte inkommit någon större beställning till Helmark på ett bra tag? Är ekonomin dålig idag går det ju inte att vänta på att kanske få leverera bussar till 45N och 63. Tänk även på att dagens Helmarkare på dessa bägge linjer krånglar en hel del.
Det kommer inte blir DD på 63:an då den kortas för att bara trafikera Umeå-Dorotea vv. Sedan blir det matning till linje 45. Skulle tro att man väljer vanliga godsbussar på linje 63.
Varför inte återföra ledgodsbuss?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 april 2010, 19:36:58 PM
Ekonomin har nog varit knackig en tid, beställningarna har ju inte precis regnat in de senaste åren.
21 bussar 2006-2010 talar väl sitt eget språk (Bokbussar undantagna)
Enligt allabolag.se gick Helmark med i runda slängar 2 miljoner kronor i förlust 2008 och ett par hundra tusen i vinst vardera 2006 och 2007. Siffror från 2009 saknas, men det finns väl inte mycket som talar för att det året blev bättre.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2010, 16:46:32 PM
Enligt allabolag.se gick Helmark med i runda slängar 2 miljoner kronor i förlust 2008 och ett par hundra tusen i vinst vardera 2006 och 2007. Siffror från 2009 saknas, men det finns väl inte mycket som talar för att det året blev bättre.
Fick just en uppgift från trovärdig källa att Helmark skulle ha gått med vinst 2009.
Citat från: Bussmicke skrivet 14 april 2010, 21:35:27 PM
Varför inte återföra ledgodsbuss?
Volvos mittmotor är ju nedlagd. :(
Citat från: Ersa skrivet 15 april 2010, 18:49:10 PM
Volvos mittmotor är ju nedlagd. :(
Men det går väl att bygga en godsledbuss på ett bakmotorchassi också. Annars skulle det ju i framtiden inte gå att bygga godsbussar överhuvudtaget.
Med en sån lite volym är det underligt att de inta kursat för länge sen.. Och vad man hört har väl kvalitén inte varit den bästa heller..
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2010, 18:52:50 PM
Men det går väl att bygga en godsledbuss på ett bakmotorchassi också. Annars skulle det ju i framtiden inte gå att bygga godsbussar överhuvudtaget.
Ja, eller varför inte göra en godsmodell av B9S.
Citat från: Jo skrivet 15 april 2010, 19:56:15 PM
Ja, eller varför inte göra en godsmodell av B9S.
Ingenting är omöjligt heter det men B9S är väl knappast lämplig för att köra på norrländska vintervägar.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 april 2010, 20:12:13 PM
Alla godsledbussar utom en hade stående 12 liters motor om jag minns rätt, ingen normal mittmotor
Och var fanns den motorn placerad?
Citat från: Ersa skrivet 15 april 2010, 18:49:10 PM
Volvos mittmotor är ju nedlagd. :(
Går att återinföra, handlar bara om vilja och intresse..
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 april 2010, 22:22:22 PM
Och var fanns den motorn placerad?
Stod precis framför bakaxeln.
http://www.gbg.bonet.se/becker/bilder/lb.jpg
Citat från: M skrivet 16 april 2010, 05:41:26 AM
Stod precis framför bakaxeln.
http://www.gbg.bonet.se/becker/bilder/lb.jpg
Här handlade det väl om gamla 12an under B10 tiden för att få en starkare buss. Gissar att volvo inte levererar nya 13 litern med denna placering.
Citat från: Bussmicke skrivet 16 april 2010, 00:33:58 AM
Går att återinföra, handlar bara om vilja och intresse..
Det är väl just minskad efterfrågan på mittmotorbussar som gjort att Volvo valt att lägga ner detta? De ska ju vara låggolv mest numera...
Citat från: Björn Forslund skrivet 16 april 2010, 12:17:24 PM
Det är väl just minskad efterfrågan på mittmotorbussar som gjort att Volvo valt att lägga ner detta? De ska ju vara låggolv mest numera...
