Linjebuss - ursprung/historik?

Startat av Walter, 11 februari 2008, 14:09:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svoca

Tack för tillrättaläggandet betr. Bureå Trafik AB. Måste ha blivit någon sammanblandning.

Betr. listan över LB stationsorter, så är det min egen lista från 1960-talet. Vissa garage har jag själv besökt.
Andra uppgifter är info från diverse LB-folk. Listan är långt ifrån komplett, något kan vara fel och detta har
också angivits. Tacksam för alla korrigeringar och kompletteringar. Kanske kan det utges en justerad lista i
detta forum.

Svoca

Betr. bussar i Västergötland så har jag bara totala antalet i "distrikt Vä = 55 bussar". Har inte den lokala placeringen
inom distriktet.

Distrikt Vä = Västergötland (alltså både P- och R-län).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svoca skrivet 13 februari 2008, 11:45:59 AM
Tack för tillrättaläggandet betr. Bureå Trafik AB. Måste ha blivit någon sammanblandning.


Kan du möjligen ha tänkt på Sävar Trafik AB?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svoca

Kan nog ha varit Sävar Trafik jag tänkte på - ja.

Svoca

Detta med en komplett lista över Linjebuss alla stationsorter är väl inte någon lätt nöt att knäcka, långt efter att
företaget sålts. I min lista över stationsorter så "tror jag" att:

               Skåne             är ganska komplett. Kan ha funnits några små garage till, typ Kivik m fl.
               Göteborg         fanns väl bara Partille och Öckerö på 1960-talet.
               Småland          kan nog kompletteras en hel del. Kan möjligen S Svensson kunna tänka sig att räkna
                                    upp kända stationsorter ?
               Västergötland  är nog ganska komplett. Kan saknas någon ort.
               Stockholm       fanns bara Stockholm och Håtuna på 1960-talet.
               Norrland          inte alls komplett. Kan möjligen Greger Larsson tänka sig göra listan så komplett som
                                    möjligt ?  Gärna med lokala stationsorter hos det inköpta Burträsk Busstrafik K/B ?

Listan behöver inte vara "låst" vid 1960-talet utan kan omfatta även senare inköpta bussföretag och dess stations-
orter. Passar på att tacka på förhand om några vill hjälpa till att få en sådan lista så komplett som möjligt.

Greger Larsson

Alltid trevligt med Linjebusshistoria.
I köpet av Burträsk Busstrafik ingick garage i Mjödvattnet, Kalvträsk, Bjurfors och Ljusvattnet. Stationsorter var även Skråmträsk, Jörn, Skellefteå, Umeå och givetvis Burträsk, men i hyrda garage/lokaler på dessa platser. Beställningtrafiktillstånd fanns även för stationsorterna Flurkmark, Botsmark och Klutmark fast där fanns nog inga bussar vid köpet som skedde i mars 1963.
I övrigt fanns för Linjebuss del Västerbotten stationering i Robertsfors (som bör ha upphört ungefär när Burträsk köptes in), Skellefteå, Umeå, Lögdeå(Nordmaling), men som sagt, ej Lövånger.
I Norrbottens län fanns under många år egen anläggning i Luleå medan man i Piteå troligen endast hyrt uppställningsplatser. Det fanns väl även en buss som utgick från Alhamn/Rosvik i BD-län fram till någon gång på 60-talet.
För Västernorrland räknade jag upp de aktuella orterna efter köpet av Br. Pettersson 1967, de övriga på din lista är nog felaktiga. Vid köpet av Br. Lindström så tillkom även Husum, men detta skedde först 1976.

