Har Scania CR 112 släktskap med Ikarus?

Startat av Niklas Bygdestam, 06 februari 2008, 16:35:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

Citat från: Svemicke skrivet 09 februari 2008, 04:05:29 AM
Hur ser en Erikkoiskori ut? Fick kopiera och klistra in det ordet, för övrigt.

Så här såg de 4 vagnar som fannsi Norrköping ut.....   (f.ö. lär endast en buss till för personbefodran levererats till Sverige, den fanns hos SLT i Nyköping, en kortvagn på Volvo B6FA om jag minns rätt).


NL 317 vid Norrköpings Busstation. Foto Leif D.   
;-)

Bussmicke

Citat från: Leif D skrivet 09 februari 2008, 20:07:38 PM
Så här såg de 4 vagnar som fannsi Norrköping ut.....   (f.ö. lär endast en buss till för personbefodran levererats till Sverige, den fanns hos SLT i Nyköping, en kortvagn på Volvo B6FA om jag minns rätt).


NL 317 vid Norrköpings Busstation. Foto Leif D.   
'

Tycker bakstammens övre del på denna påminner lite om CR111.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 09 februari 2008, 21:00:54 PM
Tycker bakstammens övre del på denna påminner lite om CR111.

Visst så är det....
BR111M-chassin levererades med motorn inbyggd i sitt ljuddämpade motorrum, som såg ut som på alla CR111.
Vissa karossörer valde att bygga in detta under egna ytterplåtar, t.ex. Ikarus, medan andra valde att bygga som på bilden (vilket var vanligast), bl.a. Wiima och Ajjoki.
Erikkoiskori, som var en mycket lite bussbyggare valde tydligen att köpa ytterligare bakpartidelar från Scaniabussar, bakhörn och bakruta t.ex.

Observera på bilden att man tydligt ser den gamla SKV-inredningen genom bussens bakruta.
;-)

Mattias

Citat från: Bussmicke skrivet 09 februari 2008, 21:00:54 PM
'

Tycker bakstammens övre del på denna påminner lite om CR111.
Nog gör den det alltid..


//Mattias
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Svemicke

Citat från: Bussmicke skrivet 09 februari 2008, 21:00:54 PM
Tycker bakstammens övre del på denna påminner lite om CR111.
Det är också det enda på denna kaross som var snygg. Den såg ut som en typisk öststatsbuss. Men jag tackar Leif D för att han lade upp bilderna.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Mattias skrivet 12 februari 2008, 22:07:41 PM
Nog gör den det alltid..


//Mattias

Fanns det inte fyrkantiga lampor bak på vissa CR111 också? Dessa är ju runda, men jag vill minnas fyrkantiga på ML:s CR111:or.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

S Svensson

Detta stämmer säkert. Det fanns fyrkantiga baklycktor,troligen tillverkade av plast.
Dessa fyrkantiga baklycktor har jag inte sett på CR111M,men detta kan ju bero på att jag inte tittat efter. Däremot var det vanligt med fyrkantiga baklycktor på SJ´s BF76 med SKV kaross. För baklycktorna var tidigare runda men orskakade glappkontakter och var svåra att laga. Av denna orsak byttesbaklycktorna ut mot sådana som fanns i handeln.
Kanske någon har ett foto på en SJ BF76 efter besök hos Bröderna Johansson i Halmstad. Och på omb CR111M

Niklas Bygdestam

Citat från: S Svensson skrivet 13 februari 2008, 09:05:53 AM
Detta stämmer säkert. Det fanns fyrkantiga baklycktor,troligen tillverkade av plast.
Dessa fyrkantiga baklycktor har jag inte sett på CR111M,men detta kan ju bero på att jag inte tittat efter. Däremot var det vanligt med fyrkantiga baklycktor på SJ´s BF76 med SKV kaross. För baklycktorna var tidigare runda men orskakade glappkontakter och var svåra att laga. Av denna orsak byttesbaklycktorna ut mot sådana som fanns i handeln.
Kanske någon har ett foto på en SJ BF76 efter besök hos Bröderna Johansson i Halmstad. Och på omb CR111M


