Huvudmeny

Semesterperioder

Startat av mittlinje, 16 mars 2018, 14:20:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mittlinje

Diskussion förekommer på min arbetsplats gällande semesterperioder under sommaren. Vi har tre rullande perioder á tre veckor med möjlighet att förlänga en vecka i period 1 och 3. Att förlänga i period 2 undviks för annars blir det problem att klara helgerna före och efter. De arbetsplatser jag varit på tidigare har också kört med samma system, 3 peroder under 9 veckor (sommartidtabell).

Nu har det kommit en ny anställd som hävdar att vi skall ha fyra veckor sammanhängande ledighet och det är bara för företaget att anställa ny personal för sommaen. Alla ställen han känner till har fyra veckorsperioder, ingen treveckors.

Semesterlagen ger arbetsgivaren rätt att vid särskilda skäl frångå fyraveckorsregeln och bland samhällsviktiga intressen nämns bland annat kollektivtrafik.

Det jag gärna skulle vilja veta är hur semesterperioder ser ut på andra företag/depåer, detta för att se hur pass vanligt det är med undantag. Jag är alltså inte ute efter att veta ifall bi tycker det är ok eller inte, den debatten undviker jag.

preacher

Jag lägger ut 4 veckor på alla men då börjar vi en vecka innan sommartabellen o slutar en vecka efter i augusti detta för att hålla oss inom reglerna.
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

mittlinje

Citat från: preacher skrivet 16 mars 2018, 15:30:39 PM
Jag lägger ut 4 veckor på alla men då börjar vi en vecka innan sommartabellen o slutar en vecka efter i augusti detta för att hålla oss inom reglerna.

Ger du dem fria händer att välja 4 veckor? Skulle det vara 3 perioder hade du behövt 1 vecka till (12 v). Hur är din tanke om "att hålla sig inom reglerna"? Menar du grunden 4 veckor sammanhängande perioden juni-augusti? Är detta man får göra avsteg från vid särskilda skäl.

Eftersom Bergkvarabuss oftast också har skoltrafik har ni möjlighet att ge dessa chaufför chans att dryga ut med timmar, värre för de som bara har ren linjetrafik.

För egen del vill flest ha sin semester vecka 31 och framåt och det är just detta som ställer till det för då vill alla behovsanställda också vara fria. Skulle man lägga två perioder  med 4 veckor sammanhängande hade "byteshelgen" också kunnat ställa till det.

buskörare

Låter mycket konstigt att kollektivtrafiken skulle kunna frångå den lagen utan särskilda skäl.
Varken Keolis eller Arriva har försökt med mindre semester än 4 v så länge jag har jobbat. Arriva gjorde det inte ens i somras när det var jättebrist på förare, utan erbjöd pengar om man sköt på semester. 

Lars-Håkan_E

I 2009 års lag om ändring av semesterlagen stadgas följande:

12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni–augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det


I BBA 12§ stadgas detta:
mom 3 Förläggning av huvudsemester Vid förläggning av semesterledighet på arbetsplats där facklig förtroendeman är utsedd fullgör arbetsgivaren den primära förhandlingsskyldigheten med denne. Saknas sådan förtroendeman fullgörs den primära förhandlingsskyldigheten genom samråd med arbetstagarna.

mom 16 Lokala överenskommelser De centrala parterna är eniga om att kollektivavtalets semesterbestämmelser inte utgör hinder att träffa kollektiva eller individuella överenskommelser i sådana fall där semesterlagen medger att sådan överenskommelse kan träffas.

Jag tolkar rättsläget så att det är helt ok att komma överens om att förlägga huvudsemestern på annat sätt än vad som stadgas i semesterlagen, däremot om arbetsgivaren ensidigt gör detta gäller det att ha fullständigt koll på vad särskilda skäl anses vara, risken är nog ganska stor att en allmän chaufförsbrist inte räknas dit däremot galopperande influensa som inte kunnat förutses bör kunna vara ett särskilt skäl.


mittlinje

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 mars 2018, 09:51:37 AM

Jag tolkar rättsläget så att det är helt ok att komma överens om att förlägga huvudsemestern på annat sätt än vad som stadgas i semesterlagen, däremot om arbetsgivaren ensidigt gör detta gäller det att ha fullständigt koll på vad särskilda skäl anses vara, risken är nog ganska stor att en allmän chaufförsbrist inte räknas dit däremot galopperande influensa som inte kunnat förutses bör kunna vara ett särskilt skäl.

