Huvudmeny

MAN utan bakljus

Startat av JDS, 17 april 2012, 21:23:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: sa0azs skrivet 24 april 2012, 16:27:08 PM
Även simplare bilar som Skoda har dylikt numera. Auto-läget på ljusvredet tänder halvljus, bakljus och instrumentbelysning vid behov (dvs mörker), annars går den med varselljus fram och inget bak.
Ljussensor har jag för övrigt tom i min V50 från 2006, där styr den förvisso bara instrumentbelysningen.

Tyvärr har inte koncernens ännu simplare bilar av märket VW något autoläge. Åtminstone inte min av åm 2011. Någon sorts ljussensor har den för instrumentbelysningen, som släcker densamma när det blir mörkt. Blir till att använda halvljusknappen istället som förr i tiden. Gick utvecklingen framåt?

Johan B

Citat från: Cero skrivet 24 april 2012, 17:42:18 PM
Tyvärr har inte koncernens ännu simplare bilar av märket VW något autoläge. Åtminstone inte min av åm 2011. Någon sorts ljussensor har den för instrumentbelysningen, som släcker densamma när det blir mörkt. Blir till att använda halvljusknappen istället som förr i tiden. Gick utvecklingen framåt?

Jodå det finns fast bara om man kryssar i tillvalet Ljus- och siktpaket alt. väljer xenon, då kommer autoläget med. Kan dock tycka att sådant borde vara standard...

KG

Citat från: Johan B skrivet 24 april 2012, 21:27:08 PM
Jodå det finns fast bara om man kryssar i tillvalet Ljus- och siktpaket alt. väljer xenon, då kommer autoläget med. Kan dock tycka att sådant borde vara standard...

Är elhissar bak tillval fortfarande på syskonet Audi?  ;D

Cero

Citat från: Johan B skrivet 24 april 2012, 21:27:08 PM
Jodå det finns fast bara om man kryssar i tillvalet Ljus- och siktpaket alt. väljer xenon, då kommer autoläget med. Kan dock tycka att sådant borde vara standard...

Eftersom säljaren inte upplyste om detta blev det inte ikryssat. Hade han å andra sidan gjort det hade det blivit bil av annat märke. Alla övriga bilar jag ägt sedan 1980-talet av såväl enklare som exklusivare slag och märken har haft halvljusautomatik som standard så det är inte något man direkt tänker på att man måste beställa extra. Men det finns ju andra att handla av nästa gång.

Ursäkta sidospåret!

Blue

Citat från: Cero skrivet 18 april 2012, 07:51:23 AM
Efter vad jag förstått kommer det här nydumma påhittet med släckta bakljus från de tyska biltillverkarna som upptäckt att man genom att släcka några lampor kan får någon milliliter lägre bränsleförbrukning i EU-körcykeln. Detta kryddat med någon miljövinkling och en stark lobbyverksamhet kan säkerligen få tyska politiker och i förlängningen EU att anamma förändringen.

Personligen tycker jag detta är förkastligt och jag har själv fått verkstaden att omprogrammera en av mina bilar så det alltid lyser runt om.

Fast i Tyskland är det ett kliv framåt då det fortfarande kör runt många bilar helt utan ljus på dagtid.

Citat från: Cero skrivet 24 april 2012, 23:02:10 PM
Eftersom säljaren inte upplyste om detta blev det inte ikryssat. Hade han å andra sidan gjort det hade det blivit bil av annat märke. Alla övriga bilar jag ägt sedan 1980-talet av såväl enklare som exklusivare slag och märken har haft halvljusautomatik som standard så det är inte något man direkt tänker på att man måste beställa extra. Men det finns ju andra att handla av nästa gång.

Ursäkta sidospåret!

Du har alltså inget ljus på din bil om du inte använder vredet?
Eller har du modernt varselljus men skulle hellre haft vanligt halvljus på läge noll?
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Cero

Citat från: Blue skrivet 24 april 2012, 23:53:21 PM

Eller har du modernt varselljus men skulle hellre haft vanligt halvljus på läge noll?

Exakt. Numera dock omprogrammerad så det lyser både fram och bak även om vredet är på noll. ;D

Andy

Är det tillåtet att koppla om sin bil så att det finns strömbrytare till alla par av lampor? Eller, kommer det att få avslag på besiktningen, eftersom otillåtna kombinationer av ljus då blir möjliga?

Ersa

Citat från: Andy skrivet 25 april 2012, 10:43:41 AM
Är det tillåtet att koppla om sin bil så att det finns strömbrytare till alla par av lampor? Eller, kommer det att få avslag på besiktningen, eftersom otillåtna kombinationer av ljus då blir möjliga?

Det får vara möjligt att kunna tända vilken olaglig kombination som helst. Men föraren har ansvar att själv se till att ha rätt ljus tända.

