Volvo 8500 på Swebus 801 mellan Stockholm-Göteborg

Startat av reseguiden86, 01 augusti 2012, 13:10:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Carl Eric skrivet 02 augusti 2012, 17:50:18 PM
Swebus bekräftade på sin Facebook-sida att den aktuella bussen faktiskt gick på hela sträckan mellan Stockholm och Göteborg. Anledningen skulle ha varit att bussen ersatte en annan buss som hade gått sönder och sedan hade den "av misstag" hamnat på 801:an. Men mer än så tycktes de inte bry sig...

Så bussföraren märkte inte vad det var för buss han körde.  ??? Även om föraren som körde 801-an från Stockholm inte såg det förrän han kom till depån för att hämta ut den borde han ju ha slagit larm så att en annan buss kunde beställts från Västerås eller i värsta fall Örebro om man nu inte ville försena avgången.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2012, 18:21:58 PM
Så bussföraren märkte inte vad det var för buss han körde.  ??? Även om föraren som körde 801-an från Stockholm inte såg det förrän han kom till depån för att hämta ut den borde han ju ha slagit larm så att en annan buss kunde beställts från Västerås eller i värsta fall Örebro om man nu inte ville försena avgången.

Då får man ju en tomkörning till Göteborg... ::)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde_J skrivet 02 augusti 2012, 20:36:50 PM
Då får man ju en tomkörning till Göteborg... ::)

Jag tänkte skrivit:
Ja, tänk det begrep jag. Men det kanske det är värt för att hålla utlovad komfort till resenärerna.

Men så såg jag smileyn för ironi så nu skriver jag inget utan håller bara med vad jag antar att du innerst inne menar.  ;)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Bussen ifråga bör ha gått upp till Uppsala på tisdag kväll för övernattning och gått därifrån på onsdag morgon retur Göteborg.

Tror knappast att man har någon reservkapacitet att ta till i Uppsala och det förutsätts säkerligen att lånebussen ska återlämnas snarast, alternativet att låna ytterligare en buss från Nobina:s UL trafik och tomkört "Skaraborgsbussen" hade medfört en avsevärd kostnad och krävt personal som säkerligen inte fanns tillgänglig.

I ett sådant här fall är det billigare att ersätta dem som har synpunkter, notera även att Swebus inte garanterar att t.ex bälte, eluttag eller internet finns i alla bussar och ersättning om detta saknas inte utgår.

Däremot kan man säkert kräva ersättning för att toalett och luftkonditionering saknades, i a f på torsdagen.

Att använda d.iv olika linjevagnar i expressbusstrafiken var ju ytterst vanligt förekommande för inte så hemskt många år sedan

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 02 augusti 2012, 21:36:53 PM
Bussen ifråga bör ha gått upp till Uppsala på tisdag kväll för övernattning och gått därifrån på onsdag morgon retur Göteborg.

Tror knappast att man har någon reservkapacitet att ta till i Uppsala och det förutsätts säkerligen att lånebussen ska återlämnas snarast, alternativet att låna ytterligare en buss från Nobina:s UL trafik och tomkört "Skaraborgsbussen" hade medfört en avsevärd kostnad och krävt personal som säkerligen inte fanns tillgänglig.

I ett sådant här fall är det billigare att ersätta dem som har synpunkter, notera även att Swebus inte garanterar att t.ex bälte, eluttag eller internet finns i alla bussar och ersättning om detta saknas inte utgår.

Däremot kan man säkert kräva ersättning för att toalett och luftkonditionering saknades, i a f på torsdagen.

Att använda d.iv olika linjevagnar i expressbusstrafiken var ju ytterst vanligt förekommande för inte så hemskt många år sedan

Det finns ett fundamentalt fel i expressbussbranschen: man är så produktionsriktad att man helt glömmer bort resenärerna.

Nu hoppas jag i alla fall att man inte skall behöva kräva ersättning för utebliven standard. Det skall man få automatiskt. Rimligen i form av en gratis resa.

