Huvudmeny

Nacka Strand 1998

Startat av Hasse L, 14 mars 2012, 22:43:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Max W

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 mars 2012, 08:14:58 AM
Jag visste inte att ledbusstillstånd fanns (finns) för linje 112.
Inte jag heller (som på den tiden var handläggare för tillståndsärenden och då givetvis även tillstånd för ledbusstrafik). Däremot är jag numer som pensionär övertygad om att vagnutsättarna och andra berörda med ansvar för själva trafikutövningen inte brydde sig så mycket om att kolla innan man satte ut ledbussen om det fanns tillstånd.
Vid ETT ENDA tillfälle under alla mina år blev jag uppringd av en planerare som ville kolla innan man satte ut ledvagnen. I det aktuella fallet hade vi nämligen sökt tillstånd, men ännu inte fått tillstånd.
/Max

Bussmicke

Vilken linje gällde det då?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Max W

Minns inte säkert vilken, men detvar en Nacka-linje och det gällde yttre vägsträckan. Det var på 1980-talet

John

Hej jag minns så väl när H57 4931 kom till Bromma. Vi hade fått en H20 kommer inte ihåg nummret nu den gick en dag sen hadde vi ca: 3 fullskrivna rapporter på den blandannat så gungade den som värsta sjögången dåliga bromsar obefintlig handbroms. På den tiden hade vi ingen ledbussplats i Bromma så det var ofta Täby som hjälpte oss med ledvagnar jag körde själv upp H20 till Täby för lite service  ;) Han bra hem till Bromma då telefonen ringde och dom sa att detta är inget att göra åt vagnen är helt slut  ??? Ni kan få en H57a 4931 av oss istället nyservad och klar sakt och gjort den tog vi  :) sen gick den hos oss ganska länge blev nog något år tror jag.

MVH John.

HB

Citat från: Max W skrivet 17 mars 2012, 16:04:18 PM
Minns inte säkert vilken, men detvar en Nacka-linje och det gällde yttre vägsträckan. Det var på 1980-talet

Men Nacka eller Värmdö kommuner har inte haft några begränsningar angående fordonslängd. Det är bara Stockholms kommun som haft (och har). /Henrik/

the0fiskis

tror någon dag ska försöka få samma bilder men som idag skulle vara riktigt roligt tror jag :D

Ersa

Ledvagntillstånd? Vad är grejen med det? Jag trodde att alla SL-linjer fick köras med ledvagn, bara kommunala längdkrav (inom Stockholms kommun) inte satte stopp för det. Idag är ju ledvagn rentav att föredra framför boggivagnar, då ledvagnarna är smidigare, tar mindre plats och har ett bättre fördelat tryck mellan de tre axlarna.

Däremot vet jag att några på någon instans i huvudstaden var lite griniga över att Swebus Östhammar körde sina 20 meter långa UL-grå ledvagnar med uppåt 84 sittande på SL 639 längs Valhallavägen till Tekniska högskolan fram till sommaren 2003.

Robban

Helt sjukt vilka fina bilder, tack Hasse, BM och Mikael T Nilsson både en gammal H22 men speciellt H20 dom är ju såååååå fina.
Bussmicke står H20 5399 fortfarande kvar där du fotade den sist???

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

JDS

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 mars 2012, 08:14:58 AM
Tack Micke, för dina fina H57-bilder. Nu minns jag att det även fanns H57 i Bromma. Bilden på H57 på 112E var speciell. Jag visste inte att ledbusstillstånd fanns (finns) för linje 112.

Det står ju i och för sig 112 E, kan det vara så att den gick en rakare väg? Bortsett från Gamla Bromstensvägen och sträckan genom Traneberg går det ju bra att köra ledbuss längs hela linjesträckningen, såvitt jag vet.

HB

Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2012, 20:54:56 PM
Ledvagntillstånd? Vad är grejen med det? Jag trodde att alla SL-linjer fick köras med ledvagn, bara kommunala längdkrav (inom Stockholms kommun) inte satte stopp för det. Idag är ju ledvagn rentav att föredra framför boggivagnar, då ledvagnarna är smidigare, tar mindre plats och har ett bättre fördelat tryck mellan de tre axlarna.

Däremot vet jag att några på någon instans i huvudstaden var lite griniga över att Swebus Östhammar körde sina 20 meter långa UL-grå ledvagnar med uppåt 84 sittande på SL 639 längs Valhallavägen till Tekniska högskolan fram till sommaren 2003.

Inom Stockholms stad kallas det ibland lite slarvigt för "ledvagnstillstånd" men det är själva verket dispens från längdkrav. Det finns ett antal gator där det är tillåtet att köra alla typer av fordonslängder (som exempelvis Valhallavägen) och där behövs då heller inga dispenser. /Henrik/

Bussmicke

Vet inte om 5399 står kvar.
Kördes inte 112E bara en del av sträckan för 112 till Spånga?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Max W skrivet 17 mars 2012, 09:30:14 AM
Inte jag heller (som på den tiden var handläggare för tillståndsärenden och då givetvis även tillstånd för ledbusstrafik). Däremot är jag numer som pensionär övertygad om att vagnutsättarna och andra berörda med ansvar för själva trafikutövningen inte brydde sig så mycket om att kolla innan man satte ut ledbussen om det fanns tillstånd.
Vid ETT ENDA tillfälle under alla mina år blev jag uppringd av en planerare som ville kolla innan man satte ut ledvagnen. I det aktuella fallet hade vi nämligen sökt tillstånd, men ännu inte fått tillstånd.
/Max

Ja, jag kan tänka mig att ledvagnar av bara farten i vissa fall tursätts på linjer där det är mindre lämpligt.

