Dessa Puckon till bilister...

Startat av Bussmicke, 29 februari 2008, 22:50:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Simon Bertilsson

Jo tack. Jag vet...  >:(

//Lastbilschaffisen i stan.

Taunusch

Men vaddå - han skulle ju "bara"..............  ::)

// Färdtjänstchaffisen i stan.

Zella

Och det är när bussen angör hpl som dom hoppar ut och ska ha ut bagage o dyl...

Danne B.

*suckar djupt över just frasen "jag ska bara..."* >:(

//Danne

Olle

Hur stora böter är det för att köra/stanna i busskörfält ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Danne B. skrivet 01 mars 2008, 05:13:00 AM
*suckar djupt över just frasen "jag ska bara..."* >:(

//Danne

Eller som puckot i Göteborg som när jag påpekade att det inte var lämpligt att stanna mitt på busstationen sade att han var från Falun och inte kände till hur det var i Göteborg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan Hansson

#7
Jag pratade med en chaffhör som jag känner. Chaffhören berättade för mig att han tidigare under veckan hade pekat mot skylten om fordonstrafik förbjuden när det körde in en bil på bussterminalen och föraren bara vinkade ungefär som att han kör som han vill.
Tror bilföraren tappade hakan lite när han körde ut från Österskans mot Östras bröd bakom Halmstad teatern där stod nämligen en MC-polis och vinkade in bilföraren gissa om Bötesblocket åkte fram. ;D

Detta med att bilarna kör igenom har väl ökat då kommunen gräver på fredsgatan men bara för att vägen är avstängd så tillåter det ju inte att bilarna kör igenom där .   
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

robbes

#8
en sak man bör tänka på innan man kommenterar dylika situationer att det faktiskt är tillåtet att stanna på en buss hållplats för att släppa av eller ta om bord folk dock får det ej hindra annan trafik.


Så att säga att bilisten är dum som stannat olämpligt då ej hela bild serien finns är väldigt dumt gjort kanske dags att fördjupa körkortsteroin.

Blev bussen hindrad?????

http://www.parkering.org/parkerings-regler.asp


och här står det välgit tydligt vad som gäller

Du får stanna för att släppa av passagerare på busshållplatser så länge som du inte hindrar en buss. Det är däremot förbjudet att parkera på en busshållplats



Bussmicke

Det var fkera bussar som tutade och blinkade..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

#10
Citat från: robbes skrivet 01 mars 2008, 12:14:44 PM
en sak man bör tänka på innan man kommenterar dylika situationer att det faktiskt är tillåtet att stanna på en buss hållplats för att släppa av eller ta om bord folk dock får det ej hindra annan trafik.


Så att säga att bilisten är dum som stannat olämpligt då ej hela bild serien finns är väldigt dumt gjort kanske dags att fördjupa körkortsteroin.

Blev bussen hindrad?????

Här har bilisten kört in på en busstation och inte bara vid en busshållplats. Han måste ha kört förbi minst ett märke med antingen fordonstrafik förbjuden (med undantag för buss) eller med påbjuden bussgata. Bilisten har alltså överhuvudtaget inte rätt att köra in på området. Jag har också svårt att tänka mig att den här manövern kunde göras utan att bussar blev hindrade.
Dessutom utsatte bilföraren resenärerna för fara. Om de behövde korsa körbanan (vilket jag vill minnas att  man kan bli tvungen till vid Danderyds sjukhus för att kunna byta till vissa andra linjer) så kanske de inte räknade med att att det skulle komma en personbil utan hade fokus mer inriktat på en buss.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

Men jeg skal bare. Er noe av det værste jeg hører noen si. Det at man "bare" skal gjør liksom at man ikke behøver følge normal folkeskikk og andre regler
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

robbes

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2008, 15:10:01 PM
Här har bilisten kört in på en busstation och inte bara vid en busshållplats. Han måste ha kört förbi minst ett märke med antingen fordonstrafik förbjuden (med undantag för buss) eller med påbjuden bussgata. Bilisten har alltså överhuvudtaget inte rätt att köra in på området. Jag har också svårt att tänka mig att den här manövern kunde göras utan att bussar blev hindrade.
Dessutom utsatte bilföraren resenärerna för fara. Om de behövde korsa körbanan (vilket jag vill minnas att  man kan bli tvungen till vid Danderyds sjukhus för att kunna byta till vissa andra linjer) så kanske de inte räknade med att att det skulle komma en personbil utan hade fokus mer inriktat på en buss.




det var mycket som ej framgick på bilderna av det du skrev som det ser ut på bilden är det endast en busshållplats men som sagt är det en busstation är det en annan sak ju

Men som sagt man kollar ju efter det som framgår på bilden

Yujin Zhang

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2008, 15:10:01 PM
Här har bilisten kört in på en busstation och inte bara vid en busshållplats. Han måste ha kört förbi minst ett märke med antingen fordonstrafik förbjuden (med undantag för buss) eller med påbjuden bussgata. Bilisten har alltså överhuvudtaget inte rätt att köra in på området. Jag har också svårt att tänka mig att den här manövern kunde göras utan att bussar blev hindrade.
Dessutom utsatte bilföraren resenärerna för fara. Om de behövde korsa körbanan (vilket jag vill minnas att  man kan bli tvungen till vid Danderyds sjukhus för att kunna byta till vissa andra linjer) så kanske de inte räknade med att att det skulle komma en personbil utan hade fokus mer inriktat på en buss.

Nu får vi backa några steg här.

Danderyds sjukhus bussterminal är en bussterminal med en genomgående fil per riktning som är öppen för bilar (bl.a.). Det som händer på Bussmickes bild (att bilarna stannar vid busshållplatsen för att släppa av folk) är mycket vanligt, iaf de gånger jag är vid bussterminalen, och i det flesta fall så kör de iväg efter max 5-10sek (OBS! jag säger inte att det de gör är rätt eller lagligt!).

Nu förstår jag inte hur billisten kunde ha utsatt resenäraren i fara när det finns en stängsel i mitten som går längs terminalen och delar de två körriktningar. Så om det är någon som utsätter sig för fara, så är det resenäraren själv som utsätter sig själv (och ev. förare) genom att försöka hoppa över stängsel (om det ens går).

Det är tunnelbanans gångtunnel som gäller om man vill komma till andra (och större) delen terminalen.

Fredde

Man har satt på en enklare modell av backspegel ser jag.. ::)