Provkörning av Volvo D13C 460hk 9700HD

Startat av Optimal, 28 oktober 2010, 22:19:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Citat från: SimonB skrivet 29 oktober 2010, 19:48:24 PM
Tack!
Det var den bästa förklaringen hittills, även om den extra accelerationen du får av en 420 hk-motor på en 18-tonnare fortfarande är rätt marginell i längden. Varvtalsområdet där motorn jobbar optimalt är fortfarande tämligen litet, och således blir det ändå många växlingar (vilka tenderar att vara det som tar mest tid när man accelererar upp ett tungt fordon som har hög effekt i förhållande till sin vikt).
Sen är det ju intressant att turistbussar oftast är de som har de riktigt stora motorerna, medan stadsbussar och andra linjebussar ofta har tämligen små motorer på runt 7-9 liter. Man kan ju tycka att det är där hög effekt borde vara som mest värdefull, med tanke på antalet starter.
Tack själv! Jo, det är inte snabb acceleration som är viktigt för en turistbuss, utan hög medelhastighet över längre sträckor. Därför behövs en kraftig motor. En stadsbuss behöver inte hålla samma höga medelhastighet, men väl ha god accelerationsförmåga. Det senare får man genom att låta transmissonen ha en lägre utväxling för en stadsbuss än för en turistbuss. Tack vare låg medelhastighet minskar rull- och luftmoståndet väsentligt, varför man samtidigt kan minska motorstorleken och på så sätt vinna vikt för fler stående passagerare. Det är alltså bussens användningsområde som i mångt och mycket styr motorvalet. Samma sak gäller lastbilarna. Visst vore det skönt att ha så stark motor i en lastbil att man vid 60 tons tågvikt kan hålla samma medelhastighet som en turistbuss, men då skulle en effekt på ca 1500 hk behövas. Jag vet inte om speditörerna är beredda att sätta in så kraftiga och tunga motorer. De vill ju utföra transportarbetet så billigt som möjligt och då är det nog inte 1500 hk som löser det rent ekonomiskt. Som sagt, ekonomi och krav styr.

Jag hoppas att detta svar kan vara till hjälp för Dina funderingar.

Blue

Citat från: SimonB skrivet 29 oktober 2010, 19:48:24 PM

Sen är det ju väldigt intressant att turistbussar oftast är de som har de riktigt stora motorerna, medan stadsbussar och andra linjebussar ofta har tämligen små motorer på runt 7-9 liter. Man kan ju tycka att det är där hög effekt borde vara som mest värdefull, med tanke på antalet starter.

Min buss är växlad till 1250varv vid 100km/h, jag gissa att en stadsbuss ligger i slutet av det gröna redan vid 90km/h. Med lägre utväxling så förlorar man i hastighet men vinner i kraft, vår Routemaster har bara 160hk om jag minns rätt men orkar ändå upp för alla backar vi har utsatt den för (nöttebackar på norrsidan) på bekostnad av toppfart då den varvar ut vid 70km/h.

Vår dubbeldäckare är däremot inte så snabb vid ljusen om man inte hoppar över varannan växel, men orkar hålla tempot uppe riktigt bra vid kuperad terräng. Nästa gång jag passerar kassel så ska jag mäta snitthastigheten med gps:n
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Niclas Rosenius

Citat från: Blue skrivet 29 oktober 2010, 20:16:19 PM
Min buss är växlad till 1250varv vid 100km/h, jag gissa att en stadsbuss ligger i slutet av det gröna redan vid 90km/h. Med lägre utväxling så förlorar man i hastighet men vinner i kraft, vår Routemaster har bara 160hk om jag minns rätt men orkar ändå upp för alla backar vi har utsatt den för (nöttebackar på norrsidan) på bekostnad av toppfart då den varvar ut vid 70km/h.

Vår dubbeldäckare är däremot inte så snabb vid ljusen om man inte hoppar över varannan växel, men orkar hålla tempot uppe riktigt bra vid kuperad terräng. Nästa gång jag passerar kassel så ska jag mäta snitthastigheten med gps:n

    Våra MAN ledvagnar ligger på ca 1.900 varv vid 80 km/h. Ca 2.000 varv vid 85km/h.

    //Niclas




Uffe D

Citat från: SimonB skrivet 28 oktober 2010, 22:23:27 PM
460 hk på ett fordon som inte ens väger 26 ton... Jodå!  :P

Man kan aldrig få för mycket hästkrafter

SimonB

Citat från: Uffe D skrivet 29 oktober 2010, 20:43:49 PM
Man kan aldrig få för mycket hästkrafter

Det där kan ju diskuteras. Hästkrafterna i sig gör ju inte direkt ont. Däremot brukar de innebära högre kostnader och högre vikt. ;)
Vad jag reflekterade över var varför det är så stor skillnad mellan motorstorlekarna i bussar och lastbilar. Det känns dock som att jag fått frågan besvarad nu.

Fikman

Alltså
400hk räcker gott i en boggi turista, har man desutom en turista med optimerad bränslelina så blir det riktigt skojigt, inga problem att axa i uppförsbackar med fullsatt buss. ;D
Dock går den bussen på gottland numera.

Blue

Citat från: Fikman skrivet 29 oktober 2010, 21:49:41 PM
Alltså
400hk räcker gott i en boggi turista, har man desutom en turista med optimerad bränslelina så blir det riktigt skojigt, inga problem att axa i uppförsbackar med fullsatt buss. ;D
Dock går den bussen på gottland numera.

Vad är en optimerad bränslelina?
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)


Uffe D

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 oktober 2010, 22:32:04 PM
Känns som en ganska onödig debatt.....
Vi som var med och körde med 150-210 hk kan säkert intyga att bränsleförbrukningen inte ökat i takt med att medelhastigheten höjts och man fått en vilsammare körning.

Vad gäller fjärrekipage på 60 ton så är det nog inte många åkare än de allra snålaste som köper 400-460 hk annat än för bilar som bara ska gå i plattlandskap, och den snålheten får man nog igen sedermera.....

Det räcker ju med att kika på vad åkarna som trafikerar orter norr om mellansverige beställer.

Ljunggren kan ju berätta vad man har för motorer i "ICA bilarna" Borlänge-Jämtland t.ex? Är det 500 i de vanliga och 560 i dubbelplansekipagen... ;) Och vad som är bränslesnålast kan han nog också berätta.

Kör du på plan mark, på motorväg eller i stan är det en annan sak, dessutom är det vridmomentet som är det intressanta, ju bättre vridmoment desto färre växlingar.
Det var ju inte en tillfällighet att växelstegen på Volvo blev färre när man fick 310-340 och 360 hk motorer jmf med de gamla 242-250-276 hk

För en trailerdragare är 480-540 hk det ultimata.

Uffe D

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 oktober 2010, 22:52:23 PM
Men du släpar inte på 60 ton heller :-) annat än för en tungdragare.....

400-460 hk för ett 60 tons fjärrekipage ser jag ingen ekonomi i annat än vid köpet, eller för bilar som enbart ska rulla på slättlandet.

Jag körde link med min dragbil fram tills igår, relativt ofta var totalvikten över 60 ton och den drog det utan problem såväl till Dalarna som över Småländska höglandet. En snittförbrukning på 4,2 liter/milen är klart godkänt för den kombinationen.

Andersson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 oktober 2010, 22:32:04 PM
Vad gäller fjärrekipage på 60 ton så är det nog inte många åkare än de allra snålaste som köper 400-460 hk annat än för bilar som bara ska gå i plattlandskap, och den snålheten får man nog igen sedermera.....

Det räcker ju med att kika på vad åkarna som trafikerar orter norr om mellansverige beställer.

Ljunggren kan ju berätta vad man har för motorer i "ICA bilarna" Borlänge-Jämtland t.ex? Är det 500 i de vanliga och 560 i dubbelplansekipagen... ;) Och vad som är bränslesnålast kan han nog också berätta.

480 duger gott till att dra 60-ton med.
Var på väg hem från Skövde i veckan med fullt lass SH och kommer in i Finnerödjabacken, strax därefter styr en bulkkollega i en R560 ut i vänsterfilen, V8an morrarde och stönade men efter drygt halva backen fick han ge sig, 13 liters 480 hästars volvon hade segrat.
Var själv och provkörde R560in för några veckor sedan, och lyckades inte få några högre hastigheter i backarna än vad Volvon orkar med.

Optimal

Citat från: Blue skrivet 29 oktober 2010, 20:16:19 PM
Min buss är växlad till 1250varv vid 100km/h, jag gissa att en stadsbuss ligger i slutet av det gröna redan vid 90km/h. Med lägre utväxling så förlorar man i hastighet men vinner i kraft, vår Routemaster har bara 160hk om jag minns rätt men orkar ändå upp för alla backar vi har utsatt den för (nöttebackar på norrsidan) på bekostnad av toppfart då den varvar ut vid 70km/h.

Vår dubbeldäckare är däremot inte så snabb vid ljusen om man inte hoppar över varannan växel, men orkar hålla tempot uppe riktigt bra vid kuperad terräng. Nästa gång jag passerar kassel så ska jag mäta snitthastigheten med gps:n

Kör du omnicity så varvar du rött vid 90. Men precis ovanför det röda vid 88 km/h. volvos B7 och B9 motorer i stadsbussar ligger väll ungefär samma som Scania.

Fikman

Citat från: SimonB skrivet 29 oktober 2010, 22:21:38 PM
Tänkte detsamma... ;)

Att spridarna öppnar rätt, att pumpen står rätt osv
Den Scanian var omöjlig att få dra mer än 2,2-2,3, förvisso en Ajokki som var 3,6 hög, men vilket ork de var i den, gick från rättvik som 5 buss mot Falun, i stigningen på Rv50 ut från rättvik så tog ja stigningsfilen och matade, var första buss när vi komm upp, Setra och Neoplan hade inge att sätta imot där tråts att dom hade färre personer med.

Mats Karlsson

Citat från: Andersson skrivet 29 oktober 2010, 23:08:48 PM
480 duger gott till att dra 60-ton med.
Var på väg hem från Skövde i veckan med fullt lass SH och kommer in i Finnerödjabacken, strax därefter styr en bulkkollega i en R560 ut i vänsterfilen, V8an morrarde och stönade men efter drygt halva backen fick han ge sig, 13 liters 480 hästars volvon hade segrat.
Var själv och provkörde R560in för några veckor sedan, och lyckades inte få några högre hastigheter i backarna än vad Volvon orkar med.
Nja, att jämföra 480 och 560 hk rakt av på detta sätt ger inte så mycket. Hästkraftantalet är bara en parameter av många. Utöver detta måste man ta hänsyn till vridmomentkurvan, växellådsstegningen, momentförluster i drivlinan, rullmotstånd (dvs typ av däck och antal däck), luftmotstånd (typ av påbyggnad), toleranser på angivna motorspecifikationer, bränslekvalitet, förarens körstil, ingångshastighet i backen osv. Att analysera allt detta för en rättvis jämförelse är inte lätt. Om man försöker sig på en Monte Carlo-simulering så är jag säker på att Ditt ekipage kan vinna över kollegans ekipage, men för den skull gäller detta inte generellt.   

Björn Lövdahl

Är faktiskt inte helt ovanligt med större firmor som kör 60 ton med 420 maskiner, jag arbetat tex på ett sådant
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se