Huvudmeny

MAN utan bakljus

Startat av JDS, 17 april 2012, 21:23:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

När jag såg Jan I Nilssons tråd Bakljus kom jag att tänka på en sak jag har undrat en längre tid.

Keolis tvåaxliga MAN i Stockholm framförs ofta utan bakljus. Hur kommer sig detta - saknas det ljusautomatik helt och hållet, eller är det enstaka förare som medvetet kör med varselljus?

bjorn_k

Är det inte samma regler som nya bilar? Sk. dagsljusbelysning endast framåt... Eu-anpassning...

KG

Citat från: bjorn_k skrivet 17 april 2012, 21:36:08 PM
Är det inte samma regler som nya bilar? Sk. dagsljusbelysning endast framåt... Eu-anpassning...

Det stämmer, så är det på GUBs nya MAN. Det är pga att blinkers och bromsljus syns bättre på dagtid om bakljusen är släckta.

JDS

Men det är bara typ 10-25% av förarna som använder sig av det i Stockholm. Och det kanske är lika bra, för det händer ofta att man glömmer tända bakljuset när det blir mörkt.

Detta är egentligen ett argument mot varselljus i största allmänhet, det är svårare att komma ihåg att sätta på halvljuset i tid och dessutom finns det många som felaktigt tror att man syns bra så länge det är ljust på himlen.

Vore det inte bättre om alla gjorde likadant, vare sig man nu väljer det ena eller det andra sättet?

KG

Citat från: JDS skrivet 17 april 2012, 22:01:12 PM
Men det är bara typ 10-25% av förarna som använder sig av det i Stockholm. Och det kanske är lika bra, för det händer ofta att man glömmer tända bakljuset när det blir mörkt.

Detta är egentligen ett argument mot varselljus i största allmänhet, det är svårare att komma ihåg att sätta på halvljuset i tid och dessutom finns det många som felaktigt tror att man syns bra så länge det är ljust på himlen.

Detta löste man för länge sedan i USA genom att införa ljusautomatik. Vet att vissa premiumbilar från tyskland också har detta men dom är ju löjligt dyra.
Är inte direkt svårt att montera en ljussensor och koppla till bilens/bussens dator.

Blue

Jag har ljussensor på min Setra, vrider man reglaget till A så tänder bussen själv ljuset när det blir tillräckligt (lagom) mörkt.
Tyvärr är den lite för gammal för att ha den nya typen av varselljus framåt så det fyller ingen egentlig funktion i länder med ljuskrav på dagtid. Fast det är ju smidigt att läslamporna styrs över ljusbrytaren så dom också tänds när det blir lagom mörkt.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Ersa

#6
Citat från: bjorn_k skrivet 17 april 2012, 21:36:08 PM
Är det inte samma regler som nya bilar? Sk. dagsljusbelysning endast framåt... Eu-anpassning...

Visst är det nya EU-regler. Man har kommit på ett helt nytt typ av ljus, som man kallar Day Running Lights, eller varselljus på svenska. "Helt nytt" är givetvis ironi då Volvo 240 fick varselljus som standardutrustning på årsmodellen 1975 och Saab 99 årsmodellen 1977. Dessa satt kvar fram till mitten av 1980-talet då de ersattes med reducerat halvljus för ljusvredets 0-läge.

  • Under sent 1960-tal och tidigt 1970-tal kunde man köpa till två lösa gula varselljus med 21W-lampor som skruvades på framtill, och skulle vara tända dagtid, istället för halvljuset. Dessa skulle kopplas så att de slocknade automatiskt när man tände parkeringsljuset eller halvljuset. (Fikonspråk: Strömutgång 87a från ett växlande enkelrelä till varselljusen, och styrström från parkeringsljuset till 85. Ja, ni fattar) ;)
  • På våra svensktillverkade 70- och 80-talsbilar bestod de inbyggda varselljusen av två st 21W-lampor framtill, och var tända samtidigt som bakljusen, instrumentbelysningen och registreringsskyltbelysningen. Lamporna var av dubbeltrådig modell (21/5W) och gick ner till 5 watts parkeringsljus när halvljuset tändes.
  • c:a 1985-c:a 2005 var alla varselljus borta från de flesta nytillverkade bilar (undantag av några årsmodeller av Mazda 626). På ljusvredets 0-läge var oftast ett reducerat halvljus tänt, alternativt halvljus med full styrka. På kontinentimporterade bilar utan halvljusautomatik var all belysning helt släkt på 0-läget.
  • På dagens nya EU-anpassade bilar med "DRL" består varselljuset av lysdioder (populärt och lite småfelaktigt kallat LED). De är de enda ljuskällorna som ska vara tända dagtid. Dvs att bakjus, instrumentbelysningen och registreringsskyltbelysningen förväntas vara släckta dagtid. Men under en övergångsperiod tillåts det att bakljus är tända samtidigt som dessa nya varselljus.

