Solaris tar tillbaka bussarna från Keolis?

Startat av Rojje, 04 april 2011, 20:09:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Citat från: Ersa skrivet 05 april 2011, 01:07:23 AM
Lite väl vinklade inlägg håller jag med om.

   Dom är ju inte helt objektiva alla gånger.

   
Citat från: bysenbus skrivet 04 april 2011, 23:18:55 PM
Om något år så kommer någon annan att vinna upphandlingen på trafiken i sthlm. Då kan dom bli åter aktuella, Solaris har fullt med jobb på hemmaplan och i europa för närvarande.

    I denna bransch kan man inte strunta i en marknad och tro att man kan komma tillbaks och ta andelar hur som helst. Solaris har fått ett dåligt rykte pga dessa bussar i Stockholm och man kommer säkert tänka sig för en och annan gång innan man köper från dom.

    //Niclas

lil-sis

Citat från: Ersa skrivet 04 april 2011, 21:37:38 PM
, men om jag jämför Umeås lite äldre dieseldrivna Urbinos är dessa i det närmsta identiska med GUB:s nyaste gasdrivna MAN-bussar, som jag fått tillfälle att provköra tillsammans med GUB-personal. Precis lika lättstyrda, tysta och smidiga i bägge ledvagnsversionerna.

Men lättstyrda? Har du kört 113-117? För de är inte lättstyrda, känns som om man åker runt med punka i fram.

De andra däremot är finfina att styra :D

mushkot

Tycker det är märkligt, dessa bussar verkar inte vara i närheten av de bussar vi fått till skåne..  ???

Fredrik Klint

Har inte denna dispyt nåt att göra med att det är Iveco-motorer i bussarna? Att Solaris tycker att Busslink får göra upp med dem, hur märkligt det än låter.  ???

Niclas Rosenius

Citat från: Fredrik Klint skrivet 05 april 2011, 07:38:29 AM
Har inte denna dispyt nåt att göra med att det är Iveco-motorer i bussarna? Att Solaris tycker att Busslink får göra upp med dem, hur märkligt det än låter.  ???

    Hört vissa rykten om det jag med. Men inget bekräftat ännu.

    Men OM det skulle vara så, tar man inte hand om sin eftermarknad. Vilket i slutändan skadar märkets rykte.

    Det skulle se ut om man gjorde samma sak om det skulle bli samma problem med andra motorleverantörer.

    //Niclas

mushkot

Tja, man står ju som ansvarig för den produkt man levererat. Sedan om komponenter som underleverantörer står för felar, skall ju detta gå "genom alla led", funkar inte att bara vidarebefodra kunden till underleverantörer (det skall tillverkaren göra själv).

Ted Selander

Citat från: Fredrik Klint skrivet 05 april 2011, 07:38:29 AM
Har inte denna dispyt nåt att göra med att det är Iveco-motorer i bussarna? Att Solaris tycker att Busslink får göra upp med dem, hur märkligt det än låter.  ???

"Dispyten" är nu löst, båda parter har förklarat sig nöjda. Vidare spekulationer känns som en återvändsgränd, men står naturligtvis var och en fritt.

/Ted

Niclas Rosenius

Citat från: Ted S skrivet 05 april 2011, 12:21:34 PM
"Dispyten" är nu löst, båda parter har förklarat sig nöjda. Vidare spekulationer känns som en återvändsgränd, men står naturligtvis var och en fritt.

/Ted

    Det är ju huvudsaken att dom inblandade parterna är överens.

    //Niclas

bysenbus

Hejsan!

"Den polska fordonstillverkaren Solaris gjorde ett rekordresultat 2010 – omsättningen ökade med 10,5 procent till 2 741 miljoner kronor. Sverige var stösta exportlandet."

http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=134253

Låter väldigt skruvat allt trams i Sthlm, obs man hör inget om försäljningen. Hur gick det med krav på utbyte och inblandning av haverikomissinnen. Konstiga gräjer under brädan fa skoja fa!

Tja ba!

Ersa

Citat från: bysenbus skrivet 01 maj 2011, 03:12:14 AM
Konstiga gräjer under brädan fa skoja fa!

Vad menar du med ovanstående obegripliga text?

jocke

Citat från: Ersa skrivet 01 maj 2011, 09:07:58 AM
Vad menar du med ovanstående obegripliga text?

Antagligen bara några nya ord i hans alldagliga Solaris-propaganda. Tror inte han skrivit ett inlägg utan texten solaris i.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

bysenbus

Tjullululu!

"Solaris ställs dock utanför den här gången. Keolis Sverige har tidigare köpt 28 biogasbussar av Solaris för drift hos SL. Men affären drabbades av motgångar: Först ett fackligt bråk där bussförarna klagade på gaspedalens utformning. Pedalen justerades efter bussförarnas önskemål – men justeringen kan ligga bakom det tekniska problem som en Solarisbuss råkade ut för: En så kallad podester monterades efter Keolis/Busslinks initiativ, en bred platta på gaspedalen.

Enligt uppgifter från leverantören var det just dessa podester som ligger bakom det tekniska problem som gjort att Keolis stoppat hela Solaris-flottan: En liten sten kom in mellan pedalen och podestern. Därvid låstes pedalen i fullgasläge varför föraren tvingades stoppa motorn. Ledningen för Keolis Sverige beslutade efter tillbudet att omgående och tills vidare trafikstoppa samtliga Solaris-bussar i väntan på teknisk utredning. "Säkerheten först" sa marknadsdirektör Helena Reinhagen till rt-forum.com tidigare i januari. Incidenten med gaspedalden inträffade i slutet av november förra året och sedan dess har alla Solaris-bussarna stått stilla i Keolis depå på Lidingö."


http://www.rt-forum.com/iu ware.aspx?pageid=108278&ssoid=132698

Så vitt jag vet så har inte haverikommissionen slagit ner på Solaris. En försälning till halvapris fick rädda keolis från total misshandel av bussarna.  2011 blir ett ännu bättre Solaris år då man bla vunnit en stor upphandling i Warszawa. Tyskland går också bra!

Kanon bra i busen http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3473

Tjä ba!


Ersa

Citat från: bysenbus skrivet 01 maj 2011, 13:58:11 PM
Så vitt jag vet så har inte haverikommissionen slagit ner på Solaris. En försälning till halvapris fick rädda keolis från total misshandel av bussarna.  2011 blir ett ännu bättre Solaris år då man bla vunnit en stor upphandling i Warszawa. Tyskland går också bra!

Statens haverikommission har inget med denna olycka att göra. Det hela utreddes inte av dem, och därför kan de varken "slå ner på" eller fria någon inblandad part. SHK utreder bara svåra olyckor med flera dödsoffer, som den utanför Rasbo.

Vad Keolis har att göra med "total misshandel av bussarna" förstår jag inte alls, men detta är inte ett forum där man kan bedriva personliga kampanjer mot bussföretag. Håll kritiken saklig, och gärna förståelig.

bysenbus

Tjullululu!

Efter smällen med 7414 på Lidingövägen skulle SHK blandas i fallet på keolis begäran!

"Åtta personer skadades när en lastbil och en buss krockade på Lidingövägen i Stockholm på förmiddagen. - Fyra fördes till sjukhus, säger Björn Engström vid Stockholmspolisen till Expressen.se."

För att utöva press på Solaris och byta ut hela flottan gratis, det blev dock inget av detta trams utan man fick snällt överlämna 14 st bussar gratis i affären.  Man var också oroliga för sabotage av för att få dom ut ur vagnparken! EN fin ACCESS present !

Tjäbä