Citat från: John skrivet 17 mars 2012, 16:19:39 PM
Hej jag minns så väl när H57 4931 kom till Bromma. Vi hade fått en H20 kommer inte ihåg nummret nu den gick en dag sen hadde vi ca: 3 fullskrivna rapporter på den blandannat så gungade den som värsta sjögången dåliga bromsar obefintlig handbroms. På den tiden hade vi ingen ledbussplats i Bromma så det var ofta Täby som hjälpte oss med ledvagnar jag körde själv upp H20 till Täby för lite service  ;) Han bra hem till Bromma då telefonen ringde och dom sa att detta är inget att göra åt vagnen är helt slut  ??? Ni kan få en H57a 4931 av oss istället nyservad och klar sakt och gjort den tog vi  :) sen gick den hos oss ganska länge blev nog något år tror jag.

MVH John.

Intressant! Tack för historien bakom flytten av 4931 till Bromma!

Citat från: Robban skrivet 17 mars 2012, 21:30:20 PM
Helt sjukt vilka fina bilder, tack Hasse, BM och Mikael T Nilsson både en gammal H22 men speciellt H20 dom är ju såååååå fina.
Bussmicke står H20 5399 fortfarande kvar där du fotade den sist???

/Robban

Kul att du uppskattade bilderna!

Citat från: JDS skrivet 17 mars 2012, 23:36:35 PM
Det står ju i och för sig 112 E, kan det vara så att den gick en rakare väg? Bortsett från Gamla Bromstensvägen och sträckan genom Traneberg går det ju bra att köra ledbuss längs hela linjesträckningen, såvitt jag vet.

Ja, det kan mycket väl tänka sig att linje 112E gick en "rakare väg" mellan Spånga stn och Alvik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 mars 2012, 13:55:52 PM
Ja, jag kan tänka mig att ledvagnar av bara farten i vissa fall tursätts på linjer där det är mindre lämpligt.

Om det gäller utanför innerstan är det väl nästan aldrig mindre lämpligt med ledvagn. Volvos mittmotorledvagnar har kortare axelavstånd än 12-metersbussar, och med sin släpmotstyrning är de därför smidigare i svängar. De har dessutom ett jämnt fördelat tryck mellan de utspridda axlarna.
Det är klart att vissa små grusvägar i Norrtälje samt ute på Värmdö kan ha dålig bärkraft, men då ska det inte köras tung buss på dem alls.

Max W

Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2012, 20:54:56 PM
Ledvagntillstånd? Vad är grejen med det? Jag trodde att alla SL-linjer fick köras med ledvagn, bara kommunala längdkrav (inom Stockholms kommun) inte satte stopp för det. Idag är ju ledvagn rentav att föredra framför boggivagnar, då ledvagnarna är smidigare, tar mindre plats och har ett bättre fördelat tryck mellan de tre axlarna.

Däremot vet jag att några på någon instans i huvudstaden var lite griniga över att Swebus Östhammar körde sina 20 meter långa UL-grå ledvagnar med uppåt 84 sittande på SL 639 längs Valhallavägen till Tekniska högskolan fram till sommaren 2003.
På "min tid" var vi tvungna fram till 1979 då "lagen om trafikeringsrätt" kom att ha tillstånd från Länstyrelsen för varje typ av fordon vi ville använda och på respektive linje och gata vi ville trafikera. Det var nog 40% av min tjänst som gällde tillstånd och dispenser. Tillstånden var utfärdade per gata i resp. kommun.
Typ 1 var "Tillstånd till linjetrafik med normalbuss" (dvs ej över 12 meters längd), "Tillstånd till linjetrafik med boggiebuss" (14 m längd) och "Tillstånd till linjetrafik med ledbuss" (18,0 meter lång.
Dessutom kunde vi få "LEDU-tillstånd", vilket innebar trafikering med ledbuss UTAN att angöra någon hållplats inom den kommun vi sökt LEDU-tillstånd i.
När ovan nämnda "trafikeringsrätt infördes ersattes byråkratin med Länsstyrelsen med en förordning om att vi måste ha ett godkänd provkörningsprotokoll för respektive linje. Vi provkörningen skulle då representanter för kommunens beslutsfattare, polis, väghållare (om ejkommunen skulle Vägverket vara med) samt SL:s trafikingenjör för området och hållplatsserviceenheten.
Läs gärna på Trafikminnen om en av dessa provkörningar. Klicka bara på länken nedan. http://www.trafikminnen.se/ante_och_knarkaren.html

yngrot

Vad trevligt se lite annat än Säffle .. H57 och H20 härliga riktiga vagnar det  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina