Kvalitetsproblem på polska bussar?

Startat av bilomnibussen, 02 februari 2015, 12:40:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 01 mars 2015, 21:49:47 PM
Men tillverkar MB och Solaris regionalbussar med lågt insteg? Annars hade såklart en K-SETRA multiclass varit ett underbart alternativ till 8900! Trots det högre priset så tror jag man går med förtjänst på affären i det långa loppet, inte minst när bussen så småningom ska avyttras...

Hur menar du att ägarförhållandet för VDL är problematiskt? Menar du p.g.a att alla är griniga på Alan. B. För att han prisdumpade tågersättningstrafiken?

Nobina har ju Solaris i sina avtal i Skåne, MB finns som lågentré 12-13 m och som låggolv i 15 m bägge som regionalbuss, Setra som 415-416 LE.

Och nej det har inte ett dugg med tågersättningstrafik att göra :-) Det kan bli opraktiskt när en stor operatör samtidigt är återförsäljare och eftermarknadsansvarig för ett bussfabrikat.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2015, 22:21:41 PM
Det kan bli opraktiskt när en stor operatör samtidigt är återförsäljare och eftermarknadsansvarig för ett bussfabrikat.

Rent spontant känner jag att det väl vore trevligt att få lite ordning och reda på eftermarknaden! ;D Men jag förstår vad du menar.

Kurra-Gurra

#47
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 mars 2015, 22:21:41 PM
Nobina har ju Solaris i sina avtal i Skåne, MB finns som lågentré 12-13 m och som låggolv i 15 m bägge som regionalbuss, Setra som 415-416 LE.

Och nej det har inte ett dugg med tågersättningstrafik att göra :-) Det kan bli opraktiskt när en stor operatör samtidigt är återförsäljare och eftermarknadsansvarig för ett bussfabrikat.
Men i 15-metersutförande finns alltså bara MB Citaro och Solaris Urbino med hellåggolv? Känns som om det skulle bli rätt segt att sitta i en sån kärra mer än en timme i sträck...
Sen är det såklart lite märkligt att en firma både har som affärside att leverera bussar och busstrafik, det blir ju så att man konkurrerar med sina kunder s.a.s. Dock var det ju rätt vanligt förritiden, när det fortfarande fanns en uppsjö av bussfabrikat, många från det stora landet i väst, att en liten lokal åkare drygade ut kassan genom en generalagentur för nått obskyrt litet märke. Marknaden för busstrafik såg ju däremot helt annorlunda ut även den. Men i VDL-fallet är jag osäker på om det är samma firma som kör bussar som levererar bussar, eller om det är två olika firmor med samma ägare?

Citat från: Ersa skrivet 01 mars 2015, 22:39:17 PM
Rent spontant känner jag att det väl vore trevligt att få lite ordning och reda på eftermarknaden! ;D Men jag förstår vad du menar.
Här håller jag helt och hållet med, eftermarknaden och framförallt tillgången på verkstäder är ju VDLs stora akilleshäl. Men fixade man detta (och bytte ut sina fruktansvärt svårjobbade backspeglar, utformade som butikssnatterispeglar) så tror jag VDL skulle lyckas rätt bra i Sverige.

Min erfarenhet av VDL är att det inte direkt är någon toppkvalitet eller detaljfinish (Märks att det är Amerikansk-ägt ;) ), men väl helt OK och framförallt prisvärda grejer!

OnT så är nog Volvo i dagsläget en av de minst prisvärda fabrikaten på marknadeden, som en gammal Neoplan utan att ens ha frän design. Men allt kan ju ändras, se bara på Neoplan, som numera inte är fullt så rapplig som den en gång var ökänd för. Men så är det ju numer mest en pimpad MAN också...
Man kan kanske hoppas att AB Volvos bussproduktion tar samma vändning!

Edit:stavning

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 02 mars 2015, 15:35:05 PM
Min erfarenhet av VDL är att det inte direkt är någon toppkvalitet eller detaljfinish (Märks att det är Amerikansk-ägt ;) )

VDL är ett holländskt företag med huvudkontor i Eindhoven och också ägt av holländare.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kurra-Gurra

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 mars 2015, 16:25:58 PM
VDL är ett holländskt företag med huvudkontor i Eindhoven och också ägt av holländare.
PACCAR är delägare

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 02 mars 2015, 17:01:52 PM
PACCAR är delägare

Inte enligt VDL:s hemsida och inte enligt Wikipedia. Paccar var delägare i DAF, vars busstillverkning vid konkurs i början av 1990-talet såldes till VDL Group.

http://sv.wikipedia.org/wiki/DAF

http://sv.wikipedia.org/wiki/Paccar
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kurra-Gurra

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 mars 2015, 17:45:38 PM
Inte enligt VDL:s hemsida och inte enligt Wikipedia. Paccar var delägare i DAF, vars busstillverkning vid konkurs i början av 1990-talet såldes till VDL Group.

http://sv.wikipedia.org/wiki/DAF

http://sv.wikipedia.org/wiki/Paccar
Ja fast om du tittar på Wikipediasidan för VDL Bus Chassis så framgår det i svart på vitt att Paccar är delägare:
http://en.wikipedia.org/wiki/VDL_Bus_Chassis
VDL bus chassis är alltså ett dotterbolag som samägs av PACCAR och VDL Groep (Som tillverkar alla möjliga maskiner för den tunga industrin)
Det är därför man använder DAF-motorer, eftersom PACCAR även äger DAF. PACCAR är en av världens största tillverkare av tunga fordon
Nu fick du lära dig något nytt idag!

Slut på Offtopic, åter till ämnet:
Kommer AB Volvo att skärpa upp sin bussproduktion när MAN, VDL och EvoBus nästan konkurrerat ut Volvo bussar? Eller kommer Volvo Lägga ned bussproduktionen helt då? Det är bara en tidsfråga innan det inträffar nämligen, även om det tyvärr verkar vara ett tag kvar:
http://www.bussmagasinet.se/2015/03/vdl-och-volvo-toppade-i-februari/
Diskutera! :P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 02 mars 2015, 19:05:57 PM
Ja fast om du tittar på Wikipediasidan för VDL Bus Chassis så framgår det i svart på vitt att Paccar är delägare:
http://en.wikipedia.org/wiki/VDL_Bus_Chassis
VDL bus chassis är alltså ett dotterbolag som samägs av PACCAR och VDL Groep (Som tillverkar alla möjliga maskiner för den tunga industrin)
Det är därför man använder DAF-motorer, eftersom PACCAR även äger DAF. PACCAR är en av världens största tillverkare av tunga fordon
Nu fick du lära dig något nytt idag!

Men du skrev: "Märks att det är Amerikansk-ägt" och det kan man ju inte säga utan reservation om holländarna äger 81 procent och amerikanerna 19 procent. Den som äger 19 procent i ett företag brukar inte ha något större inflytande på kvalitetsarbetet.

Men jag medger att jag missade att VDL Groep inte tillverkar bussarna utan VDL Bus Chassis och därför inte hittade Paccars delägande. Så jag fick trots allt lära mig lite nytt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

AB Volvo har satsat på eldrivna bussar. Jag vet inte om de  kallas laddhybrider.

Som jag vid något tillfälle för ganska många år sedan skrivit om är hur busstillverkningen skall se ut i framtiden. Sedan kan man skriva om scalkort (variabler som samverkar till gemensam bra lönsamhet) och annat.
Vad jag kan förstå tillverkar såväl MAN och Daimler Benz (MB och Kässbohrer-setra) linjevagnarna i Turkiet.
Senast lågkonjunkturen som började ca mars-april 2008 medförde dålig lönsamhet för hela busstillverkningen.
Frågan är naturligtvis vad som skall göras för att få bra kvalitet för bussarna. Skulle nog vilja påstå att tillverkarna måste skärpa tillsynen av underleverantörer. En stor del av underleverantörerna tillverkar delar till busskarosser och underrede. Dessutom tillverkar man till i stort sett samtliga företag.

Kurra-Gurra

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 mars 2015, 20:53:10 PM
Men du skrev: "Märks att det är Amerikansk-ägt" och det kan man ju inte säga utan reservation om holländarna äger 81 procent och amerikanerna 19 procent. Den som äger 19 procent i ett företag brukar inte ha något större inflytande på kvalitetsarbetet.
Japp, därav  ;)-smileyn, som en indikation att det var halvt på skämt


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 mars 2015, 20:53:10 PM
Men jag medger att jag missade att VDL Groep inte tillverkar bussarna utan VDL Bus Chassis och därför inte hittade Paccars delägande. Så jag fick trots allt lära mig lite nytt.
Då var inte den här dagen helt borkastad tillslut, trots att jag varit ledig! Kul att stå till tjänst ;D

moenia

Kvalitetsproblem på polska bussar? Jo tack! Våra Solaris här i Linköping skulle man kunna skriva en uppsats om. Framförallt mycket elfel i de rackarna; blinkande läslampor (som inte går att stänga av), håller inte laddningen, högtalarsystem som ballar ur, blinkande bromsljus, you name it. Angående bromsljusen, vilket är ett ganska allvarligt problem, har de ingen aning om vad som orsakar problemet. Solaris egna tekniker har varit på plats flera gånger utan att kunna reda ut vad som är fel.

Ett annat problem som är så vanligt förekommande att man knappt reagerar längre, är varningen "Funktionsfel motor". Då lyser varningslampan "STOP" och den vill att man ska stanna. Det är dock aldrig något fel. Kör man bara vidare så slutar det efter några sekunder. Den varnar också ofta för "Defekt avgasrensningsystem" (eller nåt i den stilen). Dessa varningar är så vanliga att jag hajar till varje gång jag kör en buss som INTE får de här varningarna! "Men hallå, det är ju helt tomt på skärmen? Det måste va nåt fel!" tänker jag. :P

Och för ett tag sen när jag skulle justera speglarna blinkade instrumentpanelen, haha! Titta här.

Så absolut, polsk kvalitet!

S Svensson

Citat från: Bussborg skrivet 19 mars 2015, 11:39:52 AM
Kvalitetsproblem på polska bussar? Jo tack! Våra Solaris här i Linköping skulle man kunna skriva en uppsats om. Framförallt mycket elfel i de rackarna; blinkande läslampor (som inte går att stänga av), håller inte laddningen, högtalarsystem som ballar ur, blinkande bromsljus, you name it. Angående bromsljusen, vilket är ett ganska allvarligt problem, har de ingen aning om vad som orsakar problemet. Solaris egna tekniker har varit på plats flera gånger utan att kunna reda ut vad som är fel.

Ett annat problem som är så vanligt förekommande att man knappt reagerar längre, är varningen "Funktionsfel motor". Då lyser varningslampan "STOP" och den vill att man ska stanna. Det är dock aldrig något fel. Kör man bara vidare så slutar det efter några sekunder. Den varnar också ofta för "Defekt avgasrensningsystem" (eller nåt i den stilen). Dessa varningar är så vanliga att jag hajar till varje gång jag kör en buss som INTE får de här varningarna! "Men hallå, det är ju helt tomt på skärmen? Det måste va nåt fel!" tänker jag. :P

Och för ett tag sen när jag skulle justera speglarna blinkade instrumentpanelen, haha! Titta här.

Så absolut, polsk kvalitet!

Ursäkta ! El beror på antingen felaktigt montage eller felaktig tillverkning av elkomponenter. Vad står det för tillverkare på dessa. Och var är de tillverkade ?

Ersa

Elfel är ju inget specifikt polskt, utan har även förekommit rikligt på ett flertal bussmodeller som tillverkats på svensk mark från 2002 och framåt.