Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Ersa skrivet 10 mars 2009, 06:50:34 AM

Titel: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Ersa skrivet 10 mars 2009, 06:50:34 AM
"I dag måndag presenteras den fasta förbindelsen över Kvarken vid en viktig konferens i Bryssel".
http://vk.se/Article.jsp?article=259741

"Den fasta förbindelsen över Kvarken fick en omfattande presentation vid EU-toppkonferensen i Bryssel i går".
http://vk.se/Article.jsp?article=260002

En bro skulle vara bra att ha, men vore det inte enklare att införa tax-free och lägre priser på Finlandsfärjan? Direkt hitkommen från Roslagens Ålandsbåtar på Eckerölinjen blir man lätt chockad över priserna mellan Väster- och Österbotten:

"RG Line har höjt priserna. 1 320 kronor kostar det att åka färja till Vasa och tillbaka. Två vuxna och två barn i en personbil betalar sammanlagt 5 390 kronor. VK har jämfört priserna med andra färjelinjer".
http://vk.se/Article.jsp?article=259998
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: JB skrivet 10 mars 2009, 09:07:06 AM
1320 kr var ju ganska mycket. Åkte Uppsala-Mariehamn för någon månad sedan. Det kostade 150 kr tor med Eckerölinjen. Inklusive bussanslutningar. Även om båtar som passerar Åland får sälja taxfree så gissar jag också att de har ett större passagerarunderlag då det bor fler i Uppland än i Västerbotten.

I vilket fall som helst är jag tveksam till en bro över Kvarken, tror de pengarna kan göra betydligt mer nytta på annat håll. Om inte annat för att subventionera färjetrafiken om man vill investera dem i Umeå-Vasa.
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Ersa skrivet 10 mars 2009, 11:01:13 AM
Men borde inte biljettpriset på Vasabåtarna kunna sänkas en del om man tillät tax-free och andra sätt att spendera pengar på?
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 10 mars 2009, 13:38:45 PM
Citat från: Verspieder skrivet 10 mars 2009, 06:50:34 AM
"I dag måndag presenteras den fasta förbindelsen över Kvarken vid en viktig konferens i Bryssel".
http://vk.se/Article.jsp?article=259741

"Den fasta förbindelsen över Kvarken fick en omfattande presentation vid EU-toppkonferensen i Bryssel i går".
http://vk.se/Article.jsp?article=260002


Det här har förts på tal i ett antal år. Första gången som jaghörde talas om detta var precis när Öresundsbron hade blivit färdig och öppnats för trafik. Sedan dess har jag sett och hört vissa som fört fram de här förslaget om en fast förbindelse mellan Umeå och Vasa.

Jag har aldrig riktigt kunnat ta det här på allvar. Jag har inte riktigt förstått hur man får en lönsamhet i detta. Låt oss tänka oss att den här förbindelsen nu står färdig. För att dessutom förbättra situationen så mycket som möjligt så kan vi dessutom tänka oss följande:
1. Botniabanan är färdig och i full drift just nu
2. E4:an är nu helt utbyggd till motorväg eller snarlikt ända till Umeå och givetvis binds E4:an ihop med bron med en motorväg
3. Vi tänker oss att brons vägdel är motorväg och att bron dessutom har järnväg

Jag ser ingen lönsamhet i bron trots dessa förbättrade situationer om omgivningens infrastruktur. Trafik från Stockholm, Uppsala eller Gävle kommer inte att ta den vägen om man ska till Finland eller Ryssland. Längre uppåt kommer de kanske att göra det men orterna är för små för att den trafiken ska bli tillräckligt stor. Umeå är ingen småstad men är den tillräckligt stor fölr att få lönsamhet i ett sånt här gigantiskt projekt? Den här fasta förbindelsen blir förövrigt betydligt längre och också betydligt dyrare än Öresundsbron som i sig var ett mycket dyrt projekt. Öresundsbron binder ändå ihop en region i Sydsverige och östra Danmark. Umeå och Vasa utgör inte alls på det sättet en gemensam region och jag tror inte ens att den här förbindelsen kommer att se till att det blir det heller. Orterna ligger för långt ifrån varandra. I övrigt är det glesbyggd i områdena på båda sidorna om Kvarken, bortsett från Umeå och Vasa. Öresundsbron utgör en förbindelse inte bara lokalt utan binder ihop delar av Europa. Den används av trafik som åker t ex från Sverige till Tyskland eller vidare. Även från Norge och ner mot Tyskland eller vidare använder Öresundsbron. Det finns även trafik från Finland, Baltikum och delar av Ryssland som utnyttjar Öresundsbron för trafik till övriga Europa. Öresundsbron fungerar alltså som en kontinental transitlänk. Men en bro över Kvarken kan aldrig på samma sätt utgöra en likadan transitlänk.

Så jag har svårt att se det här jätteprojektet som lönsamt för samhället utan mest som ett enormt dyrt projekt till mindre nytta tyvärr

Hoppas nu att ingen från Umeå eller Vasa blir arg för det här inlägget bara
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Ersa skrivet 10 mars 2009, 13:46:46 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 mars 2009, 13:38:45 PM
Hoppas nu att ingen från Umeå eller Vasa blir arg för det här inlägget bara

Ingen risk.
Visst blir en bro dyr att bygga. Men nog skulle man kunna få en hel del trafik över sundet, med tanke på att alla äntligen slipper köra runt Haparanda som de flesta beställningsbussar från Österbottens omnejd idag gör när de ska till Västerbotten. I Haparanda är det ju en massa genomfartstrafik, och nya IKEA-huset skulle väl t.o.m byggas ut pga alla kunder?
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: David M skrivet 11 mars 2009, 03:01:09 AM
En höghastighetsjärnväg och motorväg över skärgården (Stockholm/Uppsala - Mariehamn - Åbo - Helsingfors - S:t Petersburg/ev tågtunnel till Tallinn) vore grejjjer det, om man ska satsa på att bygga någon fast förbindelse över Bottenhavet. Umeå och Vasa får ursäkta, men Österbotten och Västerbotten delas liksom inte av någon Nilälv där det bor ett tiotal miljoner på vardera sidan vattnet.
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Ersa skrivet 11 mars 2009, 05:48:58 AM
Precis. Vilket är just därför jag hellre ser utökad färjetrafik med subventionerade biljetter och taxfreeförsäljning i Kvarken. Priserna bör vara så låga att det lönar sig att ta fordonet på färjan hellre än att åka runt Haparanda. Idag är det billigare att åka runt. :(
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Nico skrivet 11 mars 2009, 15:28:29 PM

Citat från: Verspieder skrivet 11 mars 2009, 05:48:58 AM
Precis. Vilket är just därför jag hellre ser utökad färjetrafik med subventionerade biljetter och taxfreeförsäljning i Kvarken. Priserna bör vara så låga att det lönar sig att ta fordonet på färjan hellre än att åka runt Haparanda. Idag är det billigare att åka runt. :(

Frågan är ändå vad som ska subventionera biljetterna? Är trafiken olönsam så ser jag inga incitament för att bedriva den. Tax free är även det troligen bara att glömma då det nog ska mycket till för att få undantag från EU-reglerna på området.
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 11 mars 2009, 16:07:20 PM
Citat från: Nico skrivet 11 mars 2009, 15:28:29 PM
Frågan är ändå vad som ska subventionera biljetterna? Är trafiken olönsam så ser jag inga incitament för att bedriva den. Tax free är även det troligen bara att glömma då det nog ska mycket till för att få undantag från EU-reglerna på området.

Åland är visst det enda ställe i hela EU som har undantag när det gäller tax free. Det är därför som så många färjor som förr gick direkt över Östersjön/Bottenhavet som nu istället gör åtminstone ett kort uppehåll på Åland för att få möjlighet till tax free. Men mellan Umeå och Vasa är det givetvis för långt till Åland för att kunna göra något sådant
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Ersa skrivet 11 mars 2009, 19:24:21 PM
Citat från: Nico skrivet 11 mars 2009, 15:28:29 PM
Tax free är även det troligen bara att glömma då det nog ska mycket till för att få undantag från EU-reglerna på området.