Jag tror inte att någon helbyggd Scania CR 76, CR 110 eller CR 111 har haft fyrkantiga baklyktor vid leverans utan de hade nog alla de vanliga runda. Däremot har en del bussar fått fyrkantiga baklyktor i efterhand. Bland annat vet jag att det fanns SJ-bussar som hade fyrkantiga baklyktor som hade monterats dit i efterhand på bussarnas bakparti
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Leif D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 februari 2008, 12:19:51 PM

Jag tror inte att någon helbyggd Scania CR 76, CR 110 eller CR 111 har haft fyrkantiga baklyktor vid leverans utan de hade nog alla de vanliga runda. Däremot har en del bussar fått fyrkantiga baklyktor i efterhand. Bland annat vet jag att det fanns SJ-bussar som hade fyrkantiga baklyktor som hade monterats dit i efterhand på bussarnas bakparti

Helt riktigt, några nya CR76, CR110 eller CR111 med annat än runda backljus, har aldrig funnits, vad som hänt senare, i form av ändringar och reparationer är ju inte lätt att veta.
;-)

Niklas Bygdestam

Citat från: Leif D skrivet 10 februari 2008, 00:23:26 AM
Visst så är det....
BR111M-chassin levererades med motorn inbyggd i sitt ljuddämpade motorrum, som såg ut som på alla CR111.
Vissa karossörer valde att bygga in detta under egna ytterplåtar, t.ex. Ikarus, medan andra valde att bygga som på bilden (vilket var vanligast), bl.a. Wiima och Ajjoki.
Erikkoiskori, som var en mycket lite bussbyggare valde tydligen att köpa ytterligare bakpartidelar från Scaniabussar, bakhörn och bakruta t.ex.

Observera på bilden att man tydligt ser den gamla SKV-inredningen genom bussens bakruta.


Det har funnits en riktigt udda buss i form av en Scania BR 111 med kaross från Säffle. I slutet av sin tid gick den för IKEA i Stockholm men tidigare har den tillhört Linjebuss. Jag tror att det var i Lund den hörde hemma under sin tid hos Linjebuss. Till sitt utseende såg den ut som en Volvo B59 Säffle från 1970-talet förutom en detalj. Bakpartiet såg lite speciellt ut. Överdelen såg ut som Säffle i den generationen brukar se ut men nedanför bakrutan var det just delar av bakpartiet från Scania som egentligen hörde hemma på helbyggda Scania CR 111. Men baklysena var rektangulära precis som det brukar vara på Säffles bussar. Vet att bakpartiet såg lite konstigt ut på detta sätt. Som om överdel och underdel inte hörde ihop men att man ändå satt ihop dessa genom att mer eller mindre "tvinga" ihop dessa. Kanske någon här som har bild på bakpartiet på den här intressanta bussen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Jag visste att det fanns en sådan enda buss. En gång hade GP  reportage från Lettland. En gång stod det Härryda bussarna på bussen på bild och en gång var det Höglundskaross (Säffle) med Scania märket.

Leif D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 februari 2008, 16:57:19 PM
Kanske någon här som har bild på bakpartiet på den här intressanta bussen?

Klart det finns "någon" som har bilder.....    säg bara till så....




Linjebuss 0652 vid Bankgatan i Lund 1985. Foto Leif D.
;-)

S Svensson

Så såg vi  fyrkantiga baklycktor också.Troligen tillverkade av plast.




Björn Forslund

Det är samma lyktor som Säffle använde under många år, även som sido- och frontblinkers. Sitter på SvOf:s H3 bl a. Givetvis gjorda i plast. Det gäller även de runda Hella  baklysena som användes på SKV,CF, CR och andra karosser på 60-talet. Den enda lykta som verkar ha varit gjord av glas var den transparenta backlampan. De runda Hella-baklysena finns fortfarande att köpa, men får tas hem från tillverkaren.

Niklas Bygdestam

Citat från: Leif D skrivet 16 februari 2008, 22:24:35 PM





Är alltså de här baklysena tillverkade av Hella? Eller vilka är det som tillverkat dessa? Är det någon som vet vilka som tillverkat de runda baklysena som sitter på helbyggda Scania CR 76, CR 110 och CR 111?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.