Normalgolvsbussar hos SL

Startat av Transdev-tan, 27 oktober 2019, 09:12:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Transdev-tan skrivet 28 oktober 2019, 06:12:10 AM
Vad om man använder t:ex Setra S 418 LE business på linje 639?

Till vilken nytta? det bagageutrymme som går att  beställa till dessa rymmer ett par axelremsväskor och en liten ihopfälld sulky (barnvagn), 0,5 kubik är storleken.

Ersa

Citat från: Transdev-tan skrivet 28 oktober 2019, 06:12:10 AM
Vad om man använder t:ex Setra S 418 LE business på linje 639?

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=48176
Det gick faktiskt Setra i SL-rött i området fram till midsommar 2011. Men inte ens en S416UL har tillräckligt bagageutrymme för en massa resväskor.

Nico

Sedan ska man ju tänka på att normalt så tillåts inom SL-trafiken endast handbagage. Enligt definition då sådant bagage som utan besvär kan bäras av en person, till exempel ett par vanliga resväskor eller några matkassar. Till det tillkommer sedan typ barnvagnar etc.

Att det sedan syndas en del mot detta i bl.a. Värmdö- och Roslagstrafiken (speciellt sommartid) är en annan femma, men i grund är det faktiskt inte SL:s sak att frakta prylar i större mängd. Alltså behövs egentligen inga bussar med större bagageutrymmen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Transdev-tan

Det finns en "bror" till S 416 UL, det är S 416 H som har 7,9 kubikmeter bagageutrymme

Lars-Håkan_E

Citat från: Transdev-tan skrivet 28 oktober 2019, 18:48:36 PM
Om man sätter S 416 H så är det som det ska. Om man tänker i tillgänglighetens heliga namn så hittar man Scania Interlink MD

En 416 H med lyft i mittdörren har mindre bagageutrymme än den UL som Fridströms använde och SL är inte intresserade av bussar med lyft, av tillgänglighetsskäl så ingen Interlink heller....

Nico

Citat från: Transdev-tan skrivet 28 oktober 2019, 18:55:02 PM
Det finns en "bror" till S 416 UL, det är S 416 H som har 7,9 kubikmeter bagageutrymme

Hela frågan är ganska meningslös. SL kräver numera, i sina avtal, bussar med låggolv/lågentré och inte bussar med normalgolv.

Sedan har SL i sak inga behov av bussar med stora bagageutrymmen, speciellt inte om bagageutrymmet skulle inkräkta på passagerareutrymmet, och ställer därmed inte krav på sådant.

Det innebär att ingen entreprenör heller är intresserad av att skaffa ett fordon som, så att säga, kostar mer än det smakar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 oktober 2019, 18:57:16 PM
En 416 H med lyft i mittdörren har mindre bagageutrymme än den UL som Fridströms använde och SL är inte intresserade av bussar med lyft, av tillgänglighetsskäl så ingen Interlink heller....

I samband med Nobinas övertagande 2011 ansökte man faktiskt om en dispens för ovan nämnda S416UL med rullstolslyft, att få köras enbart på linje 649, där 98% av resenärerna är skolbarn. Det blev avslag direkt.
Så att nu snart tio år senare helt plötsligt försöka vrida tillbaka klockan, är sannolikt en helt meningslös idé.

homer

Vi ska nog inte vara helt 100 på att de alltid kommer vara låggolv/entre i all framtid, om SL s budget blir sämre eller att man helt enkelt av politiska skäl bestämmer att SL ska detaljstyra trafiken mindre är de väl inte otroligt att de åter kommer normalgolvade bussar, dessa är trots allt bekvämare att åka i för "vanliga" passagerare, dessutom gissar jag att dom är billigare i både inköp och service/reparation då de är en enklare konstruktion. med de sagt finns de ju i dagsläget ingenting som säger att de kommer att bli så de närmaste 10 åren...

