Jönköping idag [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 21 juli 2011, 21:15:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Jag har inte varit i Jönköping sedan Busslink/Keolis tog över trafiken från Arriva för ungefär en månad sedan, men idag var det dags. Här kommer några bilder tagna i gråvädret i eftermiddags.


1540 på Västra Storgatan.


1557 svänger in på Hamnplansgatan.


Detsamma gör 1507.


1435 på Hamnplansgatan.


1413 (f d Arriva 6758) på Södra Strandgatan.


1426 (f d Arriva 6778) på samma gata.


1509 på Slottsgatan.


Här 1560 på samma plats.


1536 på Björngränd.


1539 svänger in på Hamnplansgatan.


1512 på Västra Storgatan.


1436 fotograferad på samma gata.


1403 (f d Arriva 6482) på Kyrkogatan.


1407 (f d Arriva 6752) på Västra Storgatan.


1541 på Hamnplansgatan.

Robert T

Snyggt med färger i destinationsskyltarna!

Bingoberra

Riktigt trevliga bilder!

Har lagt märke till (Vilket syns i en av bilderna) att bussarna på linje 2 mot Dalvikshållet har olika bakgrundsfärg på skyltningen, beroende på var turen slutar. På de turer där bussen vänder vid Dalviks centrum, står det "2 Dalvik" med vit text på gul bakgrund, vänder vid Hisingsängen eller Samset står destinationen med gul text med svart bakgrund. Jämför bilderna mellan 1536 och 1539.
Någon som vet varför?

forthemoment

Riktigt snyggt och tydligt med färger så! OT fråga men hur funkar de? Kan den visa en destination utan färger också?

Väldigt fina bilder!!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

jocke

Citat från: Bingoberra skrivet 21 juli 2011, 23:18:22 PM
Riktigt trevliga bilder!

Har lagt märke till (Vilket syns i en av bilderna) att bussarna på linje 2 mot Dalvikshållet har olika bakgrundsfärg på skyltningen, beroende på var turen slutar. På de turer där bussen vänder vid Dalviks centrum, står det "2 Dalvik" med vit text på gul bakgrund, vänder vid Hisingsängen eller Samset står destinationen med gul text med svart bakgrund. Jämför bilderna mellan 1536 och 1539.
Någon som vet varför?

Jag vet inte svaret, men jag gissar misstag i programeringen.

Citat från: forthemoment skrivet 22 juli 2011, 00:40:36 AM
Riktigt snyggt och tydligt med färger så! OT fråga men hur funkar de? Kan den visa en destination utan färger också?

Väldigt fina bilder!!

Det kan den ja, se bilden på 2an som inte vänder i Dalvik som har normal text.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Enzo

Citat från: Bingoberra skrivet 21 juli 2011, 23:18:22 PM
Riktigt trevliga bilder!

Har lagt märke till (Vilket syns i en av bilderna) att bussarna på linje 2 mot Dalvikshållet har olika bakgrundsfärg på skyltningen, beroende på var turen slutar. På de turer där bussen vänder vid Dalviks centrum, står det "2 Dalvik" med vit text på gul bakgrund, vänder vid Hisingsängen eller Samset står destinationen med gul text med svart bakgrund. Jämför bilderna mellan 1536 och 1539.
Någon som vet varför?

Det finns lite problem med skyltningen på linje 2 och tills att man löst dessa problem så kommer viss skyltning med linje 2 att ske utan färg.

Bussmicke

Fett najs att se riktiga bolaget köra i stan. För 15 år sedan tog Näckrosbuss och det gillades mycket också.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fikman

Är väll rätt smart att färgkoda linjen som slutar på olika ställer speciellt för dom yngre, lätt lära dom att du ska åka med gul skyltnign för att komma hem tex

Bingoberra

Citat från: Fikman skrivet 22 juli 2011, 11:02:53 AM
Är väll rätt smart att färgkoda linjen som slutar på olika ställer speciellt för dom yngre, lätt lära dom att du ska åka med gul skyltnign för att komma hem tex

Det är ju precis så man har gjort med linje 1-2-3, 1 är röda linjen, 2 är gula linjen och 3 är gröna linjen.

