Söndagsbild del 59

Startat av Jona, 19 oktober 2008, 00:29:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Denna söndag är det Jacke (Jacob med C) och David S här från snacket som jag vill tacka för sällskapet denna sommardag i Juni. Men ett extra tack och en person som jag vill nämna lite extra är Yujin Zhang som tyvärr inte kunde medfölja på grund av förseningsstrul redan på hemorten. Så därför vill jag att vi alla har en tyst sekund till ära för våran tappra vardagshjälte.

I början av mitt nya BROENDE (Bro - beroende) så kom jag på att den så kallade gamla bron i Matfors borde bli bra på bild. Sedan så skulle det ju vara mer spännande för mina 2 reskamrater och få fota på annat ställe en på Navet i Sundsvall så därför blev det Matfors som besöket gick till.

Jag personligen skulle ju ändå vara så länge i staden på besök att jag hann med även andra ställen, men även ett besök på Navet hann jag med. Mer om detta senare.


Först ut på Bron och kraftverks-dammen i byn blev Busslink 8576....


...tätt följd av 8578. Den ena bussen kör på linje 41 och den andra på linje 42, båda är på väg till Sundsvall men via olika väger. Vi kommer in på det ämnet snart.

För att veta vilken fordonsindivid som körde över bron behöver man en brovakt. Hur fungerar det kanske vissa av er undrar. Jo på dom 2 bilderna ovan så står jag och Jacke på tomten till en kyrka och fotar med David S står nära bron och kan då fota bussen. På hans bilder ser man sedan vilken individ det är och vilken som gick först.


Nu är jag Brovakt och David S får prova på och fota denna sidovy ni nyss såg.

Nu tänkte jag berätta litegran om Matfors men även om bron. Bron byggdes 1928 enligt http://www.imatfors.se/. Den ersatte då en äldre träbro.

Wikipedia, informatonskällan man bara kan ösa ur säger följande om Matfors.
Tätort i Tuna socken i Medelpad. Orten är belägen vid E14 cirka 15 km väster om Sundsvall. Matfors fick sitt namn tack vare den rika tillgången på lax i den fors i Ljungan, vid vilken orten växte fram. Det berättas att pigor och drängar i sina anställningskontrakt var befriade från att äta lax ett visst antal dagar per år.

Det står även att Matfors fick sin egentliga betydelse först när man byggt den första bron. Matfors har haft en hel del industrier. Bland annat ett pappersbruk. Detta lades ner 1990 och man kan säga att då somnade Matfors in. Dom flesta invånarna har nu sin inkomst på annan ort. Många av dom jobbar på olika ställen inne i själva Sundsvall.

Slut citat från wikipedia och hemsidan om Matfors.


Bron fotades efter att vi smörjt kråset på en av byns lokala äterior. Denna bild är från före lunchen. Vi är i Centrum av byn nu. Till höger om folkets hus, men utanför bild ligger den stora Ican. Den har nu blivit så stor till ytan att ända sättet och expandera den är uppåt.


Denna bild är från lite senare under dagen strax innan färden tillbaka till Sundsvall påbörjades.

Matfors trafikeras av en liten service-linje med nummer 143 och 145. 145 går med 4 turer vardagar med en liten handikapp-anpassad buss. Linje 143 går Matfors - Lucksta - Sörfors (Norrhassel) både med handikapp-bussen men även fullstora bussar oftast av Modell DAB som på bilderna. Sommartid vardagar går linje 143 med 9 turer Matfors - Sörfors och 11 turer därifrån. 3 extraturer tillkommer vintertid. Lördag söndag och Helger går det 4 turer per håll varav än är anropsstyrd.

Vill man däremot åka från Matfors och in till Sundsvall måste resan företas med linje 41 och 42. Linje 41 går Matfors - Vattjon - E14 - Sundsvall. 42:an däremot som är stommen i trafiken går Matfors - Viforsen - Allsta - Sidsjö - Sundsvall.

Linje 41 har 6 turer vardagar och 8 på skoldagar från Matfors och 4/5 från Sundsvall.
Linje 42 har 20 turer från Matfors och 21 från Sundsvall vardagar, 12 lördagar och 8 Söndagar. Av Lördag och Söndagsturerna är 1 st anrops-styrd. Från Sundsvall är det Lördag och söndag 13 respektive 8 turer och även här är 1 tur anrop-styrd.

Detta var litegran om Matfors.

Städer att lägga till listan för brobilds-undertemat är nu alltså:

Skellefteå (Parkbron)
Skellefteå (Viktoriabron X2)
Umeå
Örnsköldsvik
Östersund (Frösöbron)

Byar/samhällen:

Bodbysund
Bjästa
Kvarnbyn
Kåge
Matfors
Åbyn

Sammanställning söndagsbild: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Jacob med C

Äntligen bilder från Matfors har väntat på dessa. Visade 2 bilder från samma fototillfälle.



Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Yujin Zhang

Tack för bilderna, båda två!  Ja, det verkar som ni hade det trevligt under resan. Bara så typiskt att pendeln kommer -3 och så ser man konduktören på Upptåget ge klarsignal precis när vi höll på stanna. Och för den anledningen missade man X-tåget i Gävle och därmed hela resan. :'(

David S

Citat från: Yujin Zhang skrivet 19 oktober 2008, 15:07:36 PM
Tack för bilderna, båda två!  Ja, det verkar som ni hade det trevligt under resan. Bara så typiskt att pendeln kommer -3 och så ser man konduktören på Upptåget ge klarsignal precis när vi höll på stanna. Och för den anledningen missade man X-tåget i Gävle och därmed hela resan. :'(

Ja det var mycket synd. Jag ser dock fram emot att få göra nya resor med dig igen. :)