Ja, regler är ju regler... :(

Rejält ironiskt ändå att taxfree-försäljningen, och således mestadels av kommunikationen över Kvarken, försvann pga de båda ländernas EU-inträde. Här medverkar således EU:s regler till att trafiken mellan två medlemsländer kraftigt minskar, och blir dyrare. Det vore som att införa en kraftig vägtullavgift vid den svensk-norska gränsen samma datum som Norge går med i EU. ::)
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Alexei skrivet 11 mars 2009, 20:25:10 PM
Jag är själv EU vänn - men håller med Verspieder.

En sann vänn kan kristisera sina vänner. Det var verkligen klantigt av EU att lägga ner tax-freen.
Innom flyget och större linjer, typ Engeska Kanalen och Södra Östersjön/Kattegat klarar sig trafiken utan 'subventionen' från tax-free.  Men på mindre linjer har avsaknaden av tax-free, medfört nedläggningar och försämrandet av kommunitkationen innom EU.
Detta drabbade ju faktiskt en större rutt som Limhamn-Dragör, som laddes ner November 1999.
Jag tycker verkligen att EU borde gå in och subventionera Kvarken trafiken.

För att återgå till en Ev Kvarken Bron. Jag tror också att det är ett helt orealistiskt projekt.
Räknade själv bå en förbindelse via Holmön. Det skulle bli ca 35km bro på öppet hav och ytterligare ca9km över olika skär (på finska sidan), sen ytterligare ca 35 km väg på öar och anslutningsvägar (+ trolig upprusting av befintliga vägar i Finska skärgården)

Andra frågor är hur djupt är det? 
Hur påverka isen bropelarna?

En lös kalkyl ger en byggkostnad på ca 70-80mdr. (villket är nog lågt och medräknar inte landsträckorna)
Räknar vi med en ÅDT 25% av dagens Öresundsro, ca 4,500 fordon (Det kanske räcker då med 2+1 väg, villet minskar byggkostnaden), skulle det ge ett snittpris på caSEK2,000 per överfart.  Detta blir mer änn vad bensinen kostar, och kan tom vara dyrare än hur många värderar sin tid.
Ja, Det hela verkar orealistiskt.  ::)

Alexei




 
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: JB skrivet 11 mars 2009, 21:26:54 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 mars 2009, 16:07:20 PM
Åland är visst det enda ställe i hela EU som har undantag när det gäller tax free. Det är därför som så många färjor som förr gick direkt över Östersjön/Bottenhavet som nu istället gör åtminstone ett kort uppehåll på Åland för att få möjlighet till tax free. Men mellan Umeå och Vasa är det givetvis för långt till Åland för att kunna göra något sådant

Åland är inte det enda området i EU som står utanför skatteunionen. Även Helgoland, Kanarieöarna, Ceuta, Melilla, Livigno och Campione d'Italia m.fl. har specialregler. Ålänningarna har dock tjänat bra på undantaget då det blivit livlig trafik i hamnen i Mariehamn. Men att köra Umeå-Åland-Vasa verkar ju lite långt. Att få EU att tillåta taxfreeförsäljning Umeå-Vasa tror jag inte heller på.

/Jonas
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: sukkeri skrivet 14 mars 2009, 08:40:02 AM
Citat från: JB skrivet 11 mars 2009, 21:26:54 PM
Åland är inte det enda området i EU som står utanför skatteunionen. Även Helgoland, Kanarieöarna, Ceuta, Melilla, Livigno och Campione d'Italia m.fl. har specialregler. Ålänningarna har dock tjänat bra på undantaget då det blivit livlig trafik i hamnen i Mariehamn. Men att köra Umeå-Åland-Vasa verkar ju lite långt. Att få EU att tillåta taxfreeförsäljning Umeå-Vasa tror jag inte heller på.

