Huvudmeny

MAN utan bakljus

Startat av JDS, 17 april 2012, 21:23:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn_k

Precis som du så tror jag att det har missats... Och man får umera lära sig på körskola, att man i händelse av att ena halvljuset går sönder oc man inte har möjlighet att byta lampa direkt, ska tända dimljus framåt dagtid såväl som under mörker...

Ersa

Vad jag vet ska alla parkeringsljus runtom vara kopplade så att de måste vara tända för att de främre dimstrålkastarna (55W-halogenlampor) ska kunna lysa. Dimstrålkastare får som de flesta vet ersätta halvljus under dagtid. Men aldrig kombineras med halvljus, då fyra ljuspunkter (på över 5W) räknas som bländande ljus.

Främre parkeringsljus (5W-lampor) behöver inte lysa framtill medan varselljus (21W-lampor eller motsvarande lysdioder) är tända. Detta gäller oavsett årsmodell och marknad. Däremot har det som sagt varit olika regler för huruvida bakre parkeringsljus/positionsljus (5W) behöver vara tända tillsammans med varselljus.

Vad gäller halv/helljus vet jag inte om främre parkeringsljus rent juridiskt måste lysa tillsammans med dem. Men rent personligen föredrar jag nog att de gör det. För om t.ex vänster halvljuslampa går sönder (på en bil som saknar dimstrålkastare att ha som akuta reservljus) så försvinner ju bredmarkeringen på vänster sida helt om främre parkeringsljusen inte får ström i halvljusläget. Vilket kan leda till missförstånd under mörker.

Cero

Citat från: Ersa skrivet 17 april 2012, 23:31:17 PM
För övrigt ett rätt uselt argument att bromsljusen inte skulle synas tydligt om bakljusen är tända. Ha separata 21W-bromsljus vid sidan av 5W-bakljuset då. Som det redan är i det tredje bromsljuset i mitten. Problemet löst, utan att behöva släcka ner bakstammen på vartenda fordon i de mörka EU-länderna Sverige och Finland.

Efter vad jag förstått kommer det här nydumma påhittet med släckta bakljus från de tyska biltillverkarna som upptäckt att man genom att släcka några lampor kan får någon milliliter lägre bränsleförbrukning i EU-körcykeln. Detta kryddat med någon miljövinkling och en stark lobbyverksamhet kan säkerligen få tyska politiker och i förlängningen EU att anamma förändringen.

Personligen tycker jag detta är förkastligt och jag har själv fått verkstaden att omprogrammera en av mina bilar så det alltid lyser runt om.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 18 april 2012, 07:51:23 AM
Efter vad jag förstått kommer det här nydumma påhittet med släckta bakljus från de tyska biltillverkarna som upptäckt att man genom att släcka några lampor kan får någon milliliter lägre bränsleförbrukning i EU-körcykeln. Detta kryddat med någon miljövinkling och en stark lobbyverksamhet kan säkerligen få tyska politiker och i förlängningen EU att anamma förändringen.

Personligen tycker jag detta är förkastligt och jag har själv fått verkstaden att omprogrammera en av mina bilar så det alltid lyser runt om.

Jag har fyra st 5w-lampor som bakljus, vilket innebär att jag sparat hela 20 watt som jag skulle släcka dem. Nya bilar har ju dessutom lysdioder som drar en fjärdedel av en glödlampa. Dvs c.a 4 watt totalt. Det blir en rejält liten miljövinst, som dessutom försvinner direkt om man startar bilstereon...

mushkot

Citat från: Ersa skrivet 18 april 2012, 08:54:52 AM
Jag har fyra st 5w-lampor som bakljus, vilket innebär att jag sparat hela 20 watt som jag skulle släcka dem. Nya bilar har ju dessutom lysdioder som drar en fjärdedel av en glödlampa. Dvs c.a 4 watt totalt. Det blir en rejält liten miljövinst, som dessutom försvinner direkt om man startar bilstereon...
För att leka djävulens advokat, så tänk på att (även moderna) generatorer genom sin konstruktion kan ha så lite som 50% verkningsgrad, dvs belastningen av motorn blir det dubbla. Visserligen endast 40w i ditt exempel, men andra elförbrukare kan äta upp duktigt med motorkraft.

