LIVE: Baltikum runt på 10 dagar

Startat av L-G Lassander, 08 september 2012, 06:16:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Trevligt, inga bilder inifrån Riga `?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

L-G Lassander

Citat från: Bussmicke skrivet 14 september 2012, 23:26:50 PM
Trevligt, inga bilder inifrån Riga `?

Resan är inte över, det kanske kommer ;)

Knut

Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

L-G Lassander

Var lite för tidig till frukosten, så medan jag väntade tog jag en promenad runt centralstationen. Det brukar avgå turistbussar därifrån på morgonen, och så även idag. Bland andra denna VanHool med Dansk bakgrund.


Och efter frukosten blev det åter en promenad till järnvägsstationen. Nåväl, Hotell Irina ligger mittemot, så det är bara över gatan.
Det går tätt med bussar från Riga till Jelgava. Tyvärr är det nästan bara smockfulla småbussar, så då är tåget ett bekvämare sätt att ta sig dit.
I Jelgava finns Amoplant, som licenstillverkar Berkhofs Ambassador modell. Jelgavas Autobusu Parks har sedan 2010 köpt en hel del av dessa, och har nog numera landets modernaste bussflotta. Över hälften består av nya bussar.


De äldre bussarna i staden är Mercedes-Benz Citaro.


De lättare linjerna körs med små Mercedes-Benz 616 bussar. Bussen kom för övrigt körandes väldigt väldigt långsamt, tills det visade sig att det var en äldre benlös farbror i rullstol som var ute och åkte mitt på vägen.


SIA Migar kör många av landsbygdslinjerna från Jelgava. Deras vagnpark är långtifrån lika modern, och består av väldigt åldrestigna 303:or.


Tillbaka i Riga. Och se! Vad är det som kommer där? Jag är tydligen inte den enda finnen i stan! Denna buss var med i hockey-vm och hade äran att tansportera internationella hockeyförbundet. Nu kör den för TAUCK, och det är andra gången jag träffar på den i Baltikum denna sommar.


Och här kommer en buss lastad med svenskar. Det är Tallinks shuttlebuss från Hotell Tallink till färjehamnen, som körs av Hansabuss. Idag är det Romantika som avgår, och bussen blir full. Den har Dansk bakgrund och hos Hansabuss / Mulgi Reisid i Estland finns väldigt många ur denna serie.


Parkeringsplatsen utanför bemanningsmuséet är en bra plats att kunna se turistbussar från hela Europa. Vid mitt besök idag anlände just en Tysk Mercedes och en Polsk Volvo.


Till skillnad från de övriga Baltiska huvudstäderna, är Rigas busstrafik relativt tråkig. Där saknas nämligen samma mångfald av modeller som finns i såväl Tallinn som Vilnius. Riga har tidigt valt att satsa på nya bussar, och detta har medfört att idag finns bara fyra olika modeller.
Mercedes-Benz Citaro finns som 12-, 14.5- och 18 metersversion.


Solaris finns som Urbino 12, 15 och 18.


De äldsta bussarna är Mercedes-Benz Conecto, finns som 2-axlig och ledbuss.


Därtill finns små gula Ikarus E91 bussar.


Trådbussar finns naturligtvis också. Och lika naturligt finns gamla Skoda 14Tr och 15Tr bussar.


Men nya Solaris Trollino 18 har köpts in.


På många linjer dominerar dessa nya Skoda bussar med Irisbus Citelis kaross.


Och sista bilden för idag får bli på en spårvagn för att ha visat alla trafikslagen som finns i stan.


En del återstår ännu...

Carl Eric

Trevligt med några bilder från Jelgava då vår församling är vänförsamling med församlingen där och vi har ungdomsledare som åker dit varje sommar! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Citat från: L-G Lassander skrivet 15 september 2012, 21:28:50 PM

I Jelgava finns Amoplant, som licenstillverkar Berkhofs Ambassador modell. Jelgavas Autobusu Parks har sedan 2010 köpt en hel del av dessa, och har nog numera landets modernaste bussflotta. Över hälften består av nya bussar.


I Jelgava finns även finns även Universal-LTD som gör påbyggnader på bland annat Mercedes Sprinter. Dessa tre såldes till Trossö Buss i Karlskrona genom Transportmarknaden Nelson i Åseda.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

L-G Lassander

Citat från: Carl Eric skrivet 16 september 2012, 15:12:56 PM
Trevligt med några bilder från Jelgava då vår församling är vänförsamling med församlingen där och vi har ungdomsledare som åker dit varje sommar! :)

Där ser man :D Åk gärna med, det ser ut att vara en sympatisk småstad.

L-G Lassander

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 september 2012, 17:12:21 PM
I Jelgava finns även finns även Universal-LTD som gör påbyggnader på bland annat Mercedes Sprinter. Dessa tre såldes till Trossö Buss i Karlskrona genom Transportmarknaden Nelson i Åseda.

Jo, de småbussar jag referade till som Jelgavas Autobusu Parks kör linje 7017 in till Riga med, är tillverkade av just Universal. Åkte tillbaka till Riga med en sådan, och hittade inget större att klaga på.

L-G Lassander

Nu sjunger vi på sista versen.
Dagen började tidigt. Hade bokat biljett till Lux Express klockan 7 från Riga till Tallinn. Lux Express kom till 2007, och då förvånades nog många över bussarna man skaffade. Splitternya Irizar PB med mycket hög komfortnivå. Nu har de första bussarna fyllt fem år och blivit för gamla. I våras fick man därför en serie nya Irizarer, dessa med ännu högre komfort. 15-metersbussarna rymmer bara 44 passagerare. Fram till mittdörren är bussen inredd 2+2 med sidoförskjutning. Efter mittdörren börjar business class med sina 1+2 säten. Business class är, precis som på flyget, ävspärrat med ett draperi. Benutrymmet i bussen är så väl tilltaget att inte ens jag med mina 185 cm har några problem att sitta avslappnat och bekvämt.
Här står vi i Pärnu och håller en fem-minuters paus i morgonsolen.


Nytt i nya bussarna är också multimediadisplayen infälld i varje ryggstöd. Här kan man välja bland filmer och musik, surfa på nätet eller spela spel eller så kan man följa på GPS var bussen rör sig och hur långt det är kvar till målet. Nice, säger jag!


Framme i Tallinn stannade jag en stund vid busstationen för att fotografera ett par av Sebes nya "Täistunni Ekspress" bussar. 2007 gjorde man om sin expressbusstrafik mellan Tallinn och Tartu. Till trafiken kom man att köpa in 15-meters Bova Magiq bussar med god komfort. I augusti böts bussarna ut, och istället fick man 6 nya Iriar i6 med ännu högre komfort. Bland annat har man utrustat bussarna med samma multipediadisplayer som Lux Expresserna.


I maj fick man nya 2-axliga MAN:ar till Tallinn. Ytterligare är ledbussar på kommande.


Sedan blev det att åka Tallinks m/s Star till Helsingfors, och nu sitter jag på hemsoffan och skriver detta. 10 dagar skulle vara så långt, men redan nu är det över. Men kul, det var det.

Att resa i Baltikum rekommenderar jag skarpt. Där finns fortfarande kvar mycket sådant gammalt, som i våra länder försvunnit för länge sedan. Man skall heller inte begrensa sina resor bara till huvudstäderna. Att resa i länderna är för oss nordbor förmånligt. Hotell skall man heller inte bekymra sig över, de håller god standard, och med engelska klarar man sig långt. Esterna uppskattar högt om man sett bekymret att lära sig några ord av deras språk. Säga "aitäh" (=tack) och du får ett garanterat leende tillbaka.

För den som är intresserad av att resa i dessa länder kommer här några bra länkar:
Buss- och tågtidtabeller i Estland:
http://www.peatus.ee/#route_search/eng

Buss- och tågtidtabeller i Lettland:
http://www.1188.lv/

Busstidtabeller i Lettland:
http://www.autobusubilietai.lt/index.php?sid=dfd5174b76d81ff60e62ed104ec8e49b&cl=planning&lang=1

Tågtidtabeller i Lettland: (klicka på passenger transportation för att komma vidare)
http://www.litrail.lt/wps/portal

Men nu är det slut. I denna berättelse har jag visat många bilder. De är dock bara en liten bråkdel av hela mängden. Samtliga bilder kommer att läggas ut på min hemsida ( omnibussi.1g.fi ), men det kommer att ta länge pga den stora mängden bilder som togs.
På tisdag återgår jag till jobbet, och då passar det bra att avsluta med en bild på arbetsredskapet.

Bussmicke

Trevligt polarn och tack för alla bilder.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Muk

Väldigt intressant resa. Expresstrafiken i Baltikum är jag sugen på att undersöka närmare.  :)

L-G Lassander

Citat från: Muk skrivet 18 september 2012, 14:21:31 PM
Väldigt intressant resa. Expresstrafiken i Baltikum är jag sugen på att undersöka närmare.  :)

Sådan finns det gott om. Speciellt i Estland, var tågtrafik är extremt dåligt utvecklad.

Niclas Rosenius


  Som jag sa i början av din resa, så såg jag framemot alla trevliga bilder som skulle komma och jag blev ju inte direkt besviken.

  Jättetrevligt resas du måste ha haft och tack för alla trevliga bilder du har delgett oss.

  //Niclas

L-G Lassander

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 19 september 2012, 00:42:04 AM
  Som jag sa i början av din resa, så såg jag framemot alla trevliga bilder som skulle komma och jag blev ju inte direkt besviken.

  Jättetrevligt resas du måste ha haft och tack för alla trevliga bilder du har delgett oss.

  //Niclas

Trevligt att höra att det gillades ;)

Marc

Instämmer!
Stort tack L-G för ditt resereportage från Baltikum!