/Jonas
Det skulle gå att arrendera ut Replot eller Holmön till Norge så löser sig det problemet. Eller skänka bort "storsten", man kan ju inte veta på förhand ifall ingen stiger av mitt på kvarken.
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Nico skrivet 14 mars 2009, 11:15:54 AM

Citat från: sukkeri skrivet 14 mars 2009, 08:40:02 AM
Det skulle gå att arrendera ut Replot eller Holmön till Norge så löser sig det problemet. Eller skänka bort "storsten", man kan ju inte veta på förhand ifall ingen stiger av mitt på kvarken.

Nu börjar väl detta bli aningen OT då det mera närmar sig politik, men ibland hänger ju det ena ihop med det andra. Visserligen skulle kanske ovanstående förslag vara en möjlig lösning (om än i praktiken så långsökt att den gränsar till utopisk), men antagligen skulle den enbart vara temporär. Detta då Norge troligen förr eller senare ändå kommer att bli EU-medlem, bara man löser i första hand fiskerifrågorna. Redan nu, som en av de EFTA-medlemmar som deltar i EES, så är Norge, men även Island och Lichtenstein, implicit medlemmar... om än utan rösträtt och inflytande. Dock är de tvungna att följa även för dem olämpliga regeländringar etc.

Sedan är en av huvudtankarna bakom EG/EU att det ska finnas en gemensam inre marknad som i sig är enhetlig. Då blir det onekligen lite galet om man hela tiden ska försöka att konstruera undantag för än det ena och än det andra. Skapas det undantag på ena kanten så kommer det även att krävas på andra håll för liknande frågor återfinns även i andra hörn av EU-området. Vi är inte direkt ensamma om att ha önskemål och blir det mera undantag än regler så underminerar man i slutänden den gemensamma inre marknaden. Frågan är om det är värt detta bara för att t.ex. subventionera biljettpriser på en enskild färjesträcka med ett klent trafikunderlag?
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: sukkeri skrivet 14 mars 2009, 12:32:42 PM
Man kan ju fråga vad som orsakar klent trafikunderlag?. Före inträdandet i EU trafikerade en färja VASA-SUNSVALL två VASA-UMEÅ och en JAKOBSTAD-SKELLEFTEÅ. Och i stort sett är invånarantalet samma nu som då. Ibland får man uppfattningen att EU ger bidrag så att olönsamhet blir lönsam och invånarna livegna.
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Ersa skrivet 14 mars 2009, 19:22:10 PM
Citat från: sukkeri skrivet 14 mars 2009, 12:32:42 PM
Man kan ju fråga vad som orsakar klent trafikunderlag?. Före inträdandet i EU trafikerade en färja VASA-SUNSVALL två VASA-UMEÅ och en JAKOBSTAD-SKELLEFTEÅ. Och i stort sett är invånarantalet samma nu som då. Ibland får man uppfattningen att EU ger bidrag så att olönsamhet blir lönsam och invånarna livegna.

Ja, man kan undra...
Gick det inte en Finlandsfärja från Ö-vik också?
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Uffe D skrivet 18 mars 2009, 09:03:25 AM
En bro över kvarken låter lika puckat som idiotprojektet med en tunnel genom Hallandsåsen.
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Nico skrivet 18 mars 2009, 10:04:04 AM

Nja, det är väl två olika saker egentligen. Tunneln genom Hallandsåsen är väl främst till att ge en avlastning för övrig trafik (även om det övergripande behovet nog kan diskuteras) inom en del av Sverige som ändå har ganska tung järnvägstrafik och behov därefter. Det främsta debaclet där har väl snarare varit att man verkar ha gjort både usla förarbeten och sedan fortsatt bygget i samma stil. Hade man låtit geologerna höras så hade det nog blivit annorlunda. M.a.o. får genomförandet underkänt, däremot är projektet i teorin nog inget tokigt i sig då behovet ändå till viss del kan sägas finnas.

