Att tända allt man har...

Startat av Yujin Zhang, 20 februari 2008, 23:27:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 23 februari 2008, 15:09:09 PM
Här har vi ju annars ytterligare en liten jobbig detalj (förutom att knapparna i sig inte sitter fast så där särdeles bra - undrar om de egentligen var avsedda att användas) och det är att den orange lampan som tänds på panelen är så ljusstark att den bländar när det är mörkt. Har ett par gånger sett vagnar där nattförarna helt sonika tejpat över denna lampa med svart kabel- eller silvertejp för att inte bli störda av ljuset.

Plåster kan med fördel användas ovanpå denna irriterande starka blå lysdiod man eftermonterat i Umeås Solarisar:


Johan B

Citat från: Verspieder skrivet 23 februari 2008, 22:22:01 PM
Plåster kan med fördel användas ovanpå denna irriterande starka blå lysdiod man eftermonterat i Umeås Solarisar:



Nämen vilken stämningsfull nattbelysning! Du har väl tackat verkstaden så hjärtligt med blommor och fikabröd för denna genomtänkta lösning hoppas jag.

76

Citat från: Verspieder skrivet 23 februari 2008, 22:22:01 PM
Plåster kan med fördel användas ovanpå denna irriterande starka blå lysdiod man eftermonterat i Umeås Solarisar:

I de nya MAN-bussarna som GUB köpt så är situationen något liknande. I en av bussarna har någon öppnat lampan och pillat in en lapp från ett äpple (ni vet de där små ovala klisterlapparna). Perfekt storlek och dämpar belysningen alldeles lagom!

Optimal

Citat från: Johan B skrivet 24 februari 2008, 10:04:16 AM
Nämen vilken stämningsfull nattbelysning! Du har väl tackat verkstaden så hjärtligt med blommor och fikabröd för denna genomtänkta lösning hoppas jag.

Det är väll inte verkstaden som satt dit lampan, utan det är väll Solaris?

yngrot

Gissningsvis är det väl köparen som beställt lampan. I Borås har vi en extra stannarlampa för att kunna se när stannar är tryckt på solen skymmer ju ofta den ordinarie. På MAN sitter den mellan dörrknappar kanske inte den bästa placeringen men de vägrade sätta den där vi förare ville ha den.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico


Enligt Eriks inlägg där bilden var med först så stod det att dioden var eftermonterad, troligen då av depåverkstaden alternativt av leverantören. Att man sedan tycker att det borde göras en koll, oavsett om lampan/dioden är monterad vid leverans eller efteråt, så att det inte stör borde ha varit en självklarhet. Visst är det jättebra att det syns att det lyser när solen skiner in på panelerna, men ibland undrar lite om man i vissa fall ens tänker på (gäller även sådant som extrautrustning som monterats vid förarplats) att vagnarna i de allra flesta fall ska rulla även under dygnets mörka stunder och att förarna då istället är i behov av att kunna dämpa belysning på instrument, biljettmaskiner, ombordbelysning etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Lysdioden är eftermonterad på plats i Umeå, då Solaris egen "stopplampa" enbart indikerades med en liten knappt synbar grön symbol på den gröna skärmen, och i kombination med att stoppljudet dränks av alla andra likadana ljud (t.ex blinkers) blåste förarna förbi varenda hållplats trots att folk tryckte. Numera missar man dock inte en enda avstigande!  ;)

Och ja, förslag finns på att byta ut dessa till orange glödlampor, men mitt förslag är att även behålla den blå men att då koppla den till "barnvagnsknapparna".