LLT 409 Scania omnicity fälttestbuss

Startat av Patrik Sandström, 31 januari 2008, 23:21:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: Optimal skrivet 03 februari 2008, 11:39:52 AM
Om jag säger såhär. Du kör på plan mark, det är blött och du trycker gasen i botten. vad händer då?, Har du tur så börjar den spinna å B9S (TC) rycker in å gör så bussen börjar jucka, men gör ingen som helst nytta, Det är bara föraren som behöver släppa på gasen

Svar ja... med TC på B9S. Där är det bara att släppa på gasen vid hjulspinn och sedan försiktigt ge gas och rulla, kanske med en aning spinn. TC:n på Omni stryper dock, enligt min erfarenhet, kraften helt. Spelar alltså inte någon roll hur mjukt man än gasar för vid minsta antydan till hjulsläpp är systemet där och klipper av drivningen direkt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Patrik Sandström

Citat från: Verspieder skrivet 01 februari 2008, 18:55:02 PM

En undersökning om TC vs ASR? En sådan skulle jag gärna ta fram om jag kunde!  ;)


TC , TCS , ASR är olika förkortningar på samma sak.

TC = Traction Control
TCS = Traction Control System
ASR = Acceleration Slip Regulation

Så att göra en undersökning om samma sak är lite svårt  ;) Men man kan ha en undersökning om vad man tycker om de olika tillverkarnas system.

Optimal

Citat från: Patrik Sandström skrivet 03 februari 2008, 17:37:13 PM
TC , TCS , ASR är olika förkortningar på samma sak.

TC = Traction Control
TCS = Traction Control System
ASR = Acceleration Slip Regulation

Så att göra en undersökning om samma sak är lite svårt  ;) Men man kan ha en undersökning om vad man tycker om de olika tillverkarnas system.

ASR är helt klart det bästa.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 03 februari 2008, 13:11:16 PM
Svar ja... med TC på B9S. Där är det bara att släppa på gasen vid hjulspinn och sedan försiktigt ge gas och rulla, kanske med en aning spinn. TC:n på Omni stryper dock, enligt min erfarenhet, kraften helt. Spelar alltså inte någon roll hur mjukt man än gasar för vid minsta antydan till hjulsläpp är systemet där och klipper av drivningen direkt.

En pusher-ledbuss med TC (i detta fall OmniCity) kan börja spinna redan vid tomgångsvarv på plan mark, och strypa all form av ökad gasning med pedalen.  :(  TC:n är också ofta pigg på att strypa gasen mitt i en uppförsbacke med följden att man tappar en massa hastighet, som kan vara bra att ha uppför backen...

Ja, ASR är het klart det bästa systemet och de nya Solaris Urbino-lederna har ju det. Varför då inte ha ASR även på Scania OmniCity-led?  ???

Svoca

Några frågor om AMY571:
Denna är ju en Scania CN230UB4x2EB 2007 ch nr 1856254.
Brukare är LLT AB, Luleå. Leasinggivare är Scania CV AB, Södertälje.
Bussen har ju N-chassi och således bör väl motorn vara tvärställd - eller?
Motorn bör väl stå rakt upp och således ej luta bakåt - eller?
Motorn bör väl vara 5-cylindrig - eller?
Troligen den enda hittills levererade av detta utförande?

S Svensson

Säg så här. När fordon prövas så är det något som skall testas. Det är då vanligt att fordon byggs om.
Om Du tittar Dig omkring här i Bussnack  så kommer av och till uppgifter fram om avvikande utföranden. T ex om bussar B10M som är både B9 och B12 och jag tror t o m att det funnits bussar som är  ibland M och ibland B beroende vart motorn sitter.
Kanske Scania vill behålla vad som provas för sig själva.

Patrik Sandström

Citat från: Svoca skrivet 05 februari 2008, 16:01:36 PM
Några frågor om AMY571:
Denna är ju en Scania CN230UB4x2EB 2007 ch nr 1856254.
Brukare är LLT AB, Luleå. Leasinggivare är Scania CV AB, Södertälje.
Bussen har ju N-chassi och således bör väl motorn vara tvärställd - eller?
Motorn bör väl stå rakt upp och således ej luta bakåt - eller?
Motorn bör väl vara 5-cylindrig - eller?
Troligen den enda hittills levererade av detta utförande?

Ja motorn är tvärställd.
Ja motorn står rakt upp.
ja motorn är 5 cylindrig.
men den första levererade vet jag inte.. Vi har inte beställt den utan Scania ringde och frågade om vi kunde köra med den i 2 år. Det är nog den enda som går på linjer i Sverige med nya karossen.
Men det är möjligt att det finns nya Omnicity utomlands som är vanliga produktions exemlar. Kanske Ulf Rådeström har koll på detta?
Det var 3st fälttestbussar som gick ut samtidigt med vår buss en i italien en i finland och vår uppe i Luleå.

S Svensson

Det låter både dåligt och bra. Om det är så att Scania vill ha en buss som är bra så erfordras ganska många provvagnar. Det som är bra är att Scania vill visa att de hänger med och utvecklar konstruktionen. Kan en 5 cyl motor hänga med.Vilket drivmedel skall de ha i produktion. Biodiesel ,dvs diesel gjord av bla biomassa, måste till. Har Scania en liten lastbil på gång t ex.

Patrik Sandström

De 5 cylindriga motorerna har varit i produktion i över 1år Både Euro4 och Euro 5 varianten av scanias motorer till bussar är 5 cylindriga. Vår motor är även EEV klassad och det är en mängd nya delar som provas på den motorn (vilka kan jag inte gå in på).
Till din fråga om en 5 cylindrig motor kan häga med , så blir svaret JA det kan den. Den har samma hästkrafter (230) men högre vridmoment så den upplevs som starkare än de gamla 6 cylindriga scania motorerna med samma hk antal.
Vilka saker som testas är ingen hemlighe.. de vill ju ha vårat omdömme om dem. tex kombi instrumenten , bromsarna , motorn , växellådan , dörrarna och helheten som sådan.
Det är ju därför som bussen går på fälttest.

Bussen går på helt vanlig diesel men har någon typ av speciell testmotorolja.

Patrik Sandström

På begäran utav Peter Öden kommer här kompletterande bilder på 409:an











Optimal

Mycket tjusigt!

Rycker dessa något nu när dom är så pass nya?
Är dom piggare i acc. än vad gamla 6cyl var?

Martin Maltkvist

Citat från: Patrik Sandström skrivet 07 februari 2008, 02:15:29 AM
På begäran utav Peter Öden kommer här kompletterande bilder på 409:an

Är det hängande pedaler i denna buss och gör Scania fortfarande bussar med liggande diton?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

bjalle

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 februari 2008, 13:12:05 PM
Är det hängande pedaler i denna buss och gör Scania fortfarande bussar med liggande diton?

Som jag fattat det hela är det hängande i alla nya Scania fordon

Ersa

Reglaget för dörrarna då? Ett vred och knappar till vänster, eller enbart knappar till höger?

Patrik Sandström

Det är vred och knappar till vänster.. se bilder.