Mvh Greger L

Svoca

Tack, Greger för Norrlandsuppgifter betr. Linjebuss placeringsorter. Under 1960- och 1970-talet tillskrev jag diverse
bussbolag runt om i landet, bl a just Linjebuss. Fick en del bra svar men aldrig någon placeringslista över orter
där LB hade sina bussar. Därför fick jag själv göra en. Den bygger på egna iakttagelser (var där) och info från
bussförare hos LB m m. Därav osäkerheten. Tänker på ett LB-garage jag passerade någon vinterkväll i början av
1970-talet. Låg längs E4:an, ett antal mil norr om Sundsvall, trol. även norr om Härnösand. Låg på höger sida
om E4:an i riktning norrut. Gammalt garage med portar med små glasrutor upptill. Det var snöyra ute och i garaget
var bara nattbelysningen tänd. Såg några ScV BF76/Säffle där inne. Garaget stängt/obemannat. Trodde att detta
var Älandsbro. Kan det istället vara Ramvik? Även söder om Sundsvall hade LB något garage. Lär ha byggts någon
gång på 1960-talet. Har ej besökt detta garage. Var kan det ha legat ?

Greger Larsson

Garaget norr om Härnösand fanns i Hälledal(Ramvik). Garaget i Sundsvall bör väl ha varit Br Petterssons. Även anläggningen i Hälledal var tidigare Br Petterssons och här fanns även verkstad där Sundsvallskontorets bussar underhölls. Garageringen i Sundsvall flyttades under 70-talet till Sundfrakts lokaler på Norra Vägen.
Om sign BD läser detta så tror jag att han kan komplettera med lokaliteternas belägenhet i Sundsvall under 60-talet.

/GL

S Svensson

Vad gäller Linjebuss och Göteborgsområdet: LB har nu och hela tiden uppställning i Partille. Vidare har LB haft uppställning på Hönö. Just nu tror jag inte man haft uppställning i Torslanda. Däremot har ju Göteborgs kommun en anläggning med verkstad och garage på Hisingen som kallas Kville. Man hyr ut den till GSAB,Orusttrafiken mm.Denna anläggning ersatte en tidigare anläggning med garage och verkstäder som LB hade på Hisingen. Jag är inte helt säker på var själva garaget med verkstäder låg. Sedan är jag lite osäker på förändringar på 40 talet. LB tog ju över flera företag.
För någon dag sedan så stod det i GP en kallelse till bolagsstämma för Trafik AB Göteborg-Särö. Dvs gamla bolaget som körde tåg och buss till Särö. Tåget lades ned och ddeet blev busskörning. Trafiken med buss överläts till Säröbussarna som var helägt företag till Långedragskoncernen (Göteborgs kommun).När LB övertog Säröbussarna så fanns uppställning i GSJ gamla verkstäder. Någon km söder Linneplatsen.GSJ hade också ett garage i Särö/Släp. Här hade LB buss första åren men den drogs in. Nästan omedelbart detta gjorts så brandskadades garaget. LB övertog Mölndalsbussarna och i kommunens anäggning(?) hade LB uppställning av bussar och verkstad.
LB efterföljare Veolia har fn depå i Partille och verkstad i Partille och Mölndal.