Det vi ser nu är alltså inte en utveckling, utan mera en ren tillbakagång till 1965-1975 års modeller.




Hälsar lampnörden som pga mycket fritid bl.a byggt växlande blinkers på sidomarkeringsljusen i sin gamla Volvo 245 -79 för 10 år sedan. Förra året själv kopplat in 21W-varselljus istället för reducerat halvljus på sin Saab 90 -86. Samt under våren ska prova sig fram att montera 21W eller LED-varselljus intill H1-lampan i de nymonterade originaldimstrålkastarna på sin Saab 9-3 -99. 8)

JDS

#7
Citat från: Ersa skrivet 17 april 2012, 22:29:47 PM
  • På våra svensktillverkade 70- och 80-talsbilar bestod de inbyggda varselljusen av två st 21W-lampor framtill, och var tända samtidigt som bakljusen, instrumentbelysningen och registreringsskyltbelysningen. Lamporna var av dubbeltrådig modell (21/5W) och gick ner till 5 watts parkeringsljus när halvljuset tändes.

Hm, när ändrades detta sedan? På min 92:a (245-853 om det säger dig något) är det 5W s-lampor och halvljus i 0-läget. (Ena strålkastaren är dock från 84 års modell på grund av anledning och behöver därför en 5/21W-lampa där bara 5W-glödtråden är inkopplad  ::))

Var det inte också så att före 1984 års modell lyste inte bakljuset i 0-läget? Eller har jag blandat ihop det där...


Citat från: Ersa skrivet 17 april 2012, 22:29:47 PM
  • På dagens nya EU-anpassade bilar med "DRL" består varselljuset av lysdioder (populärt och lite småfelaktigt kallat LED). De är de enda ljuskällorna som ska vara tända dagtid. Dvs att bakjus, instrumentbelysningen och registreringsskyltbelysningen förväntas vara släckta dagtid. Men under en övergångsperiod tillåts det att bakljus är tända samtidigt som dessa nya varselljus.


LED betyder light emitting diode, alltså lysdiod, så det ser jag inte som något fel även om "lysdiod" känns svenskare och bättre.

I dagens svenska trafikregler antas tänt bakljus vara normaltillståndet, sedan anges det att det inte behöver vara tänt när man kör med varselljus. Menar du alltså att detta är tänkt att ändras?

Ersa

Citat från: JDS skrivet 17 april 2012, 23:00:14 PM
Hm, när ändrades detta sedan? På min 92:a är det 5W s-lampor och halvljus i 0-läget. (Ena strålkastaren är dock från 84 års modell på grund av anledning och behöver därför en 5/21W-lampa där bara 5W-glödtråden är inkopplad  ::))

Var det inte också så att före 1984 års modell lyste inte bakljuset i 0-läget? Eller har jag blandat ihop det där...

Ändringen skedde under tiden då Volvo 240, 740 och Saab 900 tillverkades. Saab avskaffade 21/5W-lamporna helt i och med nya frontdesignen på 1987 års modell. Därefter var det bara 5W-lampor under blinkersen. Volvo fortsatte med 21/5W i några år till, troligtvis 1980-talet ut. Men på senare 240 och 940 var det bara 5W-lamor framtill.

Nej, bakljusen lös på 0-läget tillsammans med främre 21W-ljus på alla Volvo 240 från 1975, samt Saab 99 från 1977. Iaf på familjens Saab 99 -79 och på mina första tre slit-och-släng-Volvo 240:or från 77, 79 och 84.

Citat från: JDS skrivet 17 april 2012, 23:00:14 PM
LED betyder light emitting diode, alltså lysdiod, så det ser jag inte som något fel.

I dagens svenska trafikregler antas tänt bakljus vara normaltillståndet, sedan anges det att det inte behöver vara tänt när man kör med varselljus. Menar du alltså att detta är tänkt att ändras?

