Att tända allt man har...

Startat av Yujin Zhang, 20 februari 2008, 23:27:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang


Bussmicke

Trevligt, hade du ingen Puckostämpel att dela ut?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Hon kanske tänkte blända fotografen i dagsljus?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico


Tja, apropå det här med att kasta första stenen osv.....  :P  ;)

Själv upplever jag instrumenten i den här vagntypen som ganska plottrig och den valda lösningen gör dessutom förarplatsen trång. Ö-panelerna på ömse sidor ratten täcker delvis sikten på en del bakomvarande reglage, instrument och skärmar och själv upplever jag dessutom att utrymmet mellan dessa ö-paneler och ratten är lite för trångt även det. Brukar t.ex. fastna till med handen ibland när jag ska blinka. Ska man spekulera till att helljuset är på så kan det ju helt enkelt vara som så att föraren, i denna teknologs våta dröm till förarplats, kommit åt helljusspaken och helt enkelt inte märkt det direkt. Har drabbat mig ibland och troligen även de flesta andra. Om det sedan diskvalificerar mig som förare så, nåja då är det väl så...  8)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Är inte denna förarplats bra? Jag har iof inte kört utan bara sett på en mässa visst verka en del saker svåra att se men tanken var väl ändå god men det räckte inte ända fram som det bruka heta.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Robert Brink

Håller med Nico här! Det kan väl hända den bäste, att man under en kort stund kör med helljus vid fel tillfälle även i personbil! Det är inte alltid man ser den blå lampan som indikerar helljus i dagsljus! Men ganska snart brukar någon blinka mot en, och då hajar man till och släcker på en gång!
Så att döma ut en chaffis pga denna bild, är väl just att kasta sten...

//R

Zella

Ja den är lite trång vid spakarna... händer att man få på heljus eller blinka i kurvor m.m...

Men det är sällan man ser bussar med heljus på... och den blev rätt fin... likaså den bussmicke har på en blå ledbuss i snö...  :)

JDS

Vad är problemet? Jag vet att helljus är förbjudet i dagsljus, men för att bli bländad i dagsljus måste man titta rakt in i strålkastarna. Felet ni gör är att ni blir så irriterade av det omoraliska i att på detta sätt bryta mot trafikreglerna, att ni bara MÅSTE titta rakt in i strålkastarna. Då får ni faktiskt skylla er själva... självklart skall man lyda trafikreglerna men det är mycket farligare att köra med för lite belysning än med för mycket.

Nico


Vem är irriterad på vad? Du har inte möjligen haft lite för bråttom när du läst inläggen?  ;)  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 21 februari 2008, 21:16:22 PM
Vem är irriterad på vad? Du har inte möjligen haft lite för bråttom när du läst inläggen?  ;)  :D

Det är möjligt; jag hakade nog upp mig på "puckostämpel"...  ::)

Nico


Aha... jo, kanske... men det är ju oxå då man får utrymme att retas lite godmodigt.  :)  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Robert Brink skrivet 21 februari 2008, 19:56:11 PM
Håller med Nico här! Det kan väl hända den bäste, att man under en kort stund kör med helljus vid fel tillfälle även i personbil! Det är inte alltid man ser den blå lampan som indikerar helljus i dagsljus! Men ganska snart brukar någon blinka mot en, och då hajar man till och släcker på en gång!
Så att döma ut en chaffis pga denna bild, är väl just att kasta sten...

//R

Jag har inte tänkt på att det kan vara trångt på dessa förarplatser, däremot så blir jag i stort sett aldrig nöjd med rattinställningen. För att pedalerna ska hamna på rätt sätt vid min sittställning måste ratten dragas så långt som möjligt mot mig varvid många knappar och reglage hamnar långt bort.
Den bästa förarmiljön Volvo producerat är modellen innan, B10M modell 1986-2002.

Fredde

CitatJag har inte tänkt på att det kan vara trångt på dessa förarplatser,

Det är väl nyare paneler i dessa mot i de som kom med trängselförsöket? Mer uppbygda om jag minns rätt... Bild kanske någon har?

Kan hålla med om ratten, skulle vilja kunna "vika" den som på de äldre från Säffle.


Nico


Tror Magnus J kan ha bilder på hur det ser ut i nyare B7 och B9. Vad gäller trångt så är ju allt relativt, men jag än 191 cm lång (finns ju visserligen längre förare) och upplever det i alla fall som trångt. Sen ser jag det även som irriterande att jag nu måste använda högerhanden till nästan allt. Istället för golvpedal så måste jag trycka på en knapp på stolen för att svänga densamma. Istället för att låta min overksamma vänsterhand sköta dörrmanövrering och nigning så måste jag fixa även det med högerhanden och sedan så ska jag ju helst vara beredd att också stämpla med högerhanden... puh!   ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 22 februari 2008, 00:05:42 AM
Tror Magnus J kan ha bilder på hur det ser ut i nyare B7 och B9. Vad gäller trångt så är ju allt relativt, men jag än 191 cm lång (finns ju visserligen längre förare) och upplever det i alla fall som trångt. Sen ser jag det även som irriterande att jag nu måste använda högerhanden till nästan allt. Istället för golvpedal så måste jag trycka på en knapp på stolen för att svänga densamma. Istället för att låta min overksamma vänsterhand sköta dörrmanövrering och nigning så måste jag fixa även det med högerhanden och sedan så ska jag ju helst vara beredd att också stämpla med högerhanden... puh!   ;D

Ja, jag har inte förstått varför allt ska skötas med höger hand i moderna bussar. Som reglagen alltid suttit för dörrarna på vänster sida är bra, man behöver inte sträcka sig eller luta sig fram för sig för att manövrera reglagen.