Dessa Puckon till bilister...

Startat av Bussmicke, 29 februari 2008, 22:50:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

Citat från: Verspieder skrivet 06 mars 2008, 20:45:07 PM
Frågorna blir:
1: Kan man räkna "DAS" som en bussterminal, eller är det en bilgata med en massa hållplatser längs vägen?
2: Hur ser det ut idag med eventuella "bussfiler" idag?
3: Vart längs den långa "hållplatsen" stod bilen, samt på vilken sida?

Jag skulle gärna vilja se lite fler mindre inzoomade bilder från tillfället, men hittar inga bra alls i det egna arkivet. Här är iaf en bild på platsen i fråga från 2005, då en skum fotograf fångade en skum förares buss på bild. Hållplatsen är "avsläppszonen" och bakom bussen ser vi E18N mot Mörby C:





du har helt rätt på det och som sagt för de som ej är 08or så är det ju bättre med helheten än bara insomat som passar fotografen

Ulf Rådeström

Citat från: robbes skrivet 06 mars 2008, 21:51:26 PM

du har helt rätt på det och som sagt för de som ej är 08or så är det ju bättre med helheten än bara insomat som passar fotografen

Va???
Har fotografen inte någon egen rätt att fota som han vill?
Bara för att han bor i Stockholm och du någonannanstans måste han väl inte anpassa fotandet efter dig?
Märklig inställning...

Jag tycker bilden var alldeles utmärkt inzoomad, eftersom fotografen ville ha en bild på bussen och inte en miljöbild i det här fallet

robbes

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 mars 2008, 12:39:18 PM
Va???
Har fotografen inte någon egen rätt att fota som han vill?
Bara för att han bor i Stockholm och du någonannanstans måste han väl inte anpassa fotandet efter dig?
Märklig inställning...

Jag tycker bilden var alldeles utmärkt inzoomad, eftersom fotografen ville ha en bild på bussen och inte en miljöbild i det här fallet



nu var det så att det är bussmickesbild som jag avsåg  och inte den som verspider länkade in för den gav en större bild än den som tråden från början avsåg det jag kommenterade var hans text för att man skall kunna komma med slutsatser så vill man gärna se en helhetsbild där mer framgår tydligt som det gjorde på senare bilden men nu kommenterar jag ej dina inlägg mera då de saknar substans. Verspider förklarade väldigt tydligt om hur det såg ut där genom at tlägga in en bättre helhetsbild det kom mera frågor där med i hans inlägg och en tidigare forumpostare har också förklarat hur det ser ut på platsen.


Ulf Rådeström

Nä, det spelar ingen roll...alla får fotografera precis hur dom vill...det tror jag dom flesta här är eniga med!
Väljer jag att fota en bild på en framlykta, skall jag få göra det, oavsett om jag bor i Stockholm eller i Kiruna.

Patrik

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 mars 2008, 12:57:35 PM
Nä, det spelar ingen roll...alla får fotografera precis hur dom vill...det tror jag dom flesta här är eniga med!
Väljer jag att fota en bild på en framlykta, skall jag få göra det, oavsett om jag bor i Stockholm eller i Kiruna.

Men ska du fota i Kiruna ska du fråga mig om tillåtelse först...  ;)

Ulf Rådeström

Citat från: Patrik skrivet 08 mars 2008, 13:01:28 PM
Men ska du fota i Kiruna ska du fråga mig om tillåtelse först...  ;)

promise  :)

Ersa

Citat från: robbes skrivet 08 mars 2008, 12:44:05 PM
nu var det så att det är bussmickesbild som jag avsåg  och inte den som verspider länkade in för den gav en större bild än den som tråden från början avsåg det jag kommenterade var hans text för att man skall kunna komma med slutsatser så vill man gärna se en helhetsbild där mer framgår tydligt som det gjorde på senare bilden men nu kommenterar jag ej dina inlägg mera då de saknar substans. Verspider förklarade väldigt tydligt om hur det såg ut där genom at tlägga in en bättre helhetsbild det kom mera frågor där med i hans inlägg och en tidigare forumpostare har också förklarat hur det ser ut på platsen.

Tilläggas bör att jag inte vet vart på terminalen Bussmickes bild är tagen, eller ens på vilken sida vägen. Den bild jag lade upp var den enda från terminalen jag kunde hitta på min dator.

robbes

Citat från: Verspieder skrivet 08 mars 2008, 13:56:22 PM
Tilläggas bör att jag inte vet vart på terminalen Bussmickes bild är tagen, eller ens på vilken sida vägen. Den bild jag lade upp var den enda från terminalen jag kunde hitta på min dator.