En bro över Kvarken är däremot något helt annat då den skulle vara i princip obehövlig i förhållande till den ganska ringa trafikmängd den skulle försörja. Det tog tid innan Øresundsbron kom igång och då sträcker den sig mellan två expansiva tätortsregioner medan Kvarkens kuststäder knappast kan erbjuda ett liknande underlag. Istället skulle en bro vara mer än overkill, ungefär som att bygga en t-bana med 75 stationer i Visby, då behoven inte alls står i paritet till kostnaderna.
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: BMJ skrivet 19 mars 2009, 08:37:52 AM
Om man ens ska fundera på ett  broprojekt mellan Finland och Sverige borde den utgöras av flera kortare broar via Åland. Även om den totala brolängden kanske blir längre borde nyttan bli större än en bro över kvarken. Men som tidigare skribenter uttryckt känns tanken lite väl utopisk, och mindre realistisk än tex motorväg mellan Sälen och Idre  ;)
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 19 mars 2009, 19:29:42 PM
Citat från: Verspieder skrivet 10 mars 2009, 06:50:34 AM
"I dag måndag presenteras den fasta förbindelsen över Kvarken vid en viktig konferens i Bryssel".
http://vk.se/Article.jsp?article=259741

"Den fasta förbindelsen över Kvarken fick en omfattande presentation vid EU-toppkonferensen i Bryssel i går".
http://vk.se/Article.jsp?article=260002

En bro skulle vara bra att ha, men vore det inte enklare att införa tax-free och lägre priser på Finlandsfärjan? Direkt hitkommen från Roslagens Ålandsbåtar på Eckerölinjen blir man lätt chockad över priserna mellan Väster- och Österbotten:

"RG Line har höjt priserna. 1 320 kronor kostar det att åka färja till Vasa och tillbaka. Två vuxna och två barn i en personbil betalar sammanlagt 5 390 kronor. VK har jämfört priserna med andra färjelinjer".
http://vk.se/Article.jsp?article=259998

Man kan nöjeskryssa med de rederier som utgår ifrån Stockholm till närmast löjligt låga priser.  8) ;D
Åker man under lågsäsong och undviker helger, fredagar och lördagar så kan man få en nöjeskryssning Stockholm - Helsingfors för upp till 8 pers för 0:- med hytt och allt.  :o :o :o

Är man sedan lite om sig och kring sig så kan man även nöjeskryssa även på fredagar och lördagar...
Perfekt om man vill "muppa" lite spårvagnar och trådbussar i Helsingfors, Tallinn och Riga...
8) 8)  ;D  :D

/B


Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 20 mars 2009, 17:07:47 PM
Citat från: Uffe D skrivet 18 mars 2009, 09:03:25 AM
En bro över kvarken låter lika puckat som idiotprojektet med en tunnel genom Hallandsåsen.

...med den lilla skillnaden att hallandsåstunnlarna är väldigt viktiga för landets utveckling.
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Uffe D skrivet 20 mars 2009, 18:28:58 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 mars 2009, 17:07:47 PM
...med den lilla skillnaden att hallandsåstunnlarna är väldigt viktiga för landets utveckling.


Det tvivlar jag starkt på. Det har ju fungerat alldeles utmärkt hittills. Det är dags att fylla igen hålen i åsen nu och lägga pengarna på något viktigare.
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Nico skrivet 20 mars 2009, 22:17:37 PM

Denna tråd handlade om en ev. förbindelse över Kvarken och följder relaterade till det, men det spårade ut lite på slutet varför en korrigering gjordes. Vad gäller vidare diskussioner specifikt om järnvägstunneln genom Hallandsås så har det ämnet knoppats av till en ny tråd (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22690.0) under 'Ordet är fritt' där just den enskilda saken går att diskutera vidare för den som är hugad.

Nico // Moderator
Titel: SV: Bro över Kvarken Umeå-Vasa?
Skrivet av: Blue skrivet 21 mars 2009, 00:50:58 AM
Bro över kvarken får stöd. (http://www.svenskbladet.se/sverige/index.php?alias=12_ariga_pojkar_stoder_bro_over_kvarken.html)


;D