Vad gäller LB i Småland är jag något osäker på förändringar på 40 talet. Bussgarage var små då de togs över. De växte och i början av 70 talet ville LB ställa bussarna ute.
Vad jag kan förstå så fanns det något som hette Skirö eller liknande i Småland. Bussen i Eksjö 1978 stod väl på SJ område. Det fanns en ytterligare en liten linje där i Eksjöområdet.
Mullsjö var uppställningsort troligen även om bussarna tillhörde Jönköping. Falköping hade ett garage. Detta är omnämt av LB i en liten skrift som finns på bibliotek. Jag vet inte hur mycket trafik det gick till Mullsjö därifrån.
Ulricehamn hade ju trafik till Sandhem och möjligen garage i Fivlered. Sven Abrahamnsson fanns i Sandhem (officiellt) men jag har endast hittat en buss och då med P nr. Sedan Lundahls övertogs i Jö byggdes en ny depå. Värnamo hade tidigare ett gammalt garage.LB körde Ljungby-Värnamo-Ryd,liksom om jag minns rätt Värnamo Vrigstad. Växjö fick nytt garage på 70 talet. Men i övrigt så tror jag att LB garage 1978 (se tidigare)är de samma som ca 20 år tidigare.
Vad gäller Skåne har jag ett minne av att det fanns bussar i Perstorps området. Där bör det funnits garage.
Vag gäller västgötanätet så bör det funnits garage i Grästorp (troligen inte i Trollhättan). Någonstans i Herrljungatrakten kan jag tänka mig att det funnits uppställning av buss. I Alingsås fanns i utkanten en verkstad och depå som GDG tog över och väldigt snart avvecklade. Istället sändes bussarna till Kungälv.Bussar i Skövde fanns det? Eller enbart distriktskontor. Vad gäller Falköping se ovan.Men uppenbart avvecklades Falköping och ersattes med uppställning av buss i Börstig. Linjen Börstig-Falköping som SJ övertog efter att GDG haft den några månader. Denna var en isolerad linje på slutet med 1-2 bussar.
Jag är mera bekant med Västergötland än Småland.Försöker komma på vilka företag LB köpte upp.Under 40 talet var i stort sett trafiken inställd eller minimerad ända tills 1945. Efter något år kommer trafiken igång och LB får lönsamhet på linjenätet några år fram till ca 1955 då privatbilismen tar över. Genom att bensinstationer med märket NYNÄS är samlokaliserade med bussarna så kanske finns gamla kartor med Nynäs utmärkta.
Kanske jag skrivit lite ostrukturerat och hoppat. Sitter och funderar på om LB haft buss i Älmhult?
Listan över LB bussar 1978 har tidigare varit publicerad.Och som sagt troligen är Växjö enda stället med ny depå.

Svoca

Tack, S Svensson, för fina inlägg om Linjebuss stationsorter. Listan kan göras bättre allt eftersom. Tänkte på en
destination jag såg på 1960- och 1970-talen. I Jönköping på busstationen gick LB-bussar skyltade "MOLIDEN". Ofta
fullsatta bussar på eftermiddag/kväll. På 1960-talet gick ofta en ScV B22 (tror jag det var)/Hägglund. I högertrafik ersatt med någon ScV BF76/Säffle. Har letat på kartor efter detta "Moliden" men ej lyckats hitta det. Det gick nog inte så många turer per dag, men på vardagar var de oftast fullsatta. Någon som känner till detta Moliden. Kanske det fanns garage/uppställningsplats för buss där?

S Svensson

Jag fick en gång kompletta tidtabeller för hela Småland. Då fanns det en linje till Moliden. Körtiden var kort. Alltså bör det ligga i Jönköping. Kan vara namnet på en hållplats. Jag slog in namnet på JLT start och mål och hållplats Lovsjö Moliden finns tydligen kvar. Exakt var det ligger får nog någon bosatt i Jö förklara.

Svoca

Tack, S Svensson, för upplysningen om destinationen Moliden utanför Jönköping. Hittade denna lilla ort inte långt från
raststället Hyltena längs E4:an. Orten ligger öster om Hyltena och söder om Barnarp. Linjelängden Jönköping-Moliden
bör ha varit c:a 15 km. Frågan om Moliden också var stationsort för någon buss ?

michael k

moliden är väl mitt i backen till barnarp ???
hur lång var körtiden från råslät?

Svoca

Enligt Eniros karta finns det två Moliden nära raststället Hyltena. Det ena ligger väster om E4:an och är ett industri-
område med lagerbyggnader m m. Det andra Moliden ligger öster om E4:an, eller snarare nordost om Hyltena eller
söder om Barnarp, hur man nu ser på det hela. Det förstnämnda området var nog inte byggt när Linjebuss trafikerade
linjen Jönköping-Moliden på 1960- och 1970-talet. Med all sannolikhet vände nog busslinjen vid det östra Moliden, som är en ansamling av hus - litet samhälle.

Hans Fredriksson

Nu var det en himla massa år sedan jag körde linje 22 till Hyltena.
Jag vill minnas att efter Råslätt var det Stillefors, Odensjö, Lunden (Barnarp), Moliden och därefter Hyltena.


Landgrens bild från järnvägsstationen. Linjebussen till Moliden


Hållplats Lovsjön Moliden


En icke helt okänd buss snackare som har utnyttjat kamerans självutlösare vid Hyltenas ändhållplats vintern 92/93