Enzo

Mycket snygga bilder på fina bussar. Det är verkligen ett lyft för Jönköping. Kan meddela att de nya bussarna, speciellt ledbussarna, är riktigt fina att köra. Visst finns det lite problem ännu med  bl a dörrar, utrop och skyltning men det är sånt man förmodligen kommer lösa.

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 22 juli 2011, 10:06:43 AM
Fett najs att se riktiga bolaget köra i stan. För 15 år sedan tog Näckrosbuss och det gillades mycket också.


Bingoberra

Citat från: Enzo skrivet 22 juli 2011, 18:54:45 PM
Mycket snygga bilder på fina bussar. Det är verkligen ett lyft för Jönköping. Kan meddela att de nya bussarna, speciellt ledbussarna, är riktigt fina att köra. Visst finns det lite problem ännu med  bl a dörrar, utrop och skyltning men det är sånt man förmodligen kommer lösa.

Som passagerare säger jag detsamma, även sätena är bättre i de nya bussarna än i de som fanns hos Arriva (Varav vissa finns kvar hos Keolis). Enda jag har att anmärka på är att fotocellen i dörrarna är väldigt känslig, dörrarna kan inte stängas om man står närmre än ~40cm från dörren, vilket gör det svårt när bussen är överfull. Annars är allt perfekt.

Har man fått ordning på hållplatsdisplayen i de nya bussarna ännu?

Enzo

Citat från: Bingoberra skrivet 22 juli 2011, 21:06:43 PM
Som passagerare säger jag detsamma, även sätena är bättre i de nya bussarna än i de som fanns hos Arriva (Varav vissa finns kvar hos Keolis). Enda jag har att anmärka på är att fotocellen i dörrarna är väldigt känslig, dörrarna kan inte stängas om man står närmre än ~40cm från dörren, vilket gör det svårt när bussen är överfull. Annars är allt perfekt.

Har man fått ordning på hållplatsdisplayen i de nya bussarna ännu?

De nya ledbussarna (och dom korta) har ju fotoceller och det strular lite. Problemet är att passagerarna måste gå fram mot dörren för att den ska öppnas. Sker inte det tillräckligt snabbt så kan man öppna den manuellt precis som innan. Allt handlar om sekunder för att vi inte ska bli stående för länge på hållplatsen. Sen är det som du säger att man inte ska stå för nära dörren om det är mycket folk på bussen. Då öppnas den och det innebär genast problem för oss förare eftersom det tar onödig tid att behöva stänga den manuellt. Hållplatsdisplayen är inte ordnad ännu men kommer så bli framöver. Det är mycket att justera i början med tanke på att det kom så många nya bussar direkt. Dom sista leveranserna av bussar skedde bara någon timme innan man skulle köra igång trafiken den 19 juni.

Bingoberra

Citat från: Enzo skrivet 22 juli 2011, 23:33:59 PM
De nya ledbussarna (och dom korta) har ju fotoceller och det strular lite. Problemet är att passagerarna måste gå fram mot dörren för att den ska öppnas. Sker inte det tillräckligt snabbt så kan man öppna den manuellt precis som innan. Allt handlar om sekunder för att vi inte ska bli stående för länge på hållplatsen. Sen är det som du säger att man inte ska stå för nära dörren om det är mycket folk på bussen. Då öppnas den och det innebär genast problem för oss förare eftersom det tar onödig tid att behöva stänga den manuellt. Hållplatsdisplayen är inte ordnad ännu men kommer så bli framöver. Det är mycket att justera i början med tanke på att det kom så många nya bussar direkt. Dom sista leveranserna av bussar skedde bara någon timme innan man skulle köra igång trafiken den 19 juni.

Vet du om man kommer montera upp någon hållplatsdisplay i de Scaniabussar som togs över från Arriva, som togs in från Danmark?

Enzo

Citat från: Bingoberra skrivet 23 juli 2011, 12:26:11 PM
Vet du om man kommer montera upp någon hållplatsdisplay i de Scaniabussar som togs över från Arriva, som togs in från Danmark?

Det vet jag tyvärr inte.