Luleå Lokaltrafik 116 (mobilbild)

Startat av Lulebussen, 21 december 2018, 20:07:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lulebussen

Jag skickade ett mail till LLT och frågade och har nu fått svar:

Citat från: LLT infoVagn 116, som är av 1991 års modell, togs i trafik första gången 1991-01-08, denna kommer definitivt att tas bort härnäst, nu under våren/försommaren.

Hur trevlig och uppskattad bussen än må vara, ur ett nostalgiskt hänseende.

Men det blir allt svårare för oss att få fram reservdelar. Det är detta som är problemet.

Men ledbussen lär få ett liv även efteråt, då bussentusiaster i södra Sverige har hört av sig och visat stort intresse att ta över denna gamla trotjänare.
:'(

Ersa

Med förtydligandet att "södra Sverige" ur detta perspektiv kan vara hela Götaland, Svealand samt även Gävleborgs län.  ;D Medan Jämtland och Västernorrland oftast benämns som Mittsverige.
När Gävlebussar dök upp som vikarier i Umeå, kallades de just för "bussar från södra Sverige".

Alltid roligt att de flesta äldre LLT-bussar tas hand om av engagerade personer. :)

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2019, 12:39:03 PM
Med förtydligandet att "södra Sverige" ur detta perspektiv kan vara hela Götaland, Svealand samt även Gävleborgs län.  ;D Medan Jämtland och Västernorrland oftast benämns som Mittsverige.
När Gävlebussar dök upp som vikarier i Umeå, kallades de just för "bussar från södra Sverige".

Alltid roligt att de flesta äldre LLT-bussar tas hand om av engagerade personer. :)
"Södra Sverige"kan vara allt söderom Luleälven :D/Ulf

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 februari 2019, 15:36:26 PM
"Södra Sverige"kan vara allt söderom Luleälven :D/Ulf

Der har jag dock aldrig hört.

Lulebussen

För mig är Skellefteå södra Sverige.

Ulf Berlin


Bussfanatikern

#21
Om bussen går i pension i början av juni så blir det ju lagom till sommarlovet och ett värdigt avslut efter 28 års trogen tjänst.

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 februari 2019, 22:31:35 PM
Det köper vi direkt :D/Ulf

Om man har svårt för att reda ut vad som menas med "en tredjedel", så... Dvs samma problem som många har i Götaland.  ::)
Svenskars matematik- och geografikunskaper har väl aldrig varit direkt imponerande?  ;D

Lulebussen

 Jag sitter på 116 i detta nu och njuter  ;D

Bussfanatikern

Citat från: Lulebussen skrivet 26 februari 2019, 17:24:43 PM
Jag sitter på 116 i detta nu och njuter  ;D

Passa nu på att åka så mycket du bara kan, för i juni när skolorna slutar och sommartidtabellen börjar gälla så är det slut.  :(

Lulebussen

Igår var den ute igen, i dagsljus den här gången.  :)


Luleå Lokaltrafik 116 på hållplats Smedjegatan, Luleå, 2019-03-11.


Luleå Lokaltrafik 116 på Smedjegatan, Luleå, 2019-03-11.

Bussfanatikern

Såg den sedan fyra år pensionerade kusinen 106 på Avenyn här i Götet i lördags och den ägs tydligen av Partybussarna AB.

Lux Luthor

116 går i pension i samband med skolavslutningarna. Alltså nästa vecka. Jag kommer att visa upp henne i kyrkbyn i Gammelstad på onsdag kväll. Räknar med att vara på plats från 17-tiden.

Lulebussen


Bussfanatikern

Citat från: Lux Luthor skrivet 10 juni 2019, 19:57:40 PM
116 går i pension i samband med skolavslutningarna. Alltså nästa vecka. Jag kommer att visa upp henne i kyrkbyn i Gammelstad på onsdag kväll. Räknar med att vara på plats från 17-tiden.

Jag hoppas att man kan ordna en avskedstur i samband med detta.