Inget fel med att kalla dem för LED, men språkpolisen i mig blir smågrinig när den hör saker som:
"Lysdiod? Har jag aldrig hört talas om. Menar du en ledd?"
"Ja, jag menar en led. Jag ska ha den som ledljus i taket min ledvagn. Jag vill även ha en sån där led-tv, som borde ha gångjärn så att den går att vinkla" (försöker jag låta bli att svara) 8)

Via forum jag surfat på har jag fått fram det bedrövliga beskedet att vi i framtiden ska påtvingas att släckta bakljus ska bli normaltillståndet. Något som jag minsann ska vägra så länge jag kan. Jag kan gå med på att instrumentbelysning och registreringsskyltsbelysning inte behövs dagtid, men mitt bakljus vill jag ha tänt tillsammans med varselljuset dagtid så länge jag själv kör bil.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 17 april 2012, 23:17:14 PM
Via forum jag surfat på har jag fått fram det bedrövliga beskedet att vi i framtiden ska påtvingas att släckta bakljus ska bli normaltillståndet. Något som jag minsann ska vägra så länge jag kan. Jag kan gå med på att instrumentbelysning och registreringsskyltsbelysning inte behövs dagtid, men mitt bakljus vill jag ha tänt tillsammans med varselljuset dagtid så länge jag själv kör bil.

Väl rutet! Jag tänker för min del köra med halvljus och bakljus så länge det är tillåtet.


bjorn_k

Ja, jag kan inte se hur mindre/färre ljus blir tydligare... Jag har däremot snappat att polisen knappast kan bötfälla för körning med p-ljus+dimljus dagtid även i god sikt, därför kör jag med det så ofta jag kommer ihåg, spar massor med brinntimmar på dyra xenonlampor i huvudstrålkastaren.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 17 april 2012, 23:25:33 PM
Väl rutet! Jag tänker för min del köra med halvljus och bakljus så länge det är tillåtet.

För övrigt ett rätt uselt argument att bromsljusen inte skulle synas tydligt om bakljusen är tända. Ha separata 21W-bromsljus vid sidan av 5W-bakljuset då. Som det redan är i det tredje bromsljuset i mitten. Problemet löst, utan att behöva släcka ner bakstammen på vartenda fordon i de mörka EU-länderna Sverige och Finland.

bjorn_k

Det finns ett argument till mindre belysning fast det gäller i framänden och det gäller för att konstruktionen är rent felaktig, moderna bilar har så ofta såå kassa (placering, ljusstyrka) framblinkers att om man har det vanliga halvljuset tänt så syns ju sällan blinkers tydligt på mer än kanske 10 meters håll... Konstruktionsfel!

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 17 april 2012, 23:40:40 PM
Det finns ett argument till mindre belysning fast det gäller i framänden och det gäller för att konstruktionen är rent felaktig, moderna bilar har så ofta såå kassa (placering, ljusstyrka) framblinkers att om man har det vanliga halvljuset tänt så syns ju sällan blinkers tydligt på mer än kanske 10 meters håll... Konstruktionsfel!

Det har ju bl.a Volvo/Säffle gått i bräschen för. Dubbla tydliga växlande blinkers runt hörnet på Säffle 2000 ersattes av en enda stor tydlig blinkers runt hörnet på Säffle 2000NL, och blev till slut en pytteliten rund plutt framtill på 8500:an 2002. Och numera är det små runda ljus även bak på t.ex 8900. Visserligen starka diodljus, men ändå lite väl små med tanke på hur mycket yta det finns på bussarna.

Nej, en främre blinker ska se ut som på en Setra i 400-serien. Rejält stor till ytan trots att den är upplyst av lysdioder. Det reflekteras orange sken från vägpinnars reflexer och trafikskyltar tillbaka i ens ögon när man blinkar kvällstid. Ett föredöme! :)

JDS

Citat från: bjorn_k skrivet 17 april 2012, 23:29:49 PM
Ja, jag kan inte se hur mindre/färre ljus blir tydligare... Jag har däremot snappat att polisen knappast kan bötfälla för körning med p-ljus+dimljus dagtid även i god sikt, därför kör jag med det så ofta jag kommer ihåg, spar massor med brinntimmar på dyra xenonlampor i huvudstrålkastaren.

Trafikförordningen är egendomligt formulerad men jag tror egentligen inte att det var meningen att man skulle få köra med dimljus annat än i dimma. Tyvärr verkar både författaren och redigeraren ha haft otur när de skrev texten (vart tog t ex första halva meningen i 3 kap 68 § vägen i nätversionen?) så det är lite svårt att förstå vad de menar. Det är inte konstigt om polisen vägrar att bötfälla folk när det inte är begripligt vad man egentligen får och inte får göra.

Men om det nu mot min förmodan var meningen att man skulle få använda dimljus vid god sikt, så får det naturligtvis vara tänt tillsammans med positonsljus - eller rättare sagt, främre positionsljusen SKALL vara tända när man kör med dimljus (vilket framgår av regeln att de inte behöver vara tända när man kör med halv- eller helljus).