Ny färg i Kronoberg

Startat av Mats Karlsson, 05 januari 2013, 14:15:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Uppgifter från Bernt Lundgren:

Detta är den första bussen som har den nya färgsättningen vid Länstrafiken i Kronoberg. Den är nylevererad och går i trafik så här. Ännu saknas någon blomslinga som ska till så småningom. Fotograf är en kompis som är taxiägare i Ljungby – Jörgen Karlsson.

DOB 540  Setra  S 416 GT  årsmodell 2012  ägare:  Ryssbybygdens Buss AB, Ryssby.






yngrot

Den nya gör att bussen ser mycket mörkare och lite tråkigare .. Var väl inget fel på den gamla..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 07 januari 2013, 16:26:00 PM
Den nya gör att bussen ser mycket mörkare och lite tråkigare .. Var väl inget fel på den gamla..

Håller nog med där. Gamla färgsättningen var ganska ljus och snygg, även om det tyvärr gjorde att smuts syntes väldigt tydligt.

Men vi får väl se hur den nya färgsättningen blir när väl alla dekaler, bokstäver och ränder är på plats. Det skulle ju tydligen bli några blommor och sådant, så det kanske ser somrigt och snyggt ut när det är klart!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Mats Karlsson

Sedan kan man fråga sig varför inte hela bussen kunde vara grön, eller att det hade varit grönt nedtill och grått upptilll. Det ser väldigt rumphugget och omotiverat ut att ha en grå bakända som sticker ut ur det gröna. Känns som om fantasin tog slut, så att kreatören drog till med något helknasigt bara för att ge sken av att ha tänkt till...

Cyklisten

Jag var inte förtjust i deras gamla lack, den nya är kanske snyggare när den väl är komplett. Det bästa av allt vore om de kunde "tagit över" Hallands gamla lack  ;D

Ersa

Citat från: Cyklisten skrivet 09 januari 2013, 21:43:26 PM
Jag var inte förtjust i deras gamla lack, den nya är kanske snyggare när den väl är komplett. Det bästa av allt vore om de kunde "tagit över" Hallands gamla lack  ;D

Nja, med tanke på de blå-vit-gröna färgerna hade jag hellre sett att en modifierad f.d. Hallandslack hade kunnat tas över av Länstrafiken i Jämtland istället. :)

Bernt Talbrant

Citat från: Ersa skrivet 09 januari 2013, 23:14:58 PM
Nja, med tanke på de blå-vit-gröna färgerna hade jag hellre sett att en modifierad f.d. Hallandslack hade kunnat tas över av Länstrafiken i Jämtland istället. :)

Absolut - bussar i republikens färger!  ;D  Fast det mesta skulle i och för sig gå bra med tanke på vilken trist design man har nu...  >:(

Svemicke

Först Kristianstad, sedan Blekinge. Efter det Älvsborg. Senare blev det Halland och nu Kronoberg som tar bort sin fina färgsättning och ersätter den med något intetsägande och tråkigt. Vad blir nästa?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Olof Lagerkvist

Citat från: Svemicke skrivet 11 januari 2013, 01:07:57 AM
Först Kristianstad, sedan Blekinge. Efter det Älvsborg. Senare blev det Halland och nu Kronoberg som tar bort sin fina färgsättning och ersätter den med något intetsägande och tråkigt. Vad blir nästa?

JLTs borttagande av den skuttande haren tycker jag nog också kan nämnas. Jag menar, varför?

X-trafik har ju gjort någon konstig ändring också. Om det blev till det bättre eller sämre vet jag dock inte riktigt vad jag ska ha för åsikt om. Det är mer själva ändringen som är intetsägande och tyvärr känner jag nog att hela deras arbete med deras grafiska profil under senare år har resulterat i ganska mycket meningslösa småförändringar. Lite som SLs fram-och-tillbaka-byte av logga.

Eller Västtrafiks byte av färgschema och typsnitt två gånger om året. Eller ja, ofta i alla fall. Dessutom sådär bara lite förändring så att man nästan inte ser förändringen alls, men så att det ändå kostar en del pengar.

Rent allmänt tycker jag nog att en del huvudmän "leker" lite för mycket fram och tillbaka med konstiga och ganska omotiverade profilförändringar. Det är lite svårt att se varför den typen av verksamhet ska behöva göra så.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 11 januari 2013, 01:07:57 AM
Först Kristianstad, sedan Blekinge. Efter det Älvsborg. Senare blev det Halland och nu Kronoberg som tar bort sin fina färgsättning och ersätter den med något intetsägande och tråkigt. Vad blir nästa?

Du glömde Jämtland, där t.o.m de raka zebraränderna var mer spännande än dagens svartfronter.

bisquit

Nej nu gnäller ni FÖR MYCKET! Äntligen får Kronoberg en lite varmare och trevligare design. Sen visst finns dem län som har en tråkig design. Speciellt i 08:a land. där designen känns lite "B". Snyggast design har dem i Norrbotten. samt i T-län.
8)

Mats Karlsson

Citat från: bisquit skrivet 11 januari 2013, 11:36:39 AM
Snyggast design har dem i Norrbotten. samt i T-län.
Och jag som tycker att T-län har en så tråkig färgsättning, Blått och rött går inte ihop.

Bussmicke

Citat från: bisquit skrivet 11 januari 2013, 11:36:39 AM
Nej nu gnäller ni FÖR MYCKET! Äntligen får Kronoberg en lite varmare och trevligare design. Sen visst finns dem län som har en tråkig design. Speciellt i 08:a land. där designen känns lite "B". Snyggast design har dem i Norrbotten. samt i T-län.
8)

Antistockholmare..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 11 januari 2013, 12:28:17 PM
Antistockholmare..

Äh, hur fantasifullt är enfärgade bussar med någon enstaka smal rak rand och några små loggor? Lite stil kan man ju få önska på bussarna utan att ha några speciella känslor mot vissa städer.

bisquit

Hörru BM Jag är inte helt emot fjollträsk. Är själv född uppe på Karolinska och hängde med farsgubben en del till Råsta, då han var placerad där. Under min barndom. Men det känns lite enformigt med SL. Samt tröttsamt att bara se stadsbussar var man än skall i SL-land.
Nej Tummen upp för alla dem Länsbolag som om inte helt men ändå delvis satsar på bussar byggda för landsbygd. Typ Setra Multiclass, Volvo 9700 m.fl.
8)