Fordonslista Arriva Stockholm/Norrort

Startat av Tommy E, 03 januari 2013, 19:14:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Enkel men temporär omnumrering,  A4-papper med vagnsnummer..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Idag har omnumreringen kommit igång. 7803 sågs i Täby

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leyland

Citat från: Karsten skrivet 07 januari 2013, 20:30:52 PM
För tillfället finns inga specifika vagnar för Ljusterö. Utöver VDL finns fyra boggivagnar av svenskt fabrikat (8051-8052 och 7670-7671), troligtvis lär dessa synas en del på Ljusterö.

Tack. Är överhuvudtaget stationeringen kvar på Ljusterö med 4-5 fasta förare?

Mats W

Citat från: Bussmicke skrivet 09 januari 2013, 15:43:11 PM
Tyvärr stämmer inte Karstens lista på B9S-bussarna, man verkar ha kastat om numren. Jag gissar det har med bussens färg att göra.
Nån som har ny lista?

//Bussmicke
www.bussmicke.se


Vad är fel Micke?

Fredrik Gelin

Keolis 6633 var åtminstone röd vad jag minns, således bör även Arriva 8141 vara röd...

Tommy E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 januari 2013, 16:30:49 PM
Keolis 6633 var åtminstone röd vad jag minns, således bör även Arriva 8141 vara röd...

Det är möjligt, men jag tycker det vore märkligt med en röd mitt bland alla blåbussar i nummerserien. Uppgifterna om färg har jag tagit från det här dokumentet.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Fredrik Gelin

Jag håller med om att det låter märkligt, men så är det iaf, anledningen till att jag är så säker är att jag lyckades stoppa omlackeringen av den bara någon dag innan den skulle gå iväg till lack.
Tyvärr har jag ingen bild själv, men Bussmicke har en på sin sida.

Tommy E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 januari 2013, 18:30:09 PM
Jag håller med om att det låter märkligt, men så är det iaf, anledningen till att jag är så säker är att jag lyckades stoppa omlackeringen av den bara någon dag innan den skulle gå iväg till lack.
Tyvärr har jag ingen bild själv, men Bussmicke har en på sin sida.

Arriva verkar ha sorterat bussarna efter färg i nummerserien, så jag skulle bli väldigt förvånad om det är en röd mitt bland de blå. :P Hur länge sedan var det du stoppade omlackeringen?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Nico

Citat från: Tommy E skrivet 12 januari 2013, 19:18:43 PM
Arriva verkar ha sorterat bussarna efter färg i nummerserien, så jag skulle bli väldigt förvånad om det är en röd mitt bland de blå. :P Hur länge sedan var det du stoppade omlackeringen?

Frågan är väl då om Arriva inför numreringen kollat varenda bussindivid eller om de utgått från Keolis listor. Annars var det lite av en specialet hos Keolis att blanda på detta vis och sammanhållna nummerserier var inte alltid att tänka på. Det är alltså inte ovanligt med lite blå och röda bussar huller om buller i serierna (och t.o.m. en enstaka ommålad blå mitt bland alla röda)... eller för den delen olika vagntyper i samma serie.

Keolis 66-serie består ju både av blå och röda B9S samt röda OmniLink normalvagnar och dito ledvagnar. Kommer inte ihåg om alla är etanolare för jag har för mig att några av dessa även är dieslar. Å andra sidan var Veolia ungefär lika duktiga på detta där den forna 48-serien innehöll fyra typer av Scania och två typer av Volvo. Även Nobina har väl haft egna variationer på temat. Antar att det lätt blir så här med centrala fordonsavdelningar som dessutom flyttar runt vagnar i landet allteftersom.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Citat från: Tommy E skrivet 12 januari 2013, 19:18:43 PM
Arriva verkar ha sorterat bussarna efter färg i nummerserien, så jag skulle bli väldigt förvånad om det är en röd mitt bland de blå. :P Hur länge sedan var det du stoppade omlackeringen?
Jag stoppade omlackeringen för ungefär tre år sedan när 178:an skulle få lågentrékrav och jag har ett starkt minne av att 6633 fortfarande var röd när den gick i trafik för en vecka sedan...

Tommy E

Citat från: Nico skrivet 12 januari 2013, 19:32:32 PM
Frågan är väl då om Arriva inför numreringen kollat varenda bussindivid eller om de utgått från Keolis listor.

Då måste det ju även ha stått fel i Keolis listor, om nu inte Arriva ändå ville ha det på det här sättet. :P

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 januari 2013, 19:36:45 PM
Jag stoppade omlackeringen för ungefär tre år sedan när 178:an skulle få lågentrékrav och jag har ett starkt minne av att 6633 fortfarande var röd när den gick i trafik för en vecka sedan...

Där ser man.  På tre år kan det ju hinna hända en del, men var bussen röd för en vecka sedan lär den ju vara det nu med. Jag ändrar i listan tills vidare.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Nico

Citat från: Tommy E skrivet 12 januari 2013, 20:38:15 PMDå måste det ju även ha stått fel i Keolis listor, om nu inte Arriva ändå ville ha det på det här sättet.

Nja, Keolis listor har nog varit korrekta nummermässigt. Vad jag med att Arriva gått på kanske gått på Keolis listor var mera då att Arriva kanske bara antagit (utan att kolla) att alla vagnar i en serie hade samma färg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Tommy E

Citat från: Nico skrivet 12 januari 2013, 20:52:06 PM
Nja, Keolis listor har nog varit korrekta nummermässigt. Vad jag med att Arriva gått på kanske gått på Keolis listor var mera då att Arriva kanske bara antagit (utan att kolla) att alla vagnar i en serie hade samma färg.

Visserligen verkar man ju ha noterat de andra grupperna med röda bussar som var insprängda bland de blå, men visst kan man ha gjort en miss här. Det vore intressant om någon har en nytagen bild på bussen, själv såg jag den tyvärr aldrig under gårdagens fototur.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 januari 2013, 19:36:45 PM
Jag stoppade omlackeringen för ungefär tre år sedan när 178:an skulle få lågentrékrav och jag har ett starkt minne av att 6633 fortfarande var röd när den gick i trafik för en vecka sedan...
Varför stoppade du omlackeringen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 12 januari 2013, 19:32:32 PM
Frågan är väl då om Arriva inför numreringen kollat varenda bussindivid eller om de utgått från Keolis listor. Annars var det lite av en specialet hos Keolis att blanda på detta vis och sammanhållna nummerserier var inte alltid att tänka på. Det är alltså inte ovanligt med lite blå och röda bussar huller om buller i serierna (och t.o.m. en enstaka ommålad blå mitt bland alla röda)... eller för den delen olika vagntyper i samma serie.

Keolis 66-serie består ju både av blå och röda B9S samt röda OmniLink normalvagnar och dito ledvagnar. Kommer inte ihåg om alla är etanolare för jag har för mig att några av dessa även är dieslar. Å andra sidan var Veolia ungefär lika duktiga på detta där den forna 48-serien innehöll fyra typer av Scania och två typer av Volvo. Även Nobina har väl haft egna variationer på temat. Antar att det lätt blir så här med centrala fordonsavdelningar som dessutom flyttar runt vagnar i landet allteftersom.

Swebus 4139 som var ensam "röding" bland sina blåa systrar är ett annat exempel :-)