Jönköping idag [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 21 juli 2011, 21:15:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IntresseTrafik

Citat från: Bingoberra skrivet 21 juli 2011, 23:18:22 PM
Riktigt trevliga bilder!

Har lagt märke till (Vilket syns i en av bilderna) att bussarna på linje 2 mot Dalvikshållet har olika bakgrundsfärg på skyltningen, beroende på var turen slutar. På de turer där bussen vänder vid Dalviks centrum, står det "2 Dalvik" med vit text på gul bakgrund, vänder vid Hisingsängen eller Samset står destinationen med gul text med svart bakgrund. Jämför bilderna mellan 1536 och 1539.
Någon som vet varför?

Detta med led skyltar för linje och destination som visar i färg är en nyhet för mig. När jag googlar runt lite ser jag dock att redan 2006 har de nylevererade spårvagnarna till Norrköping denna typ av skylt.
När jag tittar på skylttillverkaren mobitec hemsida http://www.mobitec.eu/index.php?lan_id=9&page_id=194. Ser jag att dom har en skylt som kan visa 4096 stycken olika färger. Är det denna skylt som sitter i Keolis bussar i Jönköping och i Veolia´s spårvagnar i Norrköping? Finns det fler fordon i Sverige än nämnda, som har denna typ av skylt? Någon som vet om skylten klarar av att visa alla 4096 färger eller måste man välja vilka färger man vill ha på sin skylt. Vilket år kom dessa skyltar som kan visa färg? Vart ganska många frågor hoppas någon kan hjälpa mig med några av dessa.

Bingoberra

Citat från: IntresseTrafik skrivet 25 juli 2011, 02:05:44 AM
Detta med led skyltar för linje och destination som visar i färg är en nyhet för mig. När jag googlar runt lite ser jag dock att redan 2006 har de nylevererade spårvagnarna till Norrköping denna typ av skylt.
När jag tittar på skylttillverkaren mobitec hemsida http://www.mobitec.eu/index.php?lan_id=9&page_id=194. Ser jag att dom har en skylt som kan visa 4096 stycken olika färger. Är det denna skylt som sitter i Keolis bussar i Jönköping och i Veolia´s spårvagnar i Norrköping? Finns det fler fordon i Sverige än nämnda, som har denna typ av skylt? Någon som vet om skylten klarar av att visa alla 4096 färger eller måste man välja vilka färger man vill ha på sin skylt. Vilket år kom dessa skyltar som kan visa färg? Vart ganska många frågor hoppas någon kan hjälpa mig med några av dessa.

Borde väl vara den skylten, eftersom att det verkar vara den enda flerfärgade Mobitec tillhandahåller. Står dessutom Mobitec i skyltskåpet på bussarna i Jönköping.
De första bussarna med färgad skyltning kom till Jönköping 2008, 9 stycken MAN A21 för trafik på gula linjen. De hade om jag inte har helt fel en separat skylt framtill som visade linjenumret samt färgen, samtidigt som en annan skylt visade destinationen i orange text. Båda skyltarna satt dock i stora skyltskåpet. De nya har en enda stor skylt, där både destinationen och linjenumret visas i linjens respektive färg.
Destination i linjenumrets färg har jag ännu inte sett på bussarna med äldre typen av skylt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Enzo skrivet 24 juli 2011, 17:23:54 PM
Jo A78:orna känns som att de vore 10 år eller mera. Om det beror på kvaliteten på MAN eller på sättet Arriva skötte sina bussar, låter vi väl var och en själva fundera på :)

Den här bilden bär syn för sägen.


Men det skall bli bättre.


Bussen är alltså från 2008.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2011, 10:50:37 AM
Vill minnas det var 6641-6649 fritt ur minnet..

Dessa bussar skulle från början  heta enligt nedan som framkommit här men som sedan omflyttats och tilldelats nya nummer 7492-7500.
Eller hur Ted?

Arriva MAN-kort 6641-49
1524
1525
1526
1527
1528
1529
1530
1531
1532
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 03 augusti 2011, 02:00:35 AM
Dessa bussar skulle från början  heta enligt nedan som framkommit här men som sedan omflyttats och tilldelats nya nummer 7492-7500.
Eller hur Ted?

Arriva MAN-kort 6641-49
1524
1525
1526
1527
1528
1529
1530
1531
1532


Arriva 6641-49 blir 7492-7500 i Stockholm, det stämmer (förhoppningsvis i inbördes ordning). Jag känner inte igen "1524-32", måste vara en tidig tanke, nu börjar ju de långa MAN på 1531...

/Ted

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Bussmicke

trodde det bara var 30 st. inte 32.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 03 augusti 2011, 09:58:47 AM
trodde det bara var 30 st. inte 32.

1531 och 1532 är det båda övertagna från Arriva (6776 o 6777) om det inte framgick.

Haakon

Det är ganska smart att det är olika bakgrundsfärg beroende på var bussarna slutar (på samma linje). Resenärerna tittar kanske inte noggrannt om det står någon annan destination i den färgade bakgrunden utan förväntar sig att bussen går ordinarie väg.

Bingoberra

Citat från: Haakon skrivet 04 september 2011, 13:28:39 PM
Det är ganska smart att det är olika bakgrundsfärg beroende på var bussarna slutar (på samma linje). Resenärerna tittar kanske inte noggrannt om det står någon annan destination i den färgade bakgrunden utan förväntar sig att bussen går ordinarie väg.

Bussarna går alltid till Dalvik, oavsett om de fortsätter till Samset eller Hisingsängen efter det.
Bussarna till Hisingsängen och Samset är egentligen andra linjer, som körs av bussarna på linje 2. De skyltar om till andra linjenummer i Dalvik.

Ska tillägga att all skyltning på linje 2 numera sker med vit text på gul bakgrund, även de som fortsätter.

Haakon

Citat från: Bingoberra skrivet 04 september 2011, 19:15:08 PM
Bussarna går alltid till Dalvik, oavsett om de fortsätter till Samset eller Hisingsängen efter det.
Bussarna till Hisingsängen och Samset är egentligen andra linjer, som körs av bussarna på linje 2. De skyltar om till andra linjenummer i Dalvik.

Ska tillägga att all skyltning på linje 2 numera sker med vit text på gul bakgrund, även de som fortsätter.


Precis de gör ju det. Linje 11 och 16. Annars hade det varit smart att underlätta för resenärerna med annan/ingen färg. Men det ligger väl i linje med länshuvudmannens standard att vara lite knölig...

Bingoberra

Citat från: Haakon skrivet 04 september 2011, 22:35:12 PM

Precis de gör ju det. Linje 11 och 16. Annars hade det varit smart att underlätta för resenärerna med annan/ingen färg. Men det ligger väl i linje med länshuvudmannens standard att vara lite knölig...

Att lägga till vart bussen fortsätter var ju faktiskt för att underlätta, innan Keolis tog över så skyltade man enbart Dalvik även om bussen fortsatte efteråt på 11 eller 16. Slutdestinationen står även på hållplatsdisplayen inne i bussen (TV-skärm) hela tiden, svårt att missa.

Tar man bort färgen förstör man hela tanken med den röda, gula och gröna linjen.

Lars Borgemo

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 juli 2011, 21:15:15 PM

Detsamma gör 1507.
-Och apropå skyltning blir det bättre med en fil till diodskyltar istället för den som ska vara till flip-dot
:)

Bingoberra

Citat från: LarryB skrivet 05 september 2011, 23:39:29 PM

-Och apropå skyltning blir det bättre med en fil till diodskyltar istället för den som ska vara till flip-dot
:)

Det måste jag hålla med om, bättre om det ser ut som på MAN-bussarna. :)
Finns även 2 MAN ledbussar med annorlunda dest.skylt än de övriga, skulle vara bra med en egen fil till dessa, ser inte klokt ut när de försöker skylta med samma fil som de övriga ledvagnarna, blir dubbla siffror med olika färg (1 ljusblå och 1 gul) samt jätteliten text.