Bussen borde ha gått sönder i Mariestad, där den Västtrafik-lackerade bussen sattes in. Om man i hast inte lyckades få in en turistbuss från Mariestad borde man i alla fall ha kunnat fixa en sådan från Örebro. Då hade tomkörningen tillbaka till Mariestad blivit måttlig.

Nej, här behövs faktiskt ett helt annat tänk. Med väskor i mittgången och barnvagsnutrymmet utsätter man dessutom resenärerna för fara.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Stämmer bra att det numera inte finns särskilt många normalgolvade komfortbussar att låna in från Nobina till Swebus. Majoriteten av Nobinas UL-vagnpark i Uppsala är ju i exakt samma komfortklass som den blåa bussen på bilden.
Några enstaka 9700:or torde finnas kvar på Uppsaladepån, men en kombination av bälten, AC och toalett har nog bara de två gamla Swebusarna i 560x-serien. De två VanHool-DD med toaletter är inte särskilt lämpliga att akutlåna ut till Swebus pga att de säkerligen behövs i Nobinas egen rusningstrafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2012, 23:01:50 PM
Stämmer bra att det numera inte finns särskilt många normalgolvade komfortbussar att låna in från Nobina till Swebus. Majoriteten av Nobinas UL-vagnpark i Uppsala är ju i exakt samma komfortklass som den blåa bussen på bilden.
Några enstaka 9700:or torde finnas kvar på Uppsaladepån, men en kombination av bälten, AC och toalett har nog bara de två gamla Swebusarna i 560x-serien. De två VanHool-DD med toaletter är inte särskilt lämpliga att akutlåna ut till Swebus pga att de säkerligen behövs i Nobinas egen rusningstrafik.

Men man får väl låna in en buss från t ex Högbergs Buss, Knivsta Buss eller vad som nu finns i sådant här fall.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a

Nu har väl turen gått och bussen är där den ska igen och ingen kom till allvarlig skada,låt oss nu släppa detta och gå vidare ;)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2012, 23:01:03 PM
Nej, här behövs faktiskt ett helt annat tänk. Med väskor i mittgången och barnvagsnutrymmet utsätter man dessutom resenärerna för fara.

Bussar fullproppade med lösa väskor i mittgången är ju dessvärre sanning på många andra håll idag. När 175 st scouter med tunga väskor ska åka från Ellan (Singö) till Stockholm så ringer de SL som beordrar Nobina att köra ut två st extra B9S för att förstärka den ordinarie B9S:en. Detta då det är lågentrékrav även på förstärkningsbussarna. Hur kan det vara tillåtet med stående och fullt med väskor på denna 13 mil långa linje? :o Här borde SL säga stopp och kräva att denna enorma resgrupp får lov att beställa egna bussar från ett privat företag. Normalgolvade med bagagerum under golvet, samt bälten.
Men det är bara att inse att lågentrékraven på den upphandlade trafiken alltid kommer att gå före trafiksäkerheten>:(
Vilket är bra underligt, då trafiksäkerheten i alla andra fall alltid är prio 1 i detta land.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2012, 23:04:11 PM
Men man får väl låna in en buss från t ex Högbergs Buss, Knivsta Buss eller vad som nu finns i sådant här fall.

Att låna in en buss från ett privat företag, helst längsmed E20, hade varit smidigare, ja.
Helst redan i Vara eller Skara, så att den blå bussen aldrig hade hunnit ända upp till Mälardalen.

Men av okända anledningar blev det uppenbarligen inte så.

Lars-Håkan_E

I det här fallet blir det ju avsevärt billigare att låna bara bussen från systerbolaget jmf med att beställa buss o förare hos någon annan åkare, en förare som måste ha hotellrum i Uppsala dessutom.

En sådan körning har troligen hamnat på ett femsiffrigt belopp

Carl Eric

Citat från: j-a skrivet 02 augusti 2012, 23:07:11 PM
Nu har väl turen gått och bussen är där den ska igen och ingen kom till allvarlig skada,låt oss nu släppa detta och gå vidare ;)

Nej jag tycker inte det. Detta är ett tydligt bevis på att Swebus har "tappat greppet" om vad de håller på med. Detta är ingenting annat än TOTALT oacceptabelt!!!

Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2012, 23:11:10 PM
Men det är bara att inse att lågentrékraven på den upphandlade trafiken alltid kommer att gå före trafiksäkerheten>:(
Vilket är bra underligt, då trafiksäkerheten i alla andra fall alltid är prio 1 i detta land.

Visst är det konstigt, men jag tycker faktiskt inte att det hör hemma i denna diskussion. Du får vad du betalar för, så enkelt är det. För 790 kronor i månaden får du inte mycket service och kvalité, och dessutom svårare att påverka. Men om man betalar för att åka med Swebus så skall man INTE utsättas för en buss av den typen som visades på bilden.  Det är ingenting annat än TOTALT oacceptabelt!!!

Citat från: Håkan_E skrivet 02 augusti 2012, 23:31:03 PM
I det här fallet blir det ju avsevärt billigare att låna bara bussen från systerbolaget jmf med att beställa buss o förare hos någon annan åkare, en förare som måste ha hotellrum i Uppsala dessutom.

En sådan körning har troligen hamnat på ett femsiffrigt belopp

Jo visst blir det så. Men om man faktiskt bryr sig om sina kunder så tar man den kostnaden.  Detta är ingenting annat än TOTALT oacceptabelt!!!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lars-Håkan_E

Alternativet att berätta för kunden att tyvärr vi har ingen buss med full standard idag så därför väljer vi att ställa in avgången, köpta biljetter återlöses på närmsta försäljningsställe.

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 03 augusti 2012, 06:21:30 AM
Visst är det konstigt, men jag tycker faktiskt inte att det hör hemma i denna diskussion. Du får vad du betalar för, så enkelt är det. För 790 kronor i månaden får du inte mycket service och kvalité, och dessutom svårare att påverka. Men om man betalar för att åka med Swebus så skall man INTE utsättas för en buss av den typen som visades på bilden.  Det är ingenting annat än TOTALT oacceptabelt!!!

Nog hör verkligheten vid sidan av expressbussverksamheten till helheten. När systerföretaget (i detta fall Nobina) inte längre har kvar komfortabla bussar med bagageutrymme, så kan expressbussföretaget (i detta fall Swebus) inte låna in annat än just lågentrébussar från dem. Att låna buss från privata smååkare blir dyrt, som Håkan E skrev, och att ställa turen blir ännu dyrare i form av dåligt rykte.
Att köpa in egna reservbussar som bara står stilla i väntan på ett eventuellt haveri på expressbussverksamheten är inte en ekonomisk möjlighet. Dessa bussar kan ju inte merutnyttjas på systerföretagets linje- eller skoltrafik pga vitt skilda fordonskrav.

Så vi får nog lov att antingen vänja oss vid att sådant här kommer att inträffar då och då i framtiden, eller betala mera ur egen ficka. Tyvärr. Nog var det enklare förr, för bara 5-10 år sedan, då man ännu kunde använda samma bussindivid att köra både skol-, linje- beställnings- och expressbusstrafik med. Men den tiden är över nu, oavsett vad man har för åsikter om saken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 03 augusti 2012, 06:53:34 AM
Alternativet att berätta för kunden att tyvärr vi har ingen buss med full standard idag så därför väljer vi att ställa in avgången, köpta biljetter återlöses på närmsta försäljningsställe.

Vill man ta till lögner så gör man så. För du skall inte försöka inbilla mig att det inte skulle ha gått att få tag i en turistbuss för den här körningen. Jag vet inte var bussen gick sönder men det måste ha varit senast i Mariestad på uppvägen. Det finns massor med bussbolag som har bussar utmed den vägen både upp- och nervägen.

Däremot var det naturligtvis bra att sätta in vad man hade i det omedelbara läget i stället för att låta resenärerna vänta ett par timmar på en annan buss.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)