Nytt till Stockholm...

Startat av Fredde, 03 juni 2014, 15:46:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

... i form av blåa Biogas och RME.
Längst bak sitter man med ryggen mot sidorutorna.

Vilka serier hamnar respektive drivmedel i? En sågs som hette 7163...


MAN Lion´s city [EHY912, Biogas] hos MAN, Lindvreten 2014-06-03.


MAN Lion´s city [RME] hos MAN, Lindvreten 2014-06-03.

5783

#1
Härligt att se nya stadsbussar till SL-trafiken. Synd att de inte fick 2+2+2+2. Kommer att sakna den sista dörren som Omnicity ledvagnarna har. 

Dum fråga men vad fyller den svarta ramen för funktion?

Fredde

Citat från: Daniel S skrivet 03 juni 2014, 15:49:27 PM
Härligt att se nya stadsbussar till SL-trafiken. Synd att de inte fick 2+2+2+2. Kommer att sakna den sista dörren som Omnicity ledvagnarna har. 

Dum fråga men fyller den svarta ramen för funktion?

Det såg ut som förberedelse för reklam. Dessa satt även på motorluckan bak.

5783

Citat från: Fredde skrivet 03 juni 2014, 15:57:45 PM
Det såg ut som förberedelse för reklam. Dessa satt även på motorluckan bak.

Misstänkte det. Hoppas att de kan hitta en lösning som inte gör att reklamen skadar lacken lika mycket.

homer

dessa vagnar kanske ska användas av Keolis på 474, samma typ av vagn mitt i stan som på motorvägen ut på landet >:(

1896


Längst bak sitter man med ryggen mot sidorutorna.


Conferans avd ?  ???  ;D


Ted Selander

Citat från: Fredde skrivet 03 juni 2014, 15:46:32 PM
... i form av blåa Biogas och RME.
Längst bak sitter man med ryggen mot sidorutorna.

Vilka serier hamnar respektive drivmedel i? En sågs som hette 7163...

Led:
4001-43 RME blå
4044-56 RME röd
4057-70 RME blå, leverans 2015
7132-45 Biogas blå regional
7146-62 Biogas röd
7163-7202 Biogas blå
Normal:
4801-52 Hybrid
"Mini":
4501-02 RME

Med reservation för sena ändringar

Fredde

Citat från: Ted S skrivet 03 juni 2014, 21:25:20 PM
Led:
4001-43 RME blå
4044-56 RME röd
4057-70 RME blå, leverans 2015
7132-45 Biogas blå regional
7146-62 Biogas röd
7163-7202 Biogas blå
Normal:
4801-52 Hybrid
"Mini":
4501-02 RME

Med reservation för sena ändringar

Tackar för listan!

Bussmicke

Intressant och trevligt att 40xx och 45xx återanvänds igen.
Vad är 4501+4502 tänkta att rulla nånstans?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas91

Citat från: Bussmicke skrivet 03 juni 2014, 22:27:33 PM
Intressant och trevligt att 40xx och 45xx återanvänds igen.
Vad är 4501+4502 tänkta att rulla nånstans?

Hos mig ringer en klocka som säger att 4501+4502 skall ut till Lidingö.

Ted Selander


Andreas91

Tre frågor som poppade upp nu på onsdagsmorgonen:

1. Vilka bussar hamnar var? Regionalspecade bussarna lär man väl inte se i innerstadstrafiken i första taget, men hur blir det i innerstan? Hybrider och biogasleder (+ RME? Skall hela den "äldre" vagnparken - här allt som inte är MAN 74xx och 76xx + MAN led 7031-7039 - bort från innerstan? 75xx.. skulle de ut till ön?)

2. Om jag har förstått rätt, så kommer nya bussar i trafik i augusti i år. Vet någon av er om man ges möjligheten att se bussarna rulla ute på gatorna (inte på linjerna) innan trafikstarten, och ungefär isf när?

3. Lite off-topic gällande MAN-bussar, men upplever ändå att viss koppling finns till ämnet: Hur har det gått med Keolis förslag om eventuella linjeförändringar för år 2015? Är förslaget spikat, har förslaget fått nobben från SL eller är arbetet fortfarande i full gång? Kan vara spännande att få en liten statusrapport.

Ted Selander

Citat från: Andreas91 skrivet 04 juni 2014, 10:13:26 AM
Tre frågor som poppade upp nu på onsdagsmorgonen:

1. Vilka bussar hamnar var? Regionalspecade bussarna lär man väl inte se i innerstadstrafiken i första taget, men hur blir det i innerstan? Hybrider och biogasleder (+ RME? Skall hela den "äldre" vagnparken - här allt som inte är MAN 74xx och 76xx + MAN led 7031-7039 - bort från innerstan? 75xx.. skulle de ut till ön?)
Regional till Stockholm Sydväst (SSV) dvs. Gubbängen.
Hybrider och RME till Hornsberg som ju inte hanterar gas, följaktligen gas till Söderhallen och Frihamnen, fördelningen är inte känd för mig.
75xx (boggi) ska till Lidingö, och det mesta gamla går bort, jag vet inte vilka ändringar som gjorts sedan förra tråden i ämnet.


2. Om jag har förstått rätt, så kommer nya bussar i trafik i augusti i år. Vet någon av er om man ges möjligheten att se bussarna rulla ute på gatorna (inte på linjerna) innan trafikstarten, och ungefär isf när?
Hybrider finns det förhoppningar om att kunna testa i sommar på Hornsbergs linjer. Om det blir i trafik eller ej får tiden utvisa.

3. Lite off-topic gällande MAN-bussar, men upplever ändå att viss koppling finns till ämnet: Hur har det gått med Keolis förslag om eventuella linjeförändringar för år 2015? Är förslaget spikat, har förslaget fått nobben från SL eller är arbetet fortfarande i full gång? Kan vara spännande att få en liten statusrapport.
Inget beslut är fattat än.

Utsättningen från AGA (Lidingö) upphör från sommartidtabellen, ökningen hamnar främst i Hornsberg.

S Svensson

Hur är det tillgång på RME och biogas ?
I Borås körs gas dit från Göteborg med tankbil skyltad 23/1973. Troligen rör det sig om naturgas. Går det att skaffa fram naturgas till Stockholm ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 04 juni 2014, 19:41:15 PM
Hur är det tillgång på RME och biogas ?
I Borås körs gas dit från Göteborg med tankbil skyltad 23/1973. Troligen rör det sig om naturgas. Går det att skaffa fram naturgas till Stockholm ?

Det är bara en mindre del av fordonsgasen i Borås som utgörs av naturgas numera. Biogasen produceras lokalt på Sobacken och räcker till nästan all förbrukning. Om gasen transporteras långt så är det säkerligen naturgas.

Det är klart att det går att transportera naturgas till Stockholm också men det blir mycket kostsamt. Därför är det knappast något alternativ.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)