De nya linkarna till Bromma

Startat av Mikael Ringmarck, 12 juli 2010, 12:16:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

Efter att ha sett bilderna på de nya Omnilinkbussarna till Nobina i Bromma (Lunda) var jag tvungen att dra iväg och knäppa några bilder. Individerna var följande:

Nobina 7194 CGN754
Nobina 7186 CGN722
Nobina 7188 CGN680
Nobina 7190 CGN762
Nobina 7187 CGN654

Jag tycker det är bra att man valt enkel framdörr - de är ändå så breda på Omnilink. Det ger ett rallysäte längst fram som dessutom är extra brett. Ni som åkt med MaxCi i Stockholms innerstad vet säkert hur det ser ut. Jag noterade att golven är ljusgrå samt att väggpanelerna har ett nytt utseende. 46 sittande samt diodskyltskåp. Synd bara att de inte har full-AC.






Zella

Samma som i Mölndal... fast då är det AC'n som skiljer

bussfan

till mrbuss vilkety drivmedel e det som desse busser har/ska köras på

Mikael Ringmarck

Citat från: bussfan skrivet 12 juli 2010, 12:37:48 PM
till mrbuss vilkety drivmedel e det som desse busser har/ska köras på

Bussfan: Det är etanolbussar.

Tomas: Längden skiljer om jag inte är helt fel ute? Om det är Busslinks vagnar i 26-serien du tänker på så är de nästan metern längre (14,6 mot 13,7 som dessa är). Däremot är totalvikten densamma - 24600 kg. Busslinks tar 5 fler sittande (summa 51) men färre stående.


bussfan


Fredrik Klint

Trevliga bilder! Man har iaf den goda smaken att ha ett par öppningsbara fönster då AC:n uteblir.

Det är nog den värsta snåltabben med Busslinks nya etanolleder i Handen, 3601-3640, att man varken har AC eller öppningsbara fönster. Skandal! Man sitter i en bastu känns det som, duschen man tog innan resan är bortkastad...  ::) Ursäkta OT.

Mikael T Nilsson

Tack för dessa trevliga bilder och intressanta uppgifter!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 juli 2010, 18:16:49 PM
Trevliga bilder! Man har iaf den goda smaken att ha ett par öppningsbara fönster då AC:n uteblir.

Det är nog den värsta snåltabben med Busslinks nya etanolleder i Handen, 3601-3640, att man varken har AC eller öppningsbara fönster. Skandal! Man sitter i en bastu känns det som, duschen man tog innan resan är bortkastad...  ::) Ursäkta OT.

Spelar väl ingen roll, man kör dem ändå inte på helgen....  :-X
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael Ringmarck

Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 juli 2010, 18:16:49 PM
Trevliga bilder! Man har iaf den goda smaken att ha ett par öppningsbara fönster då AC:n uteblir.

Det är nog den värsta snåltabben med Busslinks nya etanolleder i Handen, 3601-3640, att man varken har AC eller öppningsbara fönster. Skandal! Man sitter i en bastu känns det som, duschen man tog innan resan är bortkastad...  ::) Ursäkta OT.

Tack  ;) Så man har skippat det? Det var ju ingen höjdare, takluckorna hjälper ju inte mycket och takfläktarna i Omnilink (även B9S) känns otillräckliga. Tacka vet jag B10M/B10BLE. Där är det bra drag. Ibland hör man kommentarer från passagerarna som t ex "den har kylaggregat den här bussen"  8)

Bussfanatikern

Dom här bussarna har visst det AC! men bara för föraren. Det ser man på det lilla kylaggregatet som sitter uppe på den främre delen av taket.

Mikael Ringmarck

Citat från: Bussfanatikern skrivet 14 juli 2010, 03:54:48 AM
Dom här bussarna har visst det AC! men bara för föraren. Det ser man på det lilla kylaggregatet som sitter uppe på den främre delen av taket.

Och ingen har väl påstått något annat?  ;) Snällt att man tänker på oss förare...(eller tack vare vissa krav  :P)...de nya B7RLE-vagnarna i 02xx-serien har iaf full-AC!  ;D

Mikael Ringmarck

Nu har ytterligare 6 st Omnilinkar dykt upp och det ger följande:

7185 CGN667
7186 CGN722
7187 CGN654
7188 CGN680
7190 CGN762
7192 CGN753
7194 CGN754
7196 DFB898
7197 CGN842
7198 CGN810
7200 CGN763

rengmark



Några timmar senare var dom 13. Då var också 7189 och 7193 på plats.

Andreas

Citat från: rengmark skrivet 15 juli 2010, 19:36:23 PM


Några timmar senare var dom 13. Då var också 7189 och 7193 på plats.

Jaha, de har letat sig bort till Vällingbydepån. Inte konstigt att jag inte hittade dem i Lundadepån igår då. :P

bussfan

till någon här som vet om det går att få dieselmotor i dessa omnilinkar