Några sk "Hockeyklubbor" hos Busslink Norrort/Norrtälje

Startat av Mikael T Nilsson, 07 maj 2011, 15:10:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Robban skrivet 13 maj 2011, 21:39:09 PM
Kollade på den första bilden på 4165, den ser nyreparerad ut på vänster sida framför leden, den saknar Hockeyklubban kan det kanske varit med om nån form av krock?

Någon form av åtgärd har nog genomförts under början av 2000-talet. Framdelens lack blänker lite för mycket jämfört med övriga delar av fordonet. Vilket inte stämmer med verkligheten, ty i verkligheten var det bara H22 6431 som blänkte på det viset de åren! ;)

Niclas Wennerlid

Citat från: Robban skrivet 13 maj 2011, 21:39:09 PM
WOW där är den ju, helt underbart tack för bilderna på 4109.

Ja, 4109 har man kört många mil med. Ganska roliga körningar dessutom, på ersättningstrafik och akuta insatser på diverse linjer över hela länet.
Väldigt många mil och timmar gick åt att köra på Swebus nyvunna områden 2002, då de fick en tuff start och behövde hyra in underentrepenörer.

En mycket trevlig vagn som dessutom gick som ett spjut.

// Niclas

Karsten

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 13 maj 2011, 22:10:04 PM
Ja, 4109 har man kört många mil med. Ganska roliga körningar dessutom, på ersättningstrafik och akuta insatser på diverse linjer över hela länet.
Väldigt många mil och timmar gick åt att köra på Swebus nyvunna områden 2002, då de fick en tuff start och behövde hyra in underentrepenörer.

En mycket trevlig vagn som dessutom gick som ett spjut.

// Niclas

Har inte du kört 791 med 4109 också?  ;)

Jacob

Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 maj 2011, 09:54:35 AM

Hittade denna bild som jag tog i Norrtäljegaraget den 23 maj 2004.

Har den Uppsalagrön skolskylt? :P Alltid trevligt med gamla 90-talsbilder!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Wennerlid

Citat från: Karsten skrivet 13 maj 2011, 22:59:53 PM
Har inte du kört 791 med 4109 också?  ;)

Jo, det har jag iofs gjort ett antal gånger men jag tror du tänker på den gången du lurade ut mig på 791:an.
Då jobbade jag fortfarande i Björknäs och Busslink hade trafiken både där och i Botkyrka.

Jag hade ju aldrig kört 791:an när du ringde och skickade ut mig till Södertälje. Jag lyckades köra fel tre gånger nere i Södertälje (varav en in på Mc Donalds i Moraberg) och sista gången fick jag applåder av resenärerna.
Efter körningen tog jag ett extra varv i Södertälje för att memorera hur man skulle köra och efter det gick det bra de andra gångerna :-)

Vagnen den gången var H23A 5404 som vi nyligen fått från Ösmo.

// Niclas


Karsten


Ersa

Citat från: Jacob A skrivet 14 maj 2011, 00:50:28 AM
Har den Uppsalagrön skolskylt? :P

Jag hade för mig att skylten har sitt ursprung strax söder om Stockholms län, men man vet ju aldrig.

Matte

Citat från: Marc skrivet 13 maj 2011, 11:07:20 AM
Norrtälje är känt för att samla på sig många mil på sina bussar. Jag körde ofta 4165 och 6200 på slutet i Norrtälje, de var i princip totalt slut.
Från Värmdö kan jag bidra med en hemsk bild på 4118 som hade ytterligare en variant av lackering:

En av mina första bussbilder (som synes...). Notera den trevliga destinationen: Stockholm!

Från 4122 och uppåt kom de första matrisskyltarna (vid leverans):


Nä fy 4123 är den absolut sämsta buss jag kört under mina 10år som förare i Handen. 4118 va däremot trevlig men den fanns nog ganska långt innan resten av Björknäs gamla H27or kom till oss Handen och senare Ösmo. 4118 va första bussen jag körde i linjetrafik efter avslutad linjeutbildning och handledar dagar. 4117 & 4119-25 va så hemska att köra att jag nu 7-8 år senare får rysningar i kroppen.

Niclas Wennerlid

Det här en sak som dyker upp då och då när jag träffar Anders Lundén, han tycker nämligen likadant ;-)
När dessa vagnar var i Björknäs var det inget större fel på dem, visserligen slutade jag där runt 2001 så mycket kan ju ha hänt sista året.

4121 var favoriten (efter 4052, som visserligen var en H26A) men 4123 var också en kanonvagn.

// Niclas

Matte

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 16 maj 2011, 09:28:27 AM
Det här en sak som dyker upp då och då när jag träffar Anders Lundén, han tycker nämligen likadant ;-)
När dessa vagnar var i Björknäs var det inget större fel på dem, visserligen slutade jag där runt 2001 så mycket kan ju ha hänt sista året.

4121 var favoriten (efter 4052, som visserligen var en H26A) men 4123 var också en kanonvagn.

// Niclas

Ja jag kan hålla med om 4052. Men som du säger mycket hände säkert mycket sista tiden innan dom flyttade till oss.

Anders Lundén

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 16 maj 2011, 09:28:27 AM
Det här en sak som dyker upp då och då när jag träffar Anders Lundén, han tycker nämligen likadant ;-)
När dessa vagnar var i Björknäs var det inget större fel på dem, visserligen slutade jag där runt 2001 så mycket kan ju ha hänt sista året.

4121 var favoriten (efter 4052, som visserligen var en H26A) men 4123 var också en kanonvagn.

// Niclas

Alltid kul o ha den diskussionen :-)
4054 var dock outstanding. Tävlade i egen klass..
// Anders

MrH

Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 maj 2011, 19:14:15 PM
Hockeyklubban dröjde nåt år eller två, vid leverans hade dessa vanlig Design´86 men med små pilar ovanför den vita linjen, vill jag minnas.

De hockeyklubbor vi hade i Tyresö i Swebus 15XX-serie, dessa slutade väl sitt liv i Björknäs om jag inte minns fel, vart levererades dem när de var nya och vilka individer var det i 4XXX-serien på SL-tiden?

/MrH

Karsten

Citat från: MrH skrivet 17 maj 2011, 09:33:52 AM
De hockeyklubbor vi hade i Tyresö i Swebus 15XX-serie, dessa slutade väl sitt liv i Björknäs om jag inte minns fel, vart levererades dem när de var nya och vilka individer var det i 4XXX-serien på SL-tiden?

/MrH

4196-4200 ska det vara. De hamnade i Björknäs på slutet med nummer 1546-1549 och 1552 tror jag.

Ersa

Har vi ingen duktig forumdeltagare som är en hejare på Photoshop och därmed kan "stripa upp" en ny röd B9S med hockeyklubbor? :)

Matte

Citat från: Anders Lundén skrivet 16 maj 2011, 20:46:21 PM
4054 var dock outstanding. Tävlade i egen klass..
// Anders


Ja det håller jag med om Anders. Den va trevlig även fast jag knappt "fick" köra den någon gång.