Transdev-tan

Så man får se... Det är tiden som bestämmer

John P

En variant hade kanske varit att ha ett fåtal normalgolvsbussar, gärna boggi, med 55-60 pl. och l köra dessa som förstärkning till ordinarie tur. Tillgänglighetskravet uppfylls ju av ordinarie buss och förstärkningsbussen körs som regel vid behov. När förstärkiningbussen ej behövs så kan den anändas som transfer, ersättningsbuss, eller i  beställnings- trafik t.ex, men en sådan lösning kanke inte SL är intresserade av eller godkänner heller!?
                                                                                                                                                 
Om det är lönsamt eller ej beror ju mycket på om det går att få en vettig användning till bussarna när de ej behövs i förstärkningstrafik. För ca 10 år sedan så körde ju Busslink ( !?) anslutningsbuss åt Viking Line på sträckan Cityterminalen- Kappelskär,  bussarna anslöt till/ från färjan till Åland. Jag och en kompis åkte och det var jäffefina bekväm, något äldre, Carrus - bussar båda resorna.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Lars-Håkan_E

Citat från: Transdev-tan skrivet 29 oktober 2019, 07:53:00 AM
Så man får se... Det är tiden som bestämmer

Det ska nog mycket till innan organisationerna som företräder alla funktionshindrade är villiga att diskutera en återgång till vad som gällde på -80 talet

Lars-Håkan_E

Citat från: John P skrivet 29 oktober 2019, 09:59:49 AM
En variant hade kanske varit att ha ett fåtal normalgolvsbussar, gärna boggi, med 55-60 pl. och l köra dessa som förstärkning till ordinarie tur. Tillgänglighetskravet uppfylls ju av ordinarie buss och förstärkningsbussen körs som regel vid behov. När förstärkiningbussen ej behövs så kan den anändas som transfer, ersättningsbuss, eller i  beställnings- trafik t.ex, men en sådan lösning kanke inte SL är intresserade av eller godkänner heller!?
                                                                                                                                                 
Om det är lönsamt eller ej beror ju mycket på om det går att få en vettig användning till bussarna när de ej behövs i förstärkningstrafik. För ca 10 år sedan så körde ju Busslink ( !?) anslutningsbuss åt Viking Line på sträckan Cityterminalen- Kappelskär,  bussarna anslöt till/ från färjan till Åland. Jag och en kompis åkte och det var jäffefina bekväm, något äldre, Carrus - bussar båda resorna.

En sådan buss kan ju inte användas till annat än just sådan förstärkningstrafik då den måste finnas tillgänglig när behov uppstår, det blir en väldigt dyr buss i stil med MTR/Westins gamla ersättningsbussar för Tunnelbanan. Bussen faller för åldersstrecket innan den har rullat speciellt mycket.
De tiderna då man kunde använda något gammalt och avlagt är förbi, en sådan här buss måste uppfylla alla miljökrav.

Maven

Citat från: Nico skrivet 28 oktober 2019, 16:07:15 PM
Sedan ska man ju tänka på att normalt så tillåts inom SL-trafiken endast handbagage. Enligt definition då sådant bagage som utan besvär kan bäras av en person, till exempel ett par vanliga resväskor eller några matkassar. Till det tillkommer sedan typ barnvagnar etc.
Att det sedan syndas en del mot detta i bl.a. Värmdö- och Roslagstrafiken (speciellt sommartid) är en annan femma, men i grund är det faktiskt inte SL:s sak att frakta prylar i större mängd. Alltså behövs egentligen inga bussar med större bagageutrymmen.

Ett par vanliga resväskor borde räcka gott för t.ex. den som ska ut till sitt lantställe en vecka. Problemet är ju att det inte ens finns plats för det när bussen är fullsatt, åtminstone inte runt helgerna.

igel

Citat från: Maven skrivet 29 oktober 2019, 15:42:25 PM
Ett par vanliga resväskor borde räcka gott för t.ex. den som ska ut till sitt lantställe en vecka. Problemet är ju att det inte ens finns plats för det när bussen är fullsatt, åtminstone inte runt helgerna.
Problemet på en linje som 670 är att det inte bara är en som har en väska, det kanske är 15 stycken.

Bussfanatikern

#29
Citat från: Transdev-tan skrivet 27 oktober 2019, 20:28:17 PM
Skulle SL lära sig av t:ex UL och genom entreprenörer köpa normalgolvsbussar med rullstolslyft och lågentrebussar med bagageutrymme

Ett annat problem med rullstolshissen är väl att alla förare måste utbildas i handhavandet av den och det kan bli dyrt om dom är många. Om man dessutom har rullstolshissar av olika märken och modeller så krävs det väl utbildning för varje enskild typ.