Skolbussar i Herrljunga och Vara

Startat av S Svensson, 06 april 2018, 21:51:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Att sköta skoltransporterna, elver till skolor, i Vara och Herrljunga är Larssonbuss (LB). Fn har yngsta generationen tagit över företaget Larssons Busstrafik i Främmestad AB. Startad en gång i tiden av Josef Larsson. Han arbetade med Per Segerholm en gång och senare på SJ Biltrafik om jag blivit rätt underrättad. Nu vet jag inte hur det är med användningen av underentreprenörer. Det är möjligt att Holm och Ods Buss & Taxi fortfarande kör i Herrljunga. Jag är också litet undrande om hur det är i Vedum. Här körde tidigare Hagelqvist. Detta företag överläts till Vårgårdabuss men vad jag förstår så togs inte skolbussar över i Vedum utan det var en anställd vid Hagelqvist som körde skoltrafiken själv.
Just Vara är speciellt intressant. Det var här som Bryngelsson & Pettersson skrev sin lilla rapport på Chalmers om hur man skall planera trafik med datorstöd. Men detta är säkert för 40 år sedan. I Herrljunga var det under 1970 talet många små entreprenörer. GDG tog över i området och det var några mindre till antal. Men det fanns tidigare en del kända företag som körde där. Mineur, Blom,Tore Samuelsson,M Bergström, Hägnerud i Od, SJ i  Od,m flera.
http://herrljunga.se/download/18.4fa4128015fbdd7e07ea73/1511876222054/Tidtabeller+skolskjutsar+h%C3%B6sten+2017+Od.pdf