Har Scania CR 112 släktskap med Ikarus?

Startat av Niklas Bygdestam, 06 februari 2008, 16:35:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

De runda är tillverkade av Hella, iallafall de jag fick häromåret. Men det kan ju finnas fler tillverkare, på 50-talsbussar har jag sett lyktor av samma modell, tillverkade av Bosch.

Svemicke

Citat från: Leif D skrivet 16 februari 2008, 22:24:35 PM
Klart det finns "någon" som har bilder.....    säg bara till så....


Hade inte SJ-Buss ensamrätt på linjerna utanför Lund på den tiden? Hur kunde det komma sig att Linjebuss fick köra linje 125 och vart gick den?

Denna bussen gick väl senare till en handikappförening i Lund? När jag gjorde min praktik på Linjebuss 1993, så hade vi den inne för reparation ibland. Det fanns även en manuellväxlad Volvo med likadan kaross från Säffle. Växelspaken på denna var oerhört liten och satt fast i instrumentbrädan. Någon som har bild på även denna? Helst då även en interiörbild med nämnda växelspak.

LB 652 får en att bli nyfiken på hur en Säffle 2000-kaross hade sett ut på ett Scania N113-chassi.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Leif D skrivet 16 februari 2008, 22:24:35 PM





Kollar man dessa två bilderna så ser man att bakpartiet blivit fastsvetsat med karossen. Varför har man inte kunnat dölja den balk som finns på baksidan? Den gick ju att dölja på Scanias helbyggda CR111:or. Eller de byggdes helt annorlunda. På BR112-chassiena syns ju ingen likadan balk utan där är motorrumsluckan på sidan infasad i den övriga karossen. Var det inte så vanligt att bygga karosser på BR111-chassien, så man inte kunde tekniken, eller vad beror det på?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Leif D

Citat från: Svemicke skrivet 17 februari 2008, 00:43:55 AM
Det fanns även en manuellväxlad Volvo med likadan kaross från Säffle. Växelspaken på denna var oerhört liten och satt fast i instrumentbrädan.

Det du beskriver är ju troligen en Volvo B59 Säffle med Wilson-låda, vilket inte var en manuell växellåda utan en halvautomat.
En hydraliskt manövread växellåda där överföringen till/från växelspaken skedde på elektrisk väg. Kopplingen var automatisk i växellådan.
Denna sorts växlelådor förekommer nog bara på en och annan museibuss idag, men den Erikkoiskori och den Ikarus på BR111M som jag visat bild på hade Wilson-låda.
;-)

Leif D

Citat från: Svemicke skrivet 17 februari 2008, 00:57:16 AM
Kollar man dessa två bilderna så ser man att bakpartiet blivit fastsvetsat med karossen. Varför har man inte kunnat dölja den balk som finns på baksidan? Den gick ju att dölja på Scanias helbyggda CR111:or. Eller de byggdes helt annorlunda. På BR112-chassiena syns ju ingen likadan balk utan där är motorrumsluckan på sidan infasad i den övriga karossen. Var det inte så vanligt att bygga karosser på BR111-chassien, så man inte kunde tekniken, eller vad beror det på?

Det var ju såhär....
BR111M-chassin (egentligen en framvagn och en bakvagn ihopsatta med en kort transportram) levererades med från fabrik monterad ljuddämpningslåda kring motorn.
Detta gjorde att man hos de flesta karossörer såg skarvpartiet på bakvagnen, som på bilderna. Ikarus t.ex. byggde in detta helt i sin kaross och Scaniabussar själva kunde ju göra detta på ett snyggare sätt eftersom man byggde allt i fabriken i Katrineholm.

Vad gäller BR112, så hade detta förfarande utvecklats en del och de flesta karossörer kunde på ett snyggt sätt bygga in ljuddämpningslådan.
;-)

Niklas Bygdestam

Citat från: Leif D skrivet 17 februari 2008, 01:46:42 AM
Det du beskriver är ju troligen en Volvo B59 Säffle med Wilson-låda, vilket inte var en manuell växellåda utan en halvautomat.
En hydraliskt manövread växellåda där överföringen till/från växelspaken skedde på elektrisk väg. Kopplingen var automatisk i växellådan.
Denna sorts växlelådor förekommer nog bara på en och annan museibuss idag, men den Erikkoiskori och den Ikarus på BR111M som jag visat bild på hade Wilson-låda.