Matte

Jag hade på min föredetta SAAB 9000 CD från årsmodell 90 eller91 kopplat så bak ljuset och dim bak ljuset va av på läge 0 och då även bromsljus. Sammtidigt va halv ljus/hel ljus helt av och endast 2st 5W pakr ljus tända. Fram kunde man när som hellst tända 4st Dim ljus under stötfångaren med en knapp tryckning och oavsett vad vredet stod. Och när hel ljuset tändes så så tändes vanliga hel ljusen och 3st Borch Big Knick och även 4st dim ljus.
Ganska lagom ljus framåt på mörka svenska vägar  ;D

Kan avsluta med att denna SAAB hade vart "skydds bil" på SÄPO och användes för att köra Stadsministern eller dyligt under sin tjänste tid. Den va dess utom 587kg tyngre än en likvärdig SAAB 9000 CD och årsmodell. Fast jag fick betala skatt som en "Vanlig" SAAB 9000 CD. Och även va det nått speciellt vid besikning hos bilprovning. Det kontrollerades aldrig avgasvärden, motor rum, ljus och däck alla dom 6-7ggr jag besiktigade bilen.
Så jag misstänker att det va någon som "glömt" koppla bort alla "special" dragningar till alla ljus för SÄPOs räkning.

JDS

Citat från: Andy skrivet 25 april 2012, 10:43:41 AM
Är det tillåtet att koppla om sin bil så att det finns strömbrytare till alla par av lampor? Eller, kommer det att få avslag på besiktningen, eftersom otillåtna kombinationer av ljus då blir möjliga?

Citat från: Ersa skrivet 25 april 2012, 13:20:25 PM
Det får vara möjligt att kunna tända vilken olaglig kombination som helst. Men föraren har ansvar att själv se till att ha rätt ljus tända.

Nja, vissa föreskrifter om hur det ska vara kopplat finns det ju. I olika fall krävs det enligt fordonsbestämmelserna att positionslyktor, skyltlyktor och baklyktor skall lysa automatiskt när en viss lampa framtill är tänd. Detta går förstås att åstadkomma med några dioder, men helt oberoende av varandra får alltså inte de olika paren av lampor vara (som Andy undrade).

Johan B

Citat från: KG skrivet 24 april 2012, 21:35:34 PM
Är elhissar bak tillval fortfarande på syskonet Audi?  ;D

Nej jag har för mig det ska vara standard på alla modeller numera. Blir nog billigare så för tillverkaren.

Johan B

Citat från: Cero skrivet 24 april 2012, 23:02:10 PM
Eftersom säljaren inte upplyste om detta blev det inte ikryssat. Hade han å andra sidan gjort det hade det blivit bil av annat märke. Alla övriga bilar jag ägt sedan 1980-talet av såväl enklare som exklusivare slag och märken har haft halvljusautomatik som standard så det är inte något man direkt tänker på att man måste beställa extra. Men det finns ju andra att handla av nästa gång.

Ursäkta sidospåret!

Tyvärr är detta nog något vi måste vänja oss vid framöver såväl på bilar som på bussar och lastbilar. Allt som blir framtaget efter den här EU-regeln lär ha varselljus fram - släckt bak på 0-läge. Personligen är det inget som stör mitt på ljusan dag men när det börjar skymma och i tunnlar är det inte så roligt med fordon som kör nedsläckt bak. Ska man behålla detta system bör man överväga att kräva att tillverkaren tillhandahåller automatisk omkoppling som standard också.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 25 april 2012, 14:34:36 PM
Nja, vissa föreskrifter om hur det ska vara kopplat finns det ju. I olika fall krävs det enligt fordonsbestämmelserna att positionslyktor, skyltlyktor och baklyktor skall lysa automatiskt när en viss lampa framtill är tänd. Detta går förstås att åstadkomma med några dioder, men helt oberoende av varandra får alltså inte de olika paren av lampor vara (som Andy undrade).

Jisses. Så avancerad tänkte jag inte mig Andys fråga. Jag menade mera nåt i stil med att Bilprovningen struntar fullständigt i om det t.ex går att tända främre dimstrålkastare tillsammans med halvljus. Utan att det är förarens ansvar att själv se till att denne släcker halvljuset i samband med att dimstrålkastarna ska tändas.

Lars

På nya VW har ljusknappen ytterligare läge 0 - Auto - Park - Hel/Halv
På autoläget med de nya LED-varselljusen så finns det en ljussensor som tänder ordinarie halv och bakljus vid mörker t.ex. en tunnel
Detta skulle inte heller vara nån svårighet att få till på bussar.

Blue

Citat från: Lars skrivet 27 april 2012, 16:19:42 PM
På nya VW har ljusknappen ytterligare läge 0 - Auto - Park - Hel/Halv
På autoläget med de nya LED-varselljusen så finns det en ljussensor som tänder ordinarie halv och bakljus vid mörker t.ex. en tunnel
Detta skulle inte heller vara nån svårighet att få till på bussar.

Då är det ju kopplat på Setra också, fast jag har inga varselljus. I bussens meny kan man ställa in om man vill ha halvljusautomatik eller inte. Ville man skulle man kunna montera led-ljus fram och stänga av halvljusautomatiken.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)