En liten apritretare från SL-land - den som väntar på något gott.....

Startat av CW66, 06 juni 2016, 20:04:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 13 juni 2016, 16:45:58 PM
Sluta bråka nu!

Jag har inte märkt av något bråk. Bara en helt vanlig diskussion i ett diskussionsforum.

Fredrik Gelin

Det skiljer en del mellan 12 och 13,7m, gissningsvis har boggin ett tiotal sittplatser fler än normalvarianten på 12m.
12,7m låter som något man tänkt köra på "landsbygden" söder om Södertälje. Beroende på dörrställningen kan det skilja några platser även här.   

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


CW66

Citat från: Ersa skrivet 13 juni 2016, 20:53:10 PM
Jag har inte märkt av något bråk. Bara en helt vanlig diskussion i ett diskussionsforum.

Sluta, ok?
Det var skrivet med glimten i ögat, för dom som nu klarade ut o förstå det  ;)

Bussmicke

Det är inte så att dessa A47:or kan vara något ab 3500-3505 som annars är en lucka här?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars_L

Lite förvånande att man väljer så många olika modeller som sagt. Och varför man ska ha en 12-meters Scania till Kallhäll, när resten av kortvagnarna är Volvo - men det kanske är en mer tillfällig placering?

Att man vill ha några kortvagnar även i Södertälje kan väl vara bra, men man kan ju fråga sig då som sagt varför man vill ha 4 st 12,7-meters? Planerar man så exakt med sittplatsbehovet, är ju risken stor att man senare står med för liten kapacitet när resandet ökar. 

Konstigt också att man väljer LE led till kallhäll, A23 har varit väldigt bra där och passat på linjerna i framförallt Järfälla-Västerot där det är stort passagerarflöde och ofta många stående. Även om inte B9S vanligtis blir så försenade, är förseningsrisken åtminstone större.

Lite väl många kortvagnar till Kallhäll också. Tror det hade varit smartare att satsat på mer ledbussar och boggie. Med den utbyggnadstakt som är för tillfället, kommer det vara svårt att få någon effektiv trafik med de bussarna, iaf om man vill undvika fullsatta bussar.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 14 juni 2016, 00:30:29 AM
Lite förvånande att man väljer så många olika modeller som sagt. Och varför man ska ha en 12-meters Scania till Kallhäll, när resten av kortvagnarna är Volvo - men det kanske är en mer tillfällig placering?

Att man vill ha några kortvagnar även i Södertälje kan väl vara bra, men man kan ju fråga sig då som sagt varför man vill ha 4 st 12,7-meters? Planerar man så exakt med sittplatsbehovet, är ju risken stor att man senare står med för liten kapacitet när resandet ökar. 

Konstigt också att man väljer LE led till kallhäll, A23 har varit väldigt bra där och passat på linjerna i framförallt Järfälla-Västerot där det är stort passagerarflöde och ofta många stående. Även om inte B9S vanligtis blir så försenade, är förseningsrisken åtminstone större.

Lite väl många kortvagnar till Kallhäll också. Tror det hade varit smartare att satsat på mer ledbussar och boggie. Med den utbyggnadstakt som är för tillfället, kommer det vara svårt att få någon effektiv trafik med de bussarna, iaf om man vill undvika fullsatta bussar.

12,7m bussarna ska gissningsvis till Nykvarn och Björcks.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 juni 2016, 01:43:24 AM
12,7m bussarna ska gissningsvis till Nykvarn och Björcks.

Jo, är väl rimligt och då är väl dörrställningen 1-1-0 vilket gör att man väl nästan får 50 sittplatser, till ett lägre pris. Om de då är tänkt att vara kvar där under hela avtalstiden, blir ju problemet mindre med en avvikande modell.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Bussmicke

Inte så många nya till Södertälje som Kallhäll. Blir något av dagens vagnpark kvar i Kallhäll och i så fall vad?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars_L

Citat från: Bussmicke skrivet 14 juni 2016, 12:06:24 PM
Inte så många nya till Södertälje som Kallhäll. Blir något av dagens vagnpark kvar i Kallhäll och i så fall vad?

Trodde nog man skulle behålla de nyare Mannarna (66xx+68xx), men enligt uppgifterna ovan motsvarar leveransen dagens vagnbehov (ungefär). Dock ska väl trängselvagnarna (B9S) vara kvar - de hyrs ju av SL, om man inte får tillstånd att föra över dem till annat område inom SL-trafiken.  Men troligen blir väl dock inga mannar kvar, förutom då den nyanskaffade midimannen.

För mer vagnar får man inte plats med i depån. 99-vagnar totalt med nyleveransen och de 12 B9S, torde absolut vara på gränsen för vad  man får plats med i depån och mer behövs inte heller för trafiken.

Tillägg: I själva verket verkar fordonsplanen vara ganska styrd av platsen i depån. När jag tittar på skissen får det nog bara plats med 38 ledbussar, 16 boggievagnar, och 41 kortvagnar. Så där ser vi nog den stora utmaningen för området att hitta en ny plats för depån - tydligen får man inte utöka den på nuvarande plats.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Bussmicke

okej, på så vis. Tar kanske en sväng förbi Jakobsberg på fredag om jag hinner.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Citat från: Lars_L skrivet 14 juni 2016, 07:33:24 AM
Jo, är väl rimligt och då är väl dörrställningen 1-1-0 vilket gör att man väl nästan får 50 sittplatser, till ett lägre pris. Om de då är tänkt att vara kvar där under hela avtalstiden, blir ju problemet mindre med en avvikande modell.

Så va de väl för 5-10 år sedan, nu verkar ju 15 meters bussar med lågentre och 1+1 dörrar enbart få in runt 45 platser

Ted Selander

Mötte en kvartett ledade Citywide i 34-serien i morse på E4, korsandes gränsen mellan F och E län.

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 30 juni 2016, 09:36:36 AM
Mötte en kvartett ledade Citywide i 34-serien i morse på E4, korsandes gränsen mellan F och E län.

Senast jag angav länsbokstäverna W och Y blev det lite smågriniga svar. Så det är väldigt underhållande att se hur andra skribenter aldrig får samma mothugg då de använder länsbokstäver. ;D

Joakim Wahlberg

Ja, jag förstår inte direkt vad du pratar om... Men så är jag inte född på den tid länsbokstäver användes mer. Kul med Citywide till Södertälje iaf! Ska bli kul att se och åka med i framtiden.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Joakim Wahlberg

För 10 min sen stod det runt 5 nya Scania Citywide LF led på depån i Södertälje, och imorse mötte jag 3602 på motorvägen i Södertälje. De börjar hända grejer nu! :-)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)