Problemet var väl att det är så mycket kringutrustning på motorna att mittmotorerna blir så höga att dom inte får plats under golvet på befintliga modeller.
//Niclas
Var det på studiebesök i höstas och då fick man höra att de gick jättebra tack vare deras flexibilitet, nu blev jag nog lite chockad (har inte läst här på några dagar pga. dag o nattjobb)
Men konstigt då deras hemsida fungerar fortfarande som vanligt och ingen info finns ???
Citat från: Cyklisten skrivet 16 april 2010, 15:10:07 PM
Var det på studiebesök i höstas och då fick man höra att de gick jättebra tack vare deras flexibilitet, nu blev jag nog lite chockad (har inte läst här på några dagar pga. dag o nattjobb)
Uppgifter finns att det är banken som dragit in krediterna och sagt upp lånen. Om det är så är det inte första gången. För ett par år sedan råkade ett av landets tjugo största bussbolag ut för en liknande ska. Helt plötsligt ansåg något sprättupp på bankens huvudkontor att det inte fanns någon lönsamhet i bussbranschen och det därför inte gick att låna ut pengar till bussbolaget, trots att det hela tiden skött sina amorteringar föredömligt och inte heller hade några andra betalningsanmärkningar.
Citat från: Cyklisten skrivet 16 april 2010, 15:10:07 PM
Men konstigt då deras hemsida fungerar fortfarande som vanligt och ingen info finns ??? Synd om den duktiga killen Patrik Kosmowski som fick motstå rätt mycket innan han kom till Helmark, men hoppas att alla där hittar nya jobb.
Bussmekaniker är ju starkt efterfrågade yrkesmän så jobb finns säkert, men det blir kanske att flytta från Markaryd. Hoppet står nu till att någon vill ta över Helmark. Trots det dåliga resultatet 2008 har det ju visat sig att det går att driva med lönsamhet. Helmark har kritiserats för sin kvalitet, men vad jag förstått är det överdrivet. Jag känner flera bussägare som gillar Helmark och det är bussägare som ställer mycket höga krav på sina bussar.
Vi får ju verkligen hoppas att det ordnar sig för Helmark, annars finns det ju bara en Svensk busstillverkare kvar och det är ju en aning tragiskt.
/M
Citat från: M skrivet 16 april 2010, 16:59:39 PM
Vi får ju verkligen hoppas att det ordnar sig för Helmark, annars finns det ju bara en Svensk busstillverkare kvar och det är ju en aning tragiskt.
/M
Inget nytt i ämnet?
Citat från: Jan skrivet 21 april 2010, 17:27:41 PM
Inget nytt i ämnet?
Nej.. Just nu väntar vi på konkursförvaltaren... inte den snabbaste för vi blev uppsagda först igår..
Citat från: adenapi skrivet 22 april 2010, 05:56:09 AM
Nej.. Just nu väntar vi på konkursförvaltaren... inte den snabbaste för vi blev uppsagda först igår..
I Dagens Torra Blaska (Norra Skåne) hade Amber Advokater en annons där anbud på hela eller delar av rörelsen önskades.
Intressenter skulle lämnat intresse för 15 dagar sedan. Det är tyst om vad som händer i Markaryd.
Helmark och 9700 har ju byggt istortsett alla godsvagnar de senaste 7-8 åren till svenska köpare. Frågan är hur man löser detta nu när detta strular. Kanske Vest och Kiitokori?
Citat från: Jan skrivet 21 maj 2010, 07:49:40 AM
Helmark och 9700 har ju byggt istortsett alla godsvagnar de senaste 7-8 åren till svenska köpare. Frågan är hur man löser detta nu när detta strular. Kanske Vest och Kiitokori?
Släpvagnar kanske blir vanligare? Med tanke på Ceris Resors lösning på linje 10 Sundsvall-Umeå.