Nya bussar till......

Startat av bisquit, 08 mars 2012, 17:59:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Citat från: Bussmicke skrivet 10 mars 2012, 18:28:47 PM
Kör Nobina på 500 från Örebro?
Ser ju bara BiVAB
Jo, Nobina har turer på både morgon och eftermiddag. Dessutom stöttar Weiderman med dubbleringar åt Buss i Väst bl.a på eftermiddagarna, så det finns en del att fota!

bisquit

Ja Weidermans brukar bemanna med buss 24 eller 10.. Det är en heltjänst.. Örebro har har haft omlopp på Karlskoga de senaste 10-15åren..

Mats Karlsson

Citat från: bisquit skrivet 10 mars 2012, 20:58:17 PM
Örebro har har haft omlopp på Karlskoga de senaste 10-15åren..
Jo, i alla fall sedan år 2000.

Bese001

Ersätter dessa några bussar eller är det utökning? Ser att de togs i trafik igår.

j-a

7457 DGY 571
7458 DGY 575
7459 DGY 577

Christer K

Hej Fick bekräftat i kväll att de nya bussarna främst ska användas på linje mot Lindesberg. Länstarfiken ska tydligen slopa bussar med låggolv och istället be entreprenörena att köpa normalgolv med någon typ av tillsats för att ta på ev rullstol och andra med problem att gå på bussen.
Kanske därför det är dubbeldörr på de nya bussarna.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Bussmicke

Otroligt, en huvudman som har vaknat...

Någon som vet vilka turer som körs av Nobina på 303 till Linde?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bisquit

Är det på vissa linjer eller är det i hela länet, som man skall plocka bort lågentré, på sikt? :P


bjorn_k

Citat från: Christer K skrivet 13 mars 2012, 22:30:07 PM
Hej Fick bekräftat i kväll att de nya bussarna främst ska användas på linje mot Lindesberg. Länstarfiken ska tydligen slopa bussar med låggolv och istället be entreprenörena att köpa normalgolv med någon typ av tillsats för att ta på ev rullstol och andra med problem att gå på bussen.
Kanske därför det är dubbeldörr på de nya bussarna.

// Christer K
Kan vi flytta roslagstrafiken till denna huvudman... Pronto!

bisquit

De nya Omniexpresserna har Rullstolslift.. Samma sak med Sönes Vest och Sönes bussar i Karlskoga.. Å även Weidermans Setra m.fl.

Christer K

Citat från: bisquit skrivet 14 mars 2012, 10:49:06 AM
Är det på vissa linjer eller är det i hela länet, som man skall plocka bort lågentré, på sikt? :P
Känner inte till riktigt men hör med Widermans hur det går att köra i sydnärke.

När jag talade med en person på Åmmebergsbuss så sa han att det var svårt att ta sig fram på vissa vägar med låggolvsbuss.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

bisquit

Ja men Åmmebergsbuss har ju aldrig haft några lågentré buss
Jo det går att komma fram med låggolv på de flesta linjerna i länet.. Även om det fungerar bäst med normalgolvade vagnar! 8)

en_dalmas

Citat från: Bussmicke skrivet 14 mars 2012, 10:19:38 AM
Otroligt, en huvudman som har vaknat...

Någon som vet vilka turer som körs av Nobina på 303 till Linde?

Söne hade majoriteten av turerna förut men nu har vi fått majoriteten av turerna istället då Söne bl.a. fick ett nytt garage i Frövi och därmed centraliserades mera till linjerna i norr

Bussmicke

Kör Nobina mest på 303 i rusningstiden eller mitt på dagen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 16 mars 2012, 10:14:31 AM
Kör Nobina mest på 303 i rusningstiden eller mitt på dagen?

Efter dagens besök i Örebro kan konstateras tre saker -

1) De nya OmniExpresserna är INTE satta i trafik :-( - pratade med en förare som sa att de fram till nu bara stått på depån,
men att folk ska börja vagnutbildas nu snart på dem, så det borde inte dröja evigheter innan de är ute - synd dock,
det var mitt huvudmål med resan att dokumentera dessa :-(
2) Nobina verkar köra överlägsen majoritet av avgångarna på 303:an - egentligen bara några morgonturer som jag märkte
att Söne körde.
3) Enl. föraren så ska OmniExpresserna sättas in _både_ på 500 och 303:an - såg dock bara en avgång nu på eftermiddagen
som Nobina körde av 500:an...

Övriga observationer - trots vagnbrist (åtminstone en regionbuss körde stadstrafik) så var ingen av Karlstadsbussarna
ute och rullade på stan konstigt nog?! - 2186 verkar ha flytt fältet med, enl. föraren så visste han bara om två av de gamla
malmöiterna att de fanns på depån, och mkt riktigt nog syntes bara 2185 o 2187 ute på stan, tur nog fick jag 2186 på
bild på föra besöket =)