Ny färg i Kronoberg

Startat av Mats Karlsson, 05 januari 2013, 14:15:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Citat från: Svemicke skrivet 20 januari 2013, 14:27:46 PM
Det gäller väl i hela landet? Att alla ska med? Förmodar att Du syftar på låggolvsbussar som underlättar för rullstolsburna. De rullar ju på alla stads- och regionlinjer i nästan hela landet numera.

Absolut, jag var nog lite otydlig i mitt förra inlägg. Vad jag egentligen ville få fram är att SL kanske har tagit i lite väl hårt när det gäller målet "alla skall med". Idag, när nästan alla trappstegsbussar är ett minne blott i SL-trafiken, så blir det ännu vanligare att stadsbussinredda förortsbussar ex. hamnar ute på rena landsbygdslinjer. I SL-trafiken kunde du (kan man det fortfarande??  :o) se OmniCity-bussar, både på landsbygdslinjer såväl som på hyfsat långa motorvägssträckor - kanske varje vardag (värst var väl kanske en OC-led som fick rycka in på linje 676 Stockholm - Norrtälje en gång, dvs runt 7 mil där en klar majoritet av vägen har motorväg/motortrafikled-standard...) Jag kan bara spekulera, men det händer kanske inte alltför ofta i övriga delen av landet?

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 20 januari 2013, 14:27:46 PM
Det gäller väl i hela landet? Att alla ska med? Förmodar att Du syftar på låggolvsbussar som underlättar för rullstolsburna. De rullar ju på alla stads- och regionlinjer i nästan hela landet numera.

I SL-trafiken gäller totalförbud mot lågbyggda normalbussar med rullstolslyft. Även på linjer ute i skogarna med 99% skolbarn, samt på expresslinjer och 10-14 mil långa landsbygdslinjer.

Svemicke

Citat från: Andreas91 skrivet 20 januari 2013, 15:06:16 PM
Absolut, jag var nog lite otydlig i mitt förra inlägg. Vad jag egentligen ville få fram är att SL kanske har tagit i lite väl hårt när det gäller målet "alla skall med". Idag, när nästan alla trappstegsbussar är ett minne blott i SL-trafiken, så blir det ännu vanligare att stadsbussinredda förortsbussar ex. hamnar ute på rena landsbygdslinjer. I SL-trafiken kunde du (kan man det fortfarande??  :o) se OmniCity-bussar, både på landsbygdslinjer såväl som på hyfsat långa motorvägssträckor - kanske varje vardag (värst var väl kanske en OC-led som fick rycka in på linje 676 Stockholm - Norrtälje en gång, dvs runt 7 mil där en klar majoritet av vägen har motorväg/motortrafikled-standard...) Jag kan bara spekulera, men det händer kanske inte alltför ofta i övriga delen av landet?

Det är ju rätt osmidigt att köra stadsbussar på långa motorvägslinjer då de i regel bara har 4-stegslåda och presterar rätt höga motorvarv i höga hastigheter.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 20 januari 2013, 15:06:16 PM
I SL-trafiken kunde du (kan man det fortfarande??  :o) se OmniCity-bussar, både på landsbygdslinjer såväl som på hyfsat långa motorvägssträckor - kanske varje vardag (värst var väl kanske en OC-led som fick rycka in på linje 676 Stockholm - Norrtälje en gång, dvs runt 7 mil där en klar majoritet av vägen har motorväg/motortrafikled-standard...) Jag kan bara spekulera, men det händer kanske inte alltför ofta i övriga delen av landet?

Spekulera? Det är väl bara att se sig omkring i landet. Varken Västtrafik eller någon annan trafikhuvudman kör idag Volvo B9S på 10-14 mil långa landsbygdslinjer, samt 15-meters boogivagnar med förortsstandard (utan bälten) på 90-vägar ute i skogarna. Ett bussbolag i Umeå hämtade ju folk i Vännäs med en Ultralackerad B9S (eller 15 meters Volvo B10BLE Säffle 2000NL) en gång pga vagnsbrist, varvid föraren fick arga kommentarer av resenärerna som därefter ringde och klagade över fräckheten att det kördes stadsbussar i hela 3 mil på landsväg. Dessa bussar är exakt av samma modell som SL genom krav mer eller mindre tvingar operatörerna att köra på 10 mil långa linjer.
Om hela Uppland tillhört SL kan ju vem som helst räkna ut hur Rasboolyckan skulle ha tett sig. Nu var det tre år gamla landsbygdsbussar med bälten som frontalkrockade, men om SL kört hade det säkerligen varit "Täbyspecade" 11-12 år gamla boogibussar helt utan bälten på linjen. Nu idag snart sex år efter Rasboolyckan saknar en stor del av SL:s bussar på landsbygdslinjer fortfarande bälten. Gissningsvis fasas den sista stora mängden bälteslösa SL-bussar på landsbygden ut omkring 2018, dvs först 11 år efter Rasboolyckan.

Bussfanatikern

Citat från: Svemicke skrivet 20 januari 2013, 20:03:06 PM
Det är ju rätt osmidigt att köra stadsbussar på långa motorvägslinjer då de i regel bara har 4-stegslåda och presterar rätt höga motorvarv i höga hastigheter.
Men även om dom har 5-stegslåda så blir ju inte åkkomforten den samma då stadsbussätena ger en träsmak i arslet efter några mil. Dessutom så saknas både bälten samt nerfällbart armstöd och för att inte tala om hatthyllor.

Peter L

...och detta har med "Ny färg i Kronoberg" att göra?  ;)

Admin har redan poängterat att vi bör hålla oss till ämnet eller skapa ny tråd för andra diskussioner.

Så därför: jag tycker att Kronobergs nya lack är betydligt snyggare än den förra! :-)

Staffan Sävenfjord

Ursäkta om jag stör debatten med att återvända till det ursprungliga ämnet men på måndag presenteras det nya designprogrammet officiellt.

http://www.bussmagasinet.se/2013/01/kronoberg-profilerar-om-och-satsar-pa-gront/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2013, 08:34:02 AM
Ursäkta om jag stör debatten med att återvända till det ursprungliga ämnet men på måndag presenteras det nya designprogrammet officiellt.

http://www.bussmagasinet.se/2013/01/kronoberg-profilerar-om-och-satsar-pa-gront/

Lite kul är det ändå att all tätortstrafik verkar bli "Nobinagrön"! :)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2013, 08:34:02 AM
Ursäkta om jag stör debatten med att återvända till det ursprungliga ämnet men på måndag presenteras det nya designprogrammet officiellt.

http://www.bussmagasinet.se/2013/01/kronoberg-profilerar-om-och-satsar-pa-gront/

Sedär ja, det verkar kunna bli snyggt när man nu ser alla detaljer också. Loggan hamnar bra och lättigenkänneligt på en egen yta längst bak. Som tidigare skrivet, det är ju alltid svårt att bedöma hur det kommer att bli när man bara sett de första färgfälten lackade men inga detaljer ännu.  :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Kan nog blir rätt bra till slut  och det är väldigt roligt att de inte hoppa ner i det gula träsket  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svenn Erik Nielsen

Hej alla

Nogon som har inventarnr.: aktuelle:
05  AKH 310  Kronoberg
10 XXR 228  Kronoberg
11 SLD 838  Kronoberg
12 EFW 667  Turist
14 WMK 436  Kronoberg
BTC 732  Turist
BUF 710  Turist
BUS 566  Turist
BUZ 476  Turist
DOX 756  Turist
XFM 962  Kronoberg
BMG 849  Kronoberg
DOB 540  Kronoberg

Svenn Erik

CD

Citat från: Svenn Erik Nielsen skrivet 22 mars 2013, 19:56:23 PM
Hej alla

Nogon som har inventarnr.: aktuelle:
05  AKH 310  Kronoberg
10 XXR 228  Kronoberg
11 SLD 838  Kronoberg
12 EFW 667  Turist
14 WMK 436  Kronoberg
BTC 732  Turist
BUF 710  06 Kronoberg
CUB582 Kronoberg
BUS 566  Turist
BUZ 476  Turist
DOX 756  Turist
XFM 962  Kronoberg
BMG 849  Kronoberg
DOB 540  Kronoberg

Svenn Erik

igel

Lite intressant att man har valt stadsbuss- och regionbuss- färg. vilka landsting har en sådan uppdelning och vilka har det inte. 

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 23 mars 2013, 11:59:31 AM
Lite intressant att man har valt stadsbuss- och regionbuss- färg. vilka landsting har en sådan uppdelning och vilka har det inte.

Skåne, Kalmar, Gotland, Gävleborg, Uppland :-), Örebro, Värmland, Jämtland för att nämna några, nu också då Kronoberg

Mats Karlsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 mars 2013, 12:04:03 PM
Skåne, Kalmar, Gotland, Gävleborg, Uppland :-), Örebro, Värmland, Jämtland för att nämna några, nu också då Kronoberg
Örebro och Värmlands län har det egentligen intet. Det är Örebro och Karlstads kommuner som har velat ha avvikande färg. Annars gäller samma färg i hela länen oavsett om det gäller region- eller stadsbussar.