Provkörning av Volvo D13C 460hk 9700HD

Startat av Optimal, 28 oktober 2010, 22:19:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal


SimonB

460 hk på ett fordon som inte ens väger 26 ton... Jodå!  :P

Björn Lövdahl

//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Optimal

Citat från: SimonB skrivet 28 oktober 2010, 22:23:27 PM
460 hk på ett fordon som inte ens väger 26 ton... Jodå!  :P

Det räckte gott å väl ;), Riktigt bra drag i denna kärra. Stabil och fin på vägen med, och gupp som knappt märktes.

Martin Maltkvist

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 oktober 2010, 22:31:56 PM
Lyckost där!
Även jag var med på ett hörn och det var tur att jag tog med min kamera denna dag.
Det hela gick till på så vis att jag gick jag fram till Volvos monter, kollade vad de erbjöd och kallade sedan in Jim och Yujin.
Körkontroll och så blåsning i alkolås krävdes innan vi kunde tuta och köra med denna fräscha och fina skapelse.
Först på tur var jag och drog iväg mot Nynäshamn, höger in vid ett industriområde efter Bandhagen och sedan ut på 271:an och tillbaka till mässhallarna.
Det första som slog mig var den låga ljudnivån hos föraren, så tyst det var framme och det mest påtagliga var vägbullret. I-Shiften är i en alldeles speciell klass för sig med en transmission som gör växlingsarbetet till en dröm - Bara dra spaken ett snäpp bakåt och sedan bränna iväg lite försiktigt. Sammantaget ger jag drivlinan ett gott betyg - Lättsam körning är inga problem då den närmast smyger in växlarna, man känner det knappt och tydligast märks det på varvräknaren. Om hårdare körning krävs går även det alldeles perfekt, gasresponsen är mycket god och det känns verkligen att ett stort stall huserar i aktern. Väghållningen kändes som ypperlig och ojämnheterna i marken svaldes med lätthet av bussen som är uitrustad med individuell hjulupphängning fram.










Här blev det något knas med färgerna)





Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ulf Rådeström

Citat från: SimonB skrivet 28 oktober 2010, 22:23:27 PM
460 hk på ett fordon som inte ens väger 26 ton... Jodå!  :P

En kommentar från en lastbilsförare som visar på okunskap angående tyngd och last i bussar!

Motorn behövs alla gånger i vissa situationer som i backig miljö etc för att inte tappa allt för mycket ork, tillsammans med ett bra vridmoment - precis som i lastbilarna.

En fullastad buss med kanske 60 passagerare och fullt bagage kräver sina hästkrafter - alltså inte bara för lastbilar.

frigge

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 29 oktober 2010, 08:57:14 AM
En kommentar från en lastbilsförare som visar på okunskap angående tyngd och last i bussar!

Var är okunskapen? Över 25 tons totalvikt har du inte på en turistbuss.

buskörare

Citat från: frigge skrivet 29 oktober 2010, 13:32:57 PM
Var är okunskapen? Över 25 tons totalvikt har du inte på en turistbuss.

På en sån där 3-axlad turistare ligger nog totalvikten på precis runt 25 ton.

mil

Citat från: buskörare skrivet 29 oktober 2010, 13:54:26 PM
På en sån där 3-axlad turistare ligger nog totalvikten på precis runt 25 ton.

Enligt transportstyrelsens tekniska data för CLL 454 som visas på bild är totalvikten 21983 kg

buskörare

Citat från: mil skrivet 29 oktober 2010, 14:05:23 PM
Enligt transportstyrelsens tekniska data för CLL 454 som visas på bild är totalvikten 21983 kg

Ja, det är väl inte så himla långt från 25 ton.

Niclas Rosenius


     På just denna är totalvikten ca 22 ton enligt Transportstyrelsen.

     Men även med den vikten behövs en vridstark motor i uppförsbackarna.

     //Niclas

Dson


KG

När kommer högre effekter i linjevagnarna? De bussar som gör hundratals starter varje dag från hållplats ut på 70 och 90 vägar. De om några behöver väl effekt så de slipper vara i vägen för övrig trafik?

Fredde

Citat från: KG skrivet 29 oktober 2010, 14:42:21 PM
När kommer högre effekter i linjevagnarna? De bussar som gör hundratals starter varje dag från hållplats ut på 70 och 90 vägar. De om några behöver väl effekt så de slipper vara i vägen för övrig trafik?

Japp! 700 hästar i en B9S!  ;D :-X


SimonB

#14
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 29 oktober 2010, 08:57:14 AM
En kommentar från en lastbilsförare som visar på okunskap angående tyngd och last i bussar!

Motorn behövs alla gånger i vissa situationer som i backig miljö etc för att inte tappa allt för mycket ork, tillsammans med ett bra vridmoment - precis som i lastbilarna.

En fullastad buss med kanske 60 passagerare och fullt bagage kräver sina hästkrafter - alltså inte bara för lastbilar.

Du får gärna förklara vari min okunskap ligger. Jag har kört tung lastbil på heltid i över tre år (med övningskörning inräknat, fyra år), så jag känner att jag har en del kött på benen.
På en lastbil med 26 tons totalvikt räcker en D9 på 300 hk långt. Hallandsåsens norra sluttning fixar man i ca 60-80 kmh beroende på hur mkt lass man har, och i övrigt accelererar den snabbt och bra. Varför behöver bussen så mycket mer, när den har fyra tons lägre totalvikt? Jag får en känsla av att det är mycket prestige i det hela, mer än det är baserat på ett faktiskt behov.
Missförstå mig rätt. Jag missunnar ingen en rejäl motor, men jag ifrågasätter behovet. ;)

//Simon som just kom hem från en distributionstur ute på Bjärehalvön med en 26-tonnare med 11-litersmotor på 330 hk. Lite overkill, men trevligt!