En liten apritretare från SL-land - den som väntar på något gott.....

Startat av CW66, 06 juni 2016, 20:04:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bese001

Hej!

Hur många är på gång till Södertälje respektive Kallhäll?

Bussmicke

Oj så mycket kommentarer det blir så fort det är SL...

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Jag mötte en boggivariant av Citywide i SL-skrud, den första jag sett i Stockholm, på E4:an i trakterna av Rotebro runt 9-snåret i morse.
Tydligen är det inte bara ledbussar som kommer till Stockholmstrakten således.
//Fredrik

Lars_L

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 juni 2016, 15:53:33 PM
Jag mötte en boggivariant av Citywide i SL-skrud, den första jag sett i Stockholm, på E4:an i trakterna av Rotebro runt 9-snåret i morse.
Tydligen är det inte bara ledbussar som kommer till Stockholmstrakten således.
//Fredrik

Misstänkte väl det. Är väl det vanliga i Stockholm nuförtiden (och har väl länge varit det hos Nobina) - det vill säga att blanda boggie med ledbussar. Troligen har man väl köpt ungefär hälften ledbussar i LG:s utförande (ca 50-tal) för de tunga "stadslinjerna" med mycket barnvagnar; för att sedan komplettera med boggie + kanske några ledbussar för landsbygd/regionalutförande.  Gäller dock att man har koll på utsättningen. Boggie fungerar helt enkelt inte något bra på vissa av linjerna och det är svårt att undvika om man ska ha en effektiv omloppsplanering.

I Västerort/Järfälla/Upplands Bro byggs det ju så pass mycket också under de närmaste åren, att det kommer bli en stor ökning av resandet i områden med behov av bussförsörjning. Det blir en utmaning i sig. Å andra sidan är det ju ett produktionsavtal så man får åtminstone betalt för den utökade trafik som kommer att krävas. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Niclas Wennerlid

Citat från: Bussmicke skrivet 08 juni 2016, 21:32:32 PM
Oj så mycket kommentarer det blir så fort det är SL...

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Jaha, och?

Det ligger väl inte något fel i att SL-trafiken kommenteras/diskuteras?

Vill andra som har större intresse för hela landet eller lokalt för sin hemtrakt etc. kommentera och publicera så är det bara glädjande.
Jag ser bara det som positivt men jag tänker inte skämmas för att jag kommenterar sådant som ligger mig varmt om hjärtat, normalt sett sådant som rör min hemmaplan.

Det är snarare sådant gnäll som du kommer med som kan få mig att skita i att kommentera och det tror jag inte gynnar forumet.

// Niclas

virtual1

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 09 juni 2016, 16:43:33 PM
Jaha, och?

Det ligger väl inte något fel i att SL-trafiken kommenteras/diskuteras?


Nu bor ju mer än 20% av landets befolkning i länet, så att om då ungefär var femte inlägg, 20% av alla kommentarer handlar om SL är väl inte underligt? Nu vet jag inte om det är så många inlägg, men poängen är att visa att de snarare är en självklarhet att det är många SL-kommentarer/inlägg här.

Bussmicke

Jag var  bara ironisk.  När någon lägger ut bilder från andra delar av landet är responsen sval,  när det är SL vurmar folk.  :)

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 09 juni 2016, 18:58:25 PM
Jag var  bara ironisk.  När någon lägger ut bilder från andra delar av landet är responsen sval,  när det är SL vurmar folk.  :)

/Bussmicke
www.bussmicke.se
Inte första gången.../Ulf

Niclas Wennerlid

Citat från: Bussmicke skrivet 09 juni 2016, 18:58:25 PM
Jag var  bara ironisk.  När någon lägger ut bilder från andra delar av landet är responsen sval,  när det är SL vurmar folk.  :)

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Ja, säger du det så får man väl utgå från att du inte menar något illa med det.

Men jag vill ändå påpeka, precis som Ulf,  att det inte är första gången och jag uppskattar inte den typen av ironi.
Hoppas du låter bli det framöver för en bättre stämning på forumet.

// Niclas

Ersa

Det är ju alltid trevligt att det blir lite inlägg med debatt och gemensamt utbyte när det gäller SL-trådar. "Problemet" så att säga, är ju snarare att intresset för allt utanför SL-verksamheten är betydligt lägre.
Det är ju ett antal skribenter som rakt av skrivit "är inte intressant" om t.ex beställningstrafik, färdtjänsttrafik, skoltrafik och taxitrafik. Ironiskt nog förekommer ibland detta även från samma personer som då och då störts på att intresset för SL-verksamheten är högre än icke SL-verksamhet. ;)

Niclas Wennerlid

Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2016, 19:31:12 PM
Det är ju alltid trevligt att det blir lite inlägg med debatt och gemensamt utbyte när det gäller SL-trådar. "Problemet" så att säga, är ju snarare att intresset för allt utanför SL-verksamheten är betydligt lägre.
Det är ju ett antal skribenter som rakt av skrivit "är inte intressant" om t.ex beställningstrafik, färdtjänsttrafik, skoltrafik och taxitrafik. Ironiskt nog förekommer ibland detta även från samma personer som då och då störts på att intresset för SL-verksamheten är högre än icke SL-verksamhet. ;)

Jag känner mig inte träffad mer än att jag låter bli att kommentera om jag känner att jag inte har något att tillföra diskussionen.
Vilket händer oftare utanför min "hemmaplan". Men det är inte en rak sanning, jag uppskattar t.ex. Patriks bilder och reportage från Kiruna med omnejd (den omnejden kan bli ganska stor iofs) och kommenterar det lite då och då.
Jag tycker dock att det är en stor skillnad i att jag låter bli att kommentera för att jag inte har något att tillföra mot att jag skulle kommentera någons inlägg negativt bara för att det är en trafik eller område som inte ligger mig lika varmt om hjärtat.

Hur man än vrider och vänder på detta är problemet inte att det kommenteras när det kommer till SL-trafik utan att de inlägg som i vissas tycke borde få fler kommentarer inte får det.
Men det är ett problem som man får jobba på genom att locka fler aktiva till forumet som delar det intresset, inte genom att klanka ned på andra som redan är här men som inte delar allt intresse.

// Niclas

Bussmicke

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 10 juni 2016, 19:20:43 PM
Ja, säger du det så får man väl utgå från att du inte menar något illa med det.

Men jag vill ändå påpeka, precis som Ulf,  att det inte är första gången och jag uppskattar inte den typen av ironi.
Hoppas du låter bli det framöver för en bättre stämning på forumet.

// Niclas

Självklart menas inget illa. Bara jämförde vilken typ av inlägg som genererar mest kommentarer men skit samma. Nu rullar vi till nästa hållplats. :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

CW66

Sluta bråka nu!

Här kommer lite annat att tänka på:

16   8908RLE 6x2   KL                           3506-3521
42   8908RLE 4x2   KL                           3522-3563
27   led citywide LE 18,1 kl1   KL           3564-3590
6   Scania 13,7 Citywide LE 6x2   SöT   3591-3596
4   Scania 12,7 Citywide LE   SöT           3603-3606
5   Scania 12,0  Citywide LE   SöT           3597-3599, 3601-3602
1   Scania 12,0  Citywide LE   KL           3600
21   Scania 18m  Citywide LF   SÖT   3479-3499
3   10,5m A47 (troligen 1 till Kallhäll, 2 till Södertälje - invnr okända)

Så - marsch o göra fotolistor istället för o bråka  :)

Och som sagts - bussarna sätts i trafik undan för undan under sommaren från nån vecka in i juli ungefär - så alla bussarna finns i trafik till trafikstarten i augusti - nog om den frågan nu - den är ganska klargjord tycker jag  :)


Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 13 juni 2016, 16:45:58 PM

6   Scania 13,7 Citywide LE 6x2   SöT   3591-3596
4   Scania 12,7 Citywide LE   SöT           3603-3606
5   Scania 12,0  Citywide LE   SöT           3597-3599, 3601-3602

märkligt att beställa 3 olika längder, kan ju inte skilja så många sittplatser mellan dessa modeller