En mycket vanlig växellåda på äldre Volvo B59. Fanns även på äldre B58. Det finns en och annan museibuss med denna växellåda annars finns de inte kvar idag. Körde själv i somras en hel del med en museibuss som har sådan växellåda. Jag tycker att de på sitt sätt är en rolig växellåda att använda :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

För många år sedan fick jag reda på av en arbetskamrat att Wilsonlådan fanns på de nästan allra första stridsvagnarna.
I Borås fanns det på några bussar spansktillverkade Wisonlådor.

Niklas Bygdestam

Citat från: S Svensson skrivet 17 februari 2008, 12:20:27 PM
För många år sedan fick jag reda på av en arbetskamrat att Wilsonlådan fanns på de nästan allra första stridsvagnarna.
I Borås fanns det på några bussar spansktillverkade Wisonlådor.


Det där är intressant. Jag har hört liknande. Jag har hört ett påstående att Wilsonlådor från början skulle ha varit gjorda för just stridsvagnar. Sedan skulle någon ha kommit på att man kunde använda dessa även till annat så de då även började användas till bussar. Wilsonlådor finns föresten även på järnväg då rälsbussar är försedda med Wilsonlådor. Även det ska vara ett senare påfund

Kanske någon här vet om det är sant att Wilsonlådor skulle vara avsedda enbart för stridsvagnar när de togs fram en gång i tiden?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svemicke

Då till min nästa fråga: Fanns det även andra karosser på BR76- och BR110-chassien eller fanns det bara CR76 och CR110?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

S Svensson

Risken är att balla ur helt. Men som jag skrev tidigare fanns CR110T. Denna är egentligen en BR110 med kaross från Vetter.
Utomlands torde det vara mera vanligt med BR110 och 111.

Svemicke

Citat från: S Svensson skrivet 17 februari 2008, 13:25:54 PM
Risken är att balla ur helt. Men som jag skrev tidigare fanns CR110T. Denna är egentligen en BR110 med kaross från Vetter.
Utomlands torde det vara mera vanligt med BR110 och 111.
Tack för svaret. Någon som har bilder?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Niklas Bygdestam

Citat från: S Svensson skrivet 17 februari 2008, 13:25:54 PM
Risken är att balla ur helt. Men som jag skrev tidigare fanns CR110T. Denna är egentligen en BR110 med kaross från Vetter.
Utomlands torde det vara mera vanligt med BR110 och 111.


I vissa fall även med karosser som liknar de helbyggda Scania CR 110 och CR 111. Som t ex Metro Scania som har mycket stora likheter med helbyggda Scania

http://www.youtube.com/watch?v=XPi9GHhPMes

Länken har visats här tidigare. Men man kan nog inte se detta för många gånger. Njut av ljudet :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Leif D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 februari 2008, 12:41:32 PM

Det där är intressant. Jag har hört liknande. Jag har hört ett påstående att Wilsonlådor från början skulle ha varit gjorda för just stridsvagnar. Sedan skulle någon ha kommit på att man kunde använda dessa även till annat så de då även började användas till bussar. Wilsonlådor finns föresten även på järnväg då rälsbussar är försedda med Wilsonlådor. Även det ska vara ett senare påfund

Kanske någon här vet om det är sant att Wilsonlådor skulle vara avsedda enbart för stridsvagnar när de togs fram en gång i tiden?

Jo, det där stämmer nog, britterna tog nog fram den under kriget, vill minnas ja hört det någon gång. Sen har den säkert förfinats vartefter.
De gamla YP och Y6-Y8 rälsbussarna har/hade ju Wilsonlåda om ja inte minns helt fel. Den var av den sort som stegades upp och ner, med en enkel spak/strömställare.
;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 17 februari 2008, 13:06:55 PM
Då till min nästa fråga: Fanns det även andra karosser på BR76- och BR110-chassien eller fanns det bara CR76 och CR110?

Scania-Vabis BR76 med Wiima-kaross var vanligt i Finland. En av dessa bussar letade sig faktiskt hit som Skelleftebuss 006. Svensk Busshistoria har också en Scania BR110 med Kutter 7-kaross hos en åkare i Uppsala. Sedan har vi ju Scania CR110T, som visserligen betraktades som helbyggen, men som hade karossen påbyggd från tyska Vetter.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Signvard

Här skulle väl egentligen denna tråd grenas ut, men...

För de som önskar vidare förkovring i ämnet SCG så tar vi en liten länk här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Self-Changing_Gears