Vissa förares inställning till att bli fotograferade

Startat av Fredrik Klint, 14 juni 2010, 20:05:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint


Denna tråd har knoppats av från tråden "Omninlinkar får röra på sig ordentligt" => länk bifogas.

// Nico


http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=36251









Fina bilder  :).
När jag ser OmniLink och linje 639 tänker jag på min "incident" förra veckan vid Tekniska (Sthlm Östra alltså)...

Jag sitter på en bänk och tar en bild när bussen lämnar hållplatsen, sen tittar jag direkt på kamerans display för att se hur bilden blev. TUUUUUUUUUUUUUUUUT hörs det. Jag tittar upp, bussen har stannat i höjd med mig. Jag tittar på föraren som rycker på axlarna och gestikulerar. Jag tittar bort då jag inte tänker börja munhuggas eller vifta tillbaka med armarna. TUUUUUUUUUUUUUUT hörs en gