Volvo 8500 på Swebus 801 mellan Stockholm-Göteborg

Startat av reseguiden86, 01 augusti 2012, 13:10:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Som alltid är det ju en kostnadsfråga, att leja ut turen om det nu hade gått att få tag i någon med kort varsel eller lejt ut turen dagen efter hade inte blivit direkt billigt, den som isf hade kört upp till Uppsala hade fått övernatta för att ta returen dagen efter.

Ännu värre om man kört upp med denna Mariestadsbuss till Uppsala och sedan lejt någon för att köra turen dagen efter till Göteborg samtidigt som lånebussen skulle ha tomkörts nästan hela vägen söderut.

Det är ju alltid en avvägning där kostnadsaspekten är väldigt avgörande.

Carl Eric

Citat från: Håkan_E skrivet 03 augusti 2012, 08:51:58 AM
Det är ju alltid en avvägning där kostnadsaspekten är väldigt avgörande.

Jo givetvis, men om man bryr sig om sina kunder låter man det väga tyngre...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Knut

Citat från: Christer K skrivet 01 augusti 2012, 18:41:11 PM
Det är inte ovanligt att företaget lånar bussar då ordinarie buss har gått sönder eller är på verkstad som ej är planerad.
Har själv kört på Swe Exp och det hände endast en enda gång att min buss gick sönder under turen, fick hålla tilgodo med en vanlig linje vagn vid detta tillfället.

Problemen som brukar uppstå är att paxen:s bagage inte får plats utan man får ställa det i mitt gången alt, barnvagnsplatsen. Och att man kunde inte ta betalt för resan så de som ville åka fick åka fritt. Nu måste alla köpa resan i förskott eller via kort i bussen.

Vet att Nobina i Karlstad brukar tursätta vissa turer med bussar i Värmlands lack dessa brukar vara utrustade med toalett.

// Christer K

Har Swebus ändrat sig igjen. Man har vel stoppad all biljetförsäljing ombord på vagnarna.
GoByBus användar oftare oudda vagnar mellan Göteborg och Oslo enn vad so er tilfället med Swebus. Räat ofta dom kör med linjevagnar fra Horred
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Staffan Sävenfjord

Citat från: Knut skrivet 05 augusti 2012, 17:42:43 PM
Har Swebus ändrat sig igjen. Man har vel stoppad all biljetförsäljing ombord på vagnarna.
GoByBus användar oftare oudda vagnar mellan Göteborg och Oslo enn vad so er tilfället med Swebus. Räat ofta dom kör med linjevagnar fra Horred

GoByBus anlitar mycket Horredstrafiken för förstärkningar. Men de brukar väl köra med Setra turistbussar i de fallen. Så vitt jag vet har de inte Horredstrafiken kvar några linjevagnar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

joham83

Stämmer att Horredstrafiken kör en del för GoByBus men inga linjevagnar dem finns nämligen inte kvar! Oftast används RMU 325 (Setra 416 HDH) eller CWE 493 (Setra 416 GT/HD) fullturist bussar båda två.

Ersa

Citat från: Knut skrivet 05 augusti 2012, 17:42:43 PM
Har Swebus ändrat sig igjen. Man har vel stoppad all biljetförsäljing ombord på vagnarna.

Man kan köpa biljett ombord med kort för resor mellan Arlanda och Cityterminalen. Inga andra sträckor. Detta för att de handhållna kortmaskinerna bara finns på de bussar som går trafikerar Arlanda. Dvs 867 samt olika Uppsalalinjer som går via Arlanda.
Rätt onödigt kan man tycka, då just Cityterminalen och Arlanda är de två destinationer där Swebus har gott om stora fasta biljettautomater för just denna sträcka.

Knut

Citat från: joham83 skrivet 05 augusti 2012, 18:32:13 PM
Stämmer att Horredstrafiken kör en del för GoByBus men inga linjevagnar dem finns nämligen inte kvar! Oftast används RMU 325 (Setra 416 HDH) eller CWE 493 (Setra 416 GT/HD) fullturist bussar båda två.
Er jo 1,5 år sedan jag slutade med fast körning på Swebus, men det var inte sellan at Horred dyk upp med Väst tarfik blå Setra på på GoByBus turar. Låggolv vagnar utan toa. Det var frun i huset som körde
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

yngrot

Horreds  Setra med Västtrafik lack var inga låggolv .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 05 augusti 2012, 20:21:28 PM
Horreds  Setra med Västtrafik lack var inga låggolv .

De hade två Setra S319UL och två S419UL. Alla fyra med toalett och AC. Liknande bussar har jag för övrigt sett köra för Swebus, såväl som förstärkning som för tillfällig ersättning vid fel på ordinarie buss. Steget till en B12BLE 8500 är långt...

De enda bussar de hade med låggolv var Neoplan Centroliner servicebussar och att dessa skulle ha använts Göteborg-Oslo faller på sin egen orimlighet.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ja de köptes väl in via Buss i Väst och både Hallgrens och Kjellgrens hade såna .. För några år sen var den typen av buss  turistbuss men på senare tid vanliga som linjevagnar och inte nån direkt dålig  att åka lång bit med ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

joham83

XFM 953 och 962 samt RLF 739 och 727 har använts till förstärkningar till Oslo dock för Swebus! Dessa är ju som sagt heller inga låggolvs vagnar och kan med 110% säkerhet säga att "frun i huset" aldrig kört buss till Oslo.

yngrot

Men oavsett vad vissa tycker är det ju bättre köra med 8500 än ställa in turen helt och hållet..  Hur många resenärer är det på dessa turer vi talar om här??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 05 augusti 2012, 21:01:54 PM
Men oavsett vad vissa tycker är det ju bättre köra med 8500 än ställa in turen helt och hållet..  Hur många resenärer är det på dessa turer vi talar om här??

Men nog finns det bättre alternativ än att sätta in en tio år gammal linjebuss. Dessutom får den här bussen inte gå i miljözon. I Stockholm klarar det sig men inte i Göteborg.

Hur många resenärer det är har väl ingen större betydelse  för de drabbade, men Swebus kör inga linjer där de inte brukar ha bra beläggning.

Som en tillfällig lösning kan kanske en linjevagn accepteras men inte för körning Mariestad (eller var den nu gick sönder) - Uppsala och Uppsala - Göteborg. Någonstans på vägen måste det väl ändå ha gått att hyra in en turistbuss som ersättare. Kostnaden får ju här inte vara avgörande. Man tar betalt för resenärerna för en resa med en viss standard, och även om resenärerna fick biljettpengarna tillbaka (vilket inte bekräftats) så får man ta den kostnad som uppstår om man inte lever upp till utlovad standard.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Jo visst borde man kunnat lösa det på nått bättre sätt på vägen upp  men "nån" tyckte väl det blev för dyrt???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Buss-Hasse

Hej bussnackvänner. Jag kan från mycket säker källa bekräfta hur detta har gått till och förhoppningsvis få ett slut på den här tråden.

Tisdag 31/7 tur 0104 fick ordinarie buss 0037 ett haveri i Skara och ersattes akut med Nobina Skara 5569 och rullade iväg från Mariestad med ca.60 minuters försening. För att snabba upp förseningen hyrdes Larsson/Resman in och tog resenärerna på angiven avgångstid från Örebro, Eskilstuna, Södertälje, Stockholm till Uppsala. Nobina Skara 5569 slutade med resenärer i  Uppsala. Den 1/8 körde Nobina Skara 5569 tur 6725 kl.10,30 från Uppsala till Stockholm. Därefter fortsatte den på tur 0129 kl.13,20 från Stockholm till Eskilstuna där bussen tog ur trafik och ersattes med Larsson/Resman som ordinariebuss till Mariestad där ordinariebuss 0037 var åter i trafik.