Fler nya UL-Scanior (interiör- och exteriörbilder)

Startat av Jacob, 18 april 2012, 20:41:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

New_options


Björn Ax


KG

Citat från: Björn Ax skrivet 19 april 2012, 19:24:22 PM
Init

skickat via min galaxy S2. ;)

Fast Init är ingen radio, bara ett gränssnitt. Ligger väl nån boschburk i skåpet tror jag.

caa

Citat från: KG skrivet 19 april 2012, 19:54:33 PM
Fast Init är ingen radio, bara ett gränssnitt. Ligger väl nån boschburk i skåpet tror jag.
I nya initsystemet är det en Tait radio som sitter i teknikskåpet. Den manövreras med inits touchskärm som hamnar på högersida på instrumentpanelen. Man använder vanliga förarmikrofonen och ptt(sändarknapp) är en grön gummipedal till vänster på golvet.

Ersa

Citat från: caa skrivet 19 april 2012, 21:54:35 PM
I nya initsystemet är det en Tait radio som sitter i teknikskåpet. Den manövreras med inits touchskärm som hamnar på högersida på instrumentpanelen. Man använder vanliga förarmikrofonen och ptt(sändarknapp) är en grön gummipedal till vänster på golvet.

Mycket bra är nya Init-skärmen i UL-bussarna. Den är faktiskt överlägsen SL:s (numera gamla) lilla pekskärm till BussPC:n på många vis. 8)

Att radion är den samma gamla vanliga märker man dessvärre direkt. Samma sprak, knaster och låga volym som förr. Jag säger det ännu en gång. Bygg ut SL:s digitala radiosystem i hela Uppsala län och låt UL använda det i samarbete med SL. Hela de östra delarna av länet inklusive hela Uppsala tätort täcks ju redan upp av sändarna i Roslagen. Dvs att man redan idag kan köra runt i SL-bussar med SL-radiomottagning i nästan hela Östhammars och Uppsala kommuner.

Björn Ax

Jag har bara ett problem med nya initskärmen. Att prio och SOS knapparna inte är analoga så att säga. Ju mer fingeravtryck som kommer på dessa skärmar desto större är sannolikheten att dessa 2 knappar trycks in av sig själva.

skickat via min galaxy S2. ;)

Kvarne

Citat från: Kimsan skrivet 19 april 2012, 02:20:08 AM
vilken idiot är det som kom på placeringen av vänster ytterbackspegel. Har problem i soligt väder med våra 7700 och 8700 i Skåne med den placeringen. Hoppas det ändras på Skåne-bussarna


Måste hålla med...det var en konstig placering av backspegel......Huvva!  ??? :-X
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

homer

Citat från: Ersa skrivet 19 april 2012, 22:49:03 PM
Mycket bra är nya Init-skärmen i UL-bussarna. Den är faktiskt överlägsen SL:s (numera gamla) lilla pekskärm till BussPC:n på många vis. 8)

Att radion är den samma gamla vanliga märker man dessvärre direkt. Samma sprak, knaster och låga volym som förr. Jag säger det ännu en gång. Bygg ut SL:s digitala radiosystem i hela Uppsala län och låt UL använda det i samarbete med SL. Hela de östra delarna av länet inklusive hela Uppsala tätort täcks ju redan upp av sändarna i Roslagen. Dvs att man redan idag kan köra runt i SL-bussar med SL-radiomottagning i nästan hela Östhammars och Uppsala kommuner.

:o :o :o :o :o  vad läser mina ögon???? att vi UL ska importera något som SL har kommit på??? ;D ;D ;D

KG

Citat från: Björn Ax skrivet 20 april 2012, 00:14:31 AM
Jag har bara ett problem med nya initskärmen. Att prio och SOS knapparna inte är analoga så att säga. Ju mer fingeravtryck som kommer på dessa skärmar desto större är sannolikheten att dessa 2 knappar trycks in av sig själva.

skickat via min galaxy S2. ;)