Det framgår att vid samhällsklassat arbete är det ok att frångå vad som stadgas i semesterlagen. När man anger samhällsklassat nämns oftast två inriktningar - vård och kollektivtrafik. Förra året fanns ett typexempel på vad AD tycker, det var ok för arbetgivaren att dra in och flytta på semester. Nu är inte detta aktuellt hos oss utan det är att semesterlista läggs ut med 3 st 3-veckorsperioder och att de som önskar har fyra sammanhängande veckor skal meddela detta (och därmed uppfylls lagen). Tilll största del blir allt ok i slutändan, nästan alla får sina önksemål tillgodosedda - dels genom privara byten men också att trafikledning hjälper till.

Det som intresserar mig är ifall alla kör 4 veckor eller några gör avsteg? 

buskörare

Arriva har 4 v. Rätt säker på att även Nobina och Keolis har 4 v.

Jag tycker bara att det låter jättekonstigt att inga av de stora har använt sig av detta ens vid stor förarbrist. Nobina hyrde ju in folk för att kunna köra sin trafik. Hade det varit den tolkningen du har som gäller rakt av, hade de ju kunnat korta ner semestern för ordinarie personal istället. Därför undrar jag om inte tolkningen att kollektivtrafiken bara skulle ha 3 v lagstadgad sommarsemester utan undantag verkligen stämmer.

homer

Citat från: buskörare skrivet 19 mars 2018, 15:11:18 PM
Arriva har 4 v. Rätt säker på att även Nobina och Keolis har 4 v.

Jag tycker bara att det låter jättekonstigt att inga av de stora har använt sig av detta ens vid stor förarbrist. Nobina hyrde ju in folk för att kunna köra sin trafik. Hade det varit den tolkningen du har som gäller rakt av, hade de ju kunnat korta ner semestern för ordinarie personal istället. Därför undrar jag om inte tolkningen att kollektivtrafiken bara skulle ha 3 v lagstadgad sommarsemester utan undantag verkligen stämmer.

skulle man börja med nått liknande skulle nog förarbristen bli ännu mer akut...


buskörare

Citat från: homer skrivet 19 mars 2018, 16:19:17 PM
skulle man börja med nått liknande skulle nog förarbristen bli ännu mer akut...

Ja, men inte ens i akuta situationer gör man det.

preacher

Citat från: mittlinje skrivet 16 mars 2018, 15:57:57 PM
Ger du dem fria händer att välja 4 veckor? Skulle det vara 3 perioder hade du behövt 1 vecka till (12 v). Hur är din tanke om "att hålla sig inom reglerna"? Menar du grunden 4 veckor sammanhängande perioden juni-augusti? Är detta man får göra avsteg från vid särskilda skäl.

Eftersom Bergkvarabuss oftast också har skoltrafik har ni möjlighet att ge dessa chaufför chans att dryga ut med timmar, värre för de som bara har ren linjetrafik.

För egen del vill flest ha sin semester vecka 31 och framåt och det är just detta som ställer till det för då vill alla behovsanställda också vara fria. Skulle man lägga två perioder  med 4 veckor sammanhängande hade "byteshelgen" också kunnat ställa till det.

Vi börjar med Semesterperioden V23 och har fram till 34. Jag lägger ut 4 veckor och endast helgen efter semestern är garanterat ledig. Dvs att är det jobbhelg före så får dom jobba den. Faktum är att det behövs 4 veckor för att vila upp sig. Veckorna är rullande år från år. Sedan får förarna lämna in ansökan om de vill byta period eller stryka vissa veckor. I år gick det att hjälpa samtliga som ville byta vilket gör att det blir glada förare och inte så många ansökningar om ledighet på sommaren. Jag kan inte se som särskilda skäl attt bara lägga 3 veckor men det är förstås olika på olika ställen. Det är också många som inte tar sommar semester utan flyttar den till senare fram på hösten.
Pär Johansson
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

mittlinje

Nu är semesterschemat lagt - alla fått enligt önskemål genom byte eller dialog. Alla tyckt att systemet att utgå från 3 i stället för 4 veckor varit bra. Behövs för vår del inte extrafolk för att uppnå helgfritt vid ingång/utgång av semester. Slutet gott....... och de vet grunden vid nästa år!