Knut

EU standarden dor kjørelys er kun dioder foran.
Når man kjører med vanlig lys så blir det lys rundt hele bussen.
Våre nye MB Citaro kan kjøres med vanlig på "aut", så om man da kjører inn i en tunell f.eks så blir det normalt lys rundt hele og innvendig lys tendes.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

yngrot

Tycker det är vanligt att ljusaut inte fungerar man ser bilar utan bakljus tända när det är mörkt. Veolia programer om Solaris i Gbg för halvljuset inte tändes när de kör i tunnlar.. och där bör man ju ha bakljus tända.  Men ändå får man väl säga att det är ett fall framåt att EU bestämt att det ska vara varselljus .. sen är det ju en annan 5a  att det är extremt lite att spara på att släcka ledljus baktill .. . Då är det ju mer slöseri med dem som kör med både dimljus och halvljus tända vilket ju inte heller är tillåtet ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

groenis

Då tråden går åt lite olika håll angående ljusbild framåt kontra bakåt.
Så M B T.ex så var den fram till -86 årsmodell kopplad så att dimljus endast gick med park. och helljus.
På de nyare så har elektroniken tagit över så att om ett halvljus slocknar så går dimljuset in automatiskt likadant bak slocknar en baklampa
så släcks motsvarande ner och bakdimljusen tar över med reducerad effekt samt att broms och blinkersljus är kvar på ordinarie plats.

Blev för övrigt stoppad en kväll på väl upplyst gata då ena halvljuset slocknat och dimljuset tog över och trafikpolisen som inte var insatt i "nya" bilars
konstruktion gav böter för "diffus" ljusbild.

På många Japanska märken så eftermonterades en ljusautomatik som tände ljuset oavsett hur ljusknappen stod.

Har även råkat ut för att en i Sthlm ökänd trafikpolis stoppat mig och påstått att amerikanska bilar har oranget parkeringljus fram,
bilprovningen kontrollerade mitt p-ljus fram och kom fram till att nyss nämnda polis "måste vara färgblind"

/Lennart

Lars-Håkan_E

Citat från: groenis skrivet 18 april 2012, 16:45:35 PM

Har även råkat ut för att en i Sthlm ökänd trafikpolis stoppat mig och påstått att amerikanska bilar har oranget parkeringljus fram,
bilprovningen kontrollerade mitt p-ljus fram och kom fram till att nyss nämnda polis "måste vara färgblind"

/Lennart

Antar att han var MC buren

bjorn_k

En sådan finns det i Norrtälje också... MC-buren ökänd polis alltså.

Bussfanatikern

I Göteborg programmerade man ju om på Solarisarna så att alla lampor runt om lyser oavsett vilken typ av halvljus man använder. Varför inte göra likadant i Stockholm och Uppsala? Även om blinkerslamporna syns lite sämre så syns väl fordonet bättre när baklamporna också lyser.

Optimal

Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 april 2012, 01:02:55 AM
I Göteborg programmerade man ju om på Solarisarna så att alla lampor runt om lyser oavsett vilken typ av halvljus man använder. Varför inte göra likadant i Stockholm och Uppsala? Även om blinkerslamporna syns lite sämre så syns väl fordonet bättre när baklamporna också lyser.

Jag har talat med Verkstaden i Frihamnen och dom högre cheferna om att fixa halvljusautomatik. Men svaret man får är att bussarna är specade så och då ska det vara så. Men efter mer påtryckningar så kanske detta fixas.

Ersa

Citat från: Jim skrivet 19 april 2012, 02:05:18 AM
Jag har talat med Verkstaden i Frihamnen och dom högre cheferna om att fixa halvljusautomatik. Men svaret man får är att bussarna är specade så och då ska det vara så. Men efter mer påtryckningar så kanske detta fixas.

Sådana frågor drivs vanligtvis genom någon organisation, istället för genom någon enstaka enskild förare.

sa0azs

Citat från: KG skrivet 17 april 2012, 22:06:31 PM
Detta löste man för länge sedan i USA genom att införa ljusautomatik. Vet att vissa premiumbilar från tyskland också har detta men dom är ju löjligt dyra.
Är inte direkt svårt att montera en ljussensor och koppla till bilens/bussens dator.
Även simplare bilar som Skoda har dylikt numera. Auto-läget på ljusvredet tänder halvljus, bakljus och instrumentbelysning vid behov (dvs mörker), annars går den med varselljus fram och inget bak.
Ljussensor har jag för övrigt tom i min V50 från 2006, där styr den förvisso bara instrumentbelysningen.

groenis

Synd att kalla Skoda Och SEAT för enklare bilar i dagens läge då många modeller har blivit riktigt lyxiga.

/Lennart
Som förstod andemeningen med inlägget