Verrspider den bilden ger mera information om helheten för oss som ej är 08 or så den var super bra tycker jag

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 mars 2008, 12:57:35 PM
Nä, det spelar ingen roll...alla får fotografera precis hur dom vill...det tror jag dom flesta här är eniga med!
Väljer jag att fota en bild på en framlykta, skall jag få göra det, oavsett om jag bor i Stockholm eller i Kiruna.

Robbes menade nog att för att man ska kunna bedöma situationen på Bussmickes bild och kunna få svar på frågan "stod bilen i vägen för bussen" måste man se till helheten, och bedöma svaret med hjälp av mer utzoomade bilder.

robbes

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 mars 2008, 13:58:47 PM
BM:s bild är tagen vid samma refug som Kvarnes bild.
Södergående.

//Lars


Tackar dig lars för den inform,ationen för som sagt har man en helhet blir allt tydligare än om man bara har en viss del ju.




VERSPIDER

tackar så mycket då du förstår hr man frågade där för som sagt man kan se delen av bilden så olika ni som vet hur det ser ut ser ur det prespektivet vi som ej ser hur det ser ut ser det som en enkel busshållplats ju och man se rju ej hela bilden ju

Staffan Sävenfjord

När jag ändå hade lagt undan lite tid för sightseeing i Stockholm passadse jag på att åka till Danderyds sjukhus och med egna ögon se hur det ser ut. I södergående riktning, alltså när man kommer från Mörby, är det från höger hållplatsområde, ett körfält skyltat bussgata och ett körfält för allmän trafik. Den bilist som svänger in till hållplatsen i denna riktning måste alltså korsa bussfilen, vilket inte torde vara tillåtet. Så där sprack det.
Icke desto mindre såg jag minst tre bilister som gjorde samma manöver som på Bussmickes bild under de 30 minuter jag var där (blev lite längre än tänkt eftersom polisen stängt av vid Valhallavägen och Vaxholms-bussen därför var en kvart försenad). Och i åtminstone ett av fallen stod han klart i vägen för en buss men efter ett par helljusblink från bussföraren flyttade bilisten sig snabbt.
Bild på hur det ser ut kommer i morgon när jag hunnit bearbeta det jag har på minneskortet.
I norrgående riktning finns det ingen bussfil utan körfältet närmast "hållplatsfilen" är tillåten för all trafik. Här fungerar dock hållplatsfilen som bussfil om det är mycket biltrafik och inga bussar står i vägen.
Min personliga bedömning är alltså att bilarna står i vägen för bussarna. Men jämfört med t ex Cityterminalen är det ju ändå rätt försumbart.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

#41
Staffans beskrivning låter rätt. Att jag var osäker på hur det idag ser ut i södergående riktning beror på att man gjort om en massa under senare delen av 2006, och under den tiden jobbade jag inte i området. Därför blev det rätt spännande att hoppa in och gästspela på 625:an sommaren 2007, med nya vägar förbi Arninge samt nya filer och målningar just i södergående avsläpp på Danderyds sjh. Fast med hjälp av Hornsbergs RTL i radion gick det bra (samtidigt som Umeås TX ringde i annat ärende i handsfreen)  ;)

Jag kan inte försvara bilisterna alls då dessa gott kan svänga in västerut mot sjukhuset i rondellen norr om terminalen, och lämna av sina resenärer på parkeringen nästan lika nära T-banetrappan som de gör idag, förutom att de då inte hindrar för någon.


Staffan Sävenfjord

Och här är alltså bilden. Till vänster i bild de norrgående körfälten och till höger de södergående.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

robbes

till både staffan o verspider


det ger en helt annan bild av läget då man ser helheten ju som man gör på era föredömligt fina bilder här nu.  Man ser ju tyvärr inte helheten på orginal bilden som tråden började med o då ser det ju ut som en vanlig hållplats ju

Och där ser man ju det finns mera lämpliga sätt o släppa av passagerare på era bildr. Men hade det varit en hållplats av vanligt mått mätt så hade han fått stanna o släppa av passagerare om han ej hindrade bussen ju

michael k

det är ju lite märkligt att när man vill låna en hållplats lite och det värkar helt öde där man tänkt stanna
så nog tusan poppar lokalbussen upp från ingenstans
det känns ibland som den har gömt sig under ett brunnslock och bara ligger och väntar ;D

en morgon i linköping hade de ändrat på körriktningen runt fjärrbussterminalen
jag såg skylten i sista sekund efter jag svängt
men vad tusan 03.30 så struntade jag i detta :o
fram kom det en förman från connex som gav mig bannor vad kom han i från?