Finns många problem med nya Initskärmen, som man upptäcker när man jobbar med skiten varje dag...
Tramsmeddelanden som "Tid för avgång" försvinner inte av sig själv trots att Init vet att man kör, då den ropar ut hållplatser. Detta försvann på den gamla.
Samma sak gäller meddelandet "För tidig" vilket man får jämt och ständigt på vissa linjer där hålltiderna är lagda med tanke på anslutningar. Dessa meddelanden måste manuellt bekräftas med ett tryck på skärmen vilket irriterar då man inte når skärmen utan att sträcka sig.
Initen har en förmåga att krascha under körning, inte så konstigt då det är windowsbaserat... En omstart tar ca 3 minuter och under tiden fungerar inte skyltningen. Samma sak när huvudströmmen varit av, tar en j***a tid att få igång systemet.
Det är onödigt krångligt att justera komradiovolymen.
Att skylta om destination manuellt är mycket knöligt. Måste fortfarande göras manuellt om man t.ex. har 30 min mellan två körningar och har rast på en ändhållplats. En snabbknapp för EJ I TRAFIK vore önskvärd. Annars är det enklaste sättet att logga ur omloppet.

Men visst har den fördelar. Det bästa är att omskyltning går blixtsnabbt jämfört med den gamla, lika så inloggning på omlopp. Samt att man slipper vänta en minut på att skärmen ska uppdatera sig.  ;D

Lars-Håkan_E

Är enkelt att lägga in en automatisk omskyltning efter ankomst till sluthpl (Till Ej i Trafik eller Företagsnamnet)
Hastus kan enkelt generera en omloppsfil som underlag till detta så det vore nog en skitsak för Nobinas planerare om nu UL vill ha den hjälpen.

Jan

Trevligt att se ISRI stolen på förareplatsen.
I branschen 37 år

Ersa

UL-Initen har vissa inkörningsdetaljer som kan justeras in, ja. Men överlag fungerar den bättre nu i början än vad SL:s äldre version gjorde under sin inkörningsperiod 2005. På SL:s Initskärm är det lättare att reglera exakt den yttre skyltning man vill ha, men än idag får SL-föraren lov att manuellt trycka bort automatiska meddelanden som t.ex: "Invänta 639 om 3 min" samt "Tid för avgång". Annars försvinner de inte.
På UL:s Init borde man lätt kunna lägga in samma spärrfunktion som man efter ett tag införde på SL:s dito, dvs att linjen man ska till att köra inte skyltas upp förrän som mest 10 minuter innan avgång. Innan dess ska det bara stå "Ej i trafik" även om omloppet är inloggat. Idag är det inte helt optimalt att UL-bussen skyltar upp en linje som UL-föraren ska köra efter sin lunchrast först om 65 minuter.

Allt är inte perfekt i början, men med bra kommunikation mellan UL och operatörerna skulle man med lätthet kunna justera till Initen till att fungera väldigt bra till hösten. Skulle UL och Nobina Uppsala dessutom titta närmare på SL-Initens funktioner med hjälp av Nobina Norrtälje, så skulle båda sidor kunna lära sig av varandra, och därmed kunna fixa till sina olika problem snabbare.

Fredde

Citat från: Jacob skrivet 18 april 2012, 20:41:12 PM


Ser att det är den nya omkopplingen på ljuset. Pga undermåliga halvljus så har man gjort denna lösningen, vilket tydligen har givit ett gott resultat.

Tror att Keolis 6045 är den enda i SL-trafiken som har detta.


Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 22 april 2012, 22:48:29 PM
Ser att det är den nya omkopplingen på ljuset. Pga undermåliga halvljus så har man gjort denna lösningen, vilket tydligen har givit ett gott resultat.

Design före praktisk funktion leder ju nästan alltid till undermåligt halvljus. Och därefter en massa arbete, omkonstruktioner och xenonlampor bara för att kunna matcha ljusflödet från en enkel billig H4-lampa i en rund reflektor. Snacka om att kasta pengar i sjön... >:(

Optimal

Citat från: Fredde_J skrivet 22 april 2012, 22:48:29 PM
Ser att det är den nya omkopplingen på ljuset. Pga undermåliga halvljus så har man gjort denna lösningen, vilket tydligen har givit ett gott resultat.

Tror att Keolis 6045 är den enda i SL-trafiken som har detta.

Har du någon bild på just 6045? =)