Huvudmeny

Euro VI

Startat av S Svensson, 26 april 2018, 21:53:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

OPm jag förstått det rätt så tillämmmpas Euro VI numera på¨nya bussar. På någon hemsida står det att detta tillämpas sedan 2013-1.

Hur står det till med äldre bussar som har Euro V. Får sådana bussar gå i städerna även i fortsättningen ?
Sedan så står det RME, HVO och annat på luckor. Jag fick en gång lära mig att det att det beror på vilket bränsle man  använder.
Utomlands så körs det på dieselolja av samma typ som eldningsolja medan det i Sverige körs med så kallad "miljödiesel". Denna är skapad genom sammanslagning av molekyler s.k "krackning".
Går det att förlänga livslängden på bussar i Sverige ? Eller måste äldre bussar finna en väg utomlands ?

Lars-Håkan_E

Generellt så får Euro V fordon användas till och med 2020, dock får Euro V inreggade 2013 användas till utgången av 2021 och fordon av Euro V klass inreggade 2014 får användas till utgången av 2022.

För fordon av lägre Euroklass (III eller IV) som uppgraderats till Euro V gäller grundregeln 2020.

Allt detta gäller tunga fordon

Erling.L

Går tydligen o bygga om till euro6
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Lars-Håkan_E

Citat från: Erling.L skrivet 30 april 2018, 15:49:21 PM
Går tydligen o bygga om till euro6

Ja visst, precis som tidigare går det att uppgradera.

Dock är det i många fall en tveksam kostnad, en speciell buss med lågt miltal, typ en konferensbuss kan ju vara idé att uppgradera, knappast något som rullat 60-70 t mil (om vi talar beställningsbussar)

Erling.L

Om jag förstått det rätt skall större delen av keolis 20xx serie uppdateras förutom 8 som ska lämnas tillbaka o ersättas med 4101 - 4108
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Fredrik Gelin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 april 2018, 16:48:25 PM
Ja visst, precis som tidigare går det att uppgradera.

Dock är det i många fall en tveksam kostnad, en speciell buss med lågt miltal, typ en konferensbuss kan ju vara idé att uppgradera, knappast något som rullat 60-70 t mil (om vi talar beställningsbussar)
För beställningstrafik är det nog ingen affär att uppgradera i nuläget, men för den upphandlade kollektivtrafiken är det inte helt ovanligt med denna typ av åtgärd för att förlänga livstiden på vissa bussar.
För en mindre åkare med huvudsakligen beställningstrafik som inkomst kan det behövas ganska många körningar för att räkna hem investeringen på runt 500tkr (uppskattad kostnad för ny motor och nytt avgasreningssystem baserat på Keolis uppgradering av B9S från Euro 4 till Euro 5).
En turistbuss med åtta år på nacken har nog inte så stort värde i utgångsläget, så jag kan tänka mig att det kanske är enklare att byta buss beroende på hur bussen finansierats vid köpet.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk