Att tända allt man har...

Startat av Yujin Zhang, 20 februari 2008, 23:27:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus_J

Hittade inte de bästa bilderna nu...

Vänster Satellit



överblick

Cero

Citat från: Karsten skrivet 22 februari 2008, 09:32:38 AM
Ja, jag har inte förstått varför allt ska skötas med höger hand i moderna bussar. Som reglagen alltid suttit för dörrarna på vänster sida är bra, man behöver inte sträcka sig eller luta sig fram för sig för att manövrera reglagen.

Man sliter ut förarnas högerhänder först, därefter flyttar man allt till vänster sida om ratten och sliter ut andra handen. Sedan är det pension som gäller. ::)


Magnus_J

Höger satelliten


bonusbild från 4896


någon Omni största sannolikhet 3907

homer

Hur har snacket gått bland förarna? gillar man de här med att ha dörrknapparna på andra sidan???

för övrigt röstar jag för att man låser fast "sateliterna" längst ner och låter ratten leva sitt eget liv

Yujin Zhang

Citat från: Nico skrivet 22 februari 2008, 00:05:42 AM
Tror Magnus J kan ha bilder på hur det ser ut i nyare B7 och B9. Vad gäller trångt så är ju allt relativt, men jag än 191 cm lång (finns ju visserligen längre förare) och upplever det i alla fall som trångt. Sen ser jag det även som irriterande att jag nu måste använda högerhanden till nästan allt. Istället för golvpedal så måste jag trycka på en knapp på stolen för att svänga densamma. Istället för att låta min overksamma vänsterhand sköta dörrmanövrering och nigning så måste jag fixa även det med högerhanden och sedan så ska jag ju helst vara beredd att också stämpla med högerhanden... puh!   ;D

Citat från: Fredde_J skrivet 21 februari 2008, 22:50:57 PM
Det är väl nyare paneler i dessa mot i de som kom med trängselförsöket? Mer uppbygda om jag minns rätt... Bild kanske någon har?
Kan hålla med om ratten, skulle vilja kunna "vika" den som på de äldre från Säffle.

Tänk på att 6335 har den "klassiska" B9S förarplatsen, d.v.s. dörrknapparna på vänstra sidan osv.

Robert Brink

Själv har jag Volvo B10:s instrumentering som favorit! Även Scania 113 och Omni-serien är ok! Volvo:s nyare är ingen höjdare, sen det här med stolen, att ha en miniknapp på höger sida för att vrida stolen!!! Vad hände med den praktiska pedalen? Tror Volvo:s konstruktörer att vi ska komma åt den av misstag under körning :o? Kör man i tex SL trafiken, så blir det ett antal vrid varje dag!

//R

F.Å

Citat från: Robert Brink skrivet 22 februari 2008, 20:06:53 PM
Själv har jag Volvo B10:s instrumentering som favorit! Även Scania 113 och Omni-serien är ok! Volvo:s nyare är ingen höjdare, sen det här med stolen, att ha en miniknapp på höger sida för att vrida stolen!!! Vad hände med den praktiska pedalen? Tror Volvo:s konstruktörer att vi ska komma åt den av misstag under körning :o? Kör man i tex SL trafiken, så blir det ett antal vrid varje dag!

//R

Men det finns ju ett verktyg för högerfoten att vrida stolen med, så slipper man använda höger hand till det. En lång "pinne" som löper längs med högersidan i botten och slutar med en lite lätt utåtböjd ögla. Utmärkt att peta till med hälen på så låter stolen sig vridas... Syns tyvärr inte på de i övrigt utmärkta bilderna av förarplatsen.

Optimal



vad betyder helljussymbolen med ett + i?

Fredde

Citatvad betyder helljussymbolen med ett + i?

Helljussymbolen? Retadern slås på eller av med den knappen...


Optimal

Citat från: Fredde_J skrivet 22 februari 2008, 21:59:17 PM
Helljussymbolen? Retadern slås på eller av med den knappen...



Nej, inte retarder knappen. Utan på Ljusvredet

Henrik Palmqvist

Citat från: Optimal skrivet 22 februari 2008, 22:01:12 PM
Nej, inte retarder knappen. Utan på Ljusvredet
När man sätter på helljuset tänds också ev extra belysning, om dess strömbrytare är påslagna. Om vredet står på den vanliga helljussymbolen, tänds endast bilens (bussens) ordinarie helljus. / Henrik

Optimal

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 22 februari 2008, 22:16:35 PM
När man sätter på helljuset tänds också ev extra belysning, om dess strömbrytare är påslagna. Om vredet står på den vanliga helljussymbolen, tänds endast bilens (bussens) ordinarie helljus. / Henrik

Har man vredet på halvljus å slår på helljus med spaken så tänds bara helljusen. Men har man på + så tänds även extraljusen på taket m.m. Om man gör samma procedur igen.

Men stadsbussarna har ju denna med. Å dom har inga extraljus

Cero

Citat från: Magnus_J skrivet 22 februari 2008, 17:10:53 PM
Hittade inte de bästa bilderna nu...

överblick


Det var en av de sämsta instrumentpaneler jag någonsin sett. Alla kategorier. Ser ut som ergonomi noll, bortsett från utseendet då, för det är hemskt.

Henrik Palmqvist

Citat från: Optimal skrivet 22 februari 2008, 22:19:48 PM
Har man vredet på halvljus å slår på helljus med spaken så tänds bara helljusen. Men har man på + så tänds även extraljusen på taket m.m. Om man gör samma procedur igen.

Men stadsbussarna har ju denna med. Å dom har inga extraljus
Och då har den samma funktion som den vanliga heljussymbolen. Det är standard med det reglaget på volvos instrumentering. / Henrik

Zella

Jag vänjer mig aldrig...  ???  Man stanna vid hpl och är å fummla med vänserhanden efter dörrvredet... sen när man haft rast å få en buss med dörrvred så letar högerhanden efter dörrknappen...  ;D