Kommer en H-Htunnel någonsin bli av?

Startat av David M, 23 augusti 2007, 21:15:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kommer en H-Htunnel någonsin bli av?

Ja, för både bil- och tågtrafik
6 (26.1%)
Ja, för biltrafik
2 (8.7%)
Ja, för järnvägstrafik
4 (17.4%)
Nej, färjorna kommer fortsätta gå under lång tid framöver
11 (47.8%)

Antal personer som röstat: 18

David M

På 1950-talet gjordes provborrningar i Helsingborg för att utröna om det gick att bygga en tunnel till Danmark. Nu minns jag inte om det var en väg- eller järnvägstunnel man tänkte sig. De seriösa förslag som varit aktuella sedan 1980-talet har hursomhelst bara berört järnvägstunnlar. I samband med att Knutpunkten byggdes i Helsingborg gjordes en "dead end" inne i tunneln. Man tänkte sig då bygga en enkelspårig järnvägstunnel till Helsingör, redan vid den här tiden var vägtunneln bortkollrad som seriöst alternativ.

Frågan är lika gammal om inte äldre än diskussionerna som föregick Öresundsbron. Bron går trots allt på en betydligt längre sträcka än vad en eventuell tunnel skulle göra.

Tittar man på hur vägnätet ser ut på respektive sida så är det faktiskt förberett för en (motorvägs)tunnel. Motorvägen E47/E55 slutar "mitt ute i ingenting" utanför Helsingör och sedan är det lite mer än en halvmil till färjeläget. En halvmil full av köer och med dålig miljö för de villaägare som bor där. Den danska motorvägsnumreringen slutar på nummer 3, och det krävs inte mycket fantasi för att tänka sig låta motorvägen gå i en vid båge väster om Helsingör. På svenska sidan går en skarp kurva vid trafikplats Väla som med relativ lätthet kan göras om så att motorvägen fortsätter rakt västerut. Enda problemet är att väster om järnvägen VKB ligger ett naturreservat, och sedan kommer Sofiero ett par kilometer längre västerut. Eftersom djupet ändå är på 30-40 meter vid denna del av sundet och landborgen är på 30-40 meter över havet blir det nog en ganska lång tunnel och djupa tunnelschakt.



På järnvägsfronten så är det lite mer förberett på den svenska sidan än den danska (vet faktiskt inte hur de tänkt sig att stationen i Helsingör skall se ut med en tunnel mot Helsingborg). De senaste planerna involverar en dubbelspårig tunnel för persontrafik (snabbtåg) och en ren godstunnel med början i Skånebanan, som då hade gått i tunnel ungefär från Ramlösa värdshus och in under sundet. Känns rent spontant som att notan för en järnvägstunnel kommer bli mycket dyrare, inte minst för att man blir tvungen att bygga om Knutpunkten rätt rejält underground.

Men eftersom de seriösa planerna numera från myndigheternas håll endast gäller en järnvägstunnel undrar jag: Är det någon som tror att en H-Htunnel öht kommer bli av eller inte?

Bengt Jönsson

Redan en viss hr Adolf hade på 40-talet planer på att bygga en motorväg över Fehmarbält, genom Danmark och över till Sverige vid Helsingborg - Helsingör.

En del av dagens motorväg på Lolland började faktiskt att byggas när Danmark var ockuperat och nu har det ju beslutats om en bro över Fehmarbält.

http://www.vejdirektoratet.dk/dokument.asp?page=document&objno=88417

/B

David M

Jag har aldrig fått någon riktigt bra förklaring på varför Helsingborgs kommun och Helsingörs stad är så ointresserade av en tunnelförbindelse. Om något skulle städerna tjäna på att bli av med lastbilstrafik inne i centrala staden på väg till och från färjeläget. På samma sätt skulle Helsingörs infart befrias från tung trafik som går rakt igenom ett flertal bostadsområden. En tunnel som sträcker sig från Sofiero och dyker upp strax norr om Helsingör skulle öppna upp för betydande logistikverksamheter att etablera sig vid tunnelmynningarna. Med tilltagande trafik igenom Öresund som en följd av Östersjöländernas utökade sjöfartstrafik skulle man kunna pressa in fler skepp igenom Öresunds smalaste del om H-Hfärjornas täta kapacitetsturer upphörde.

MattiasJ

Tja !

Jag bor i helsingborg och vi gjorde ett arbete om just detta för några årsedan. vi ringde runt och intervjuade marinbiologer och frågade vad konsekvenserna kunde bli. inte så himla mycket skulle ändra sig i djurlivet. men om man skulle bygga en tunnel så skulle den bli väldigt brant eftersom avståendet endast är 4 km, isåfall skulle man byggt från lite söder ifrån och gå snedt över. själv vill jag ha kvar färjorna, annars kan man juh inte tura :D

David M

Stigningarna är inga problem för en eventuell biltunnel. Inte lika stora som om man bygger en tågtunnel i varje fall. Från norra Helsingborg har man ca 40 meter till havsnivå, plus havsbotten som är 40 meter djup så blir det en tunnel som måste klara av 85-90 meters höjdskillnad. Den stigningen klarar man av på två kilometer med bil. Enligt senaste förslaget jag såg till en tågtunnel skulle man sänka nuvarande järnvägsplan iaf minst tio meter, ev. mer, och bygga station därnere för tågtrafiken mot Danmark. För att då få med Skånebanan (järnvägen mot Åstorp) skulle banan sänkas redan vid Ramlösa värdshus hela vägen in till staden så det blir ett riktigt eenormt j***a bygge som lär utklassa Citytunneln med alla dessa anslutningar...



Byggs tågtunneln lär åtminstone helsingborgarna själva sluta tura med färjorna, blir lättare att bara ta tåget över på fem minuter. Bilfärjorna blir i så fall bara till för dem som kommer längre uppifrån landet och har bilen med sig vilket säkert kommer leda till att fler och fler stadsbor ser färjorna som ett störningsmoment i staden. Det skulle i så fall slutligen kunna leda till att en biltunnel runtom HBG och Helsingör byggs, men som läget ser ut nu lär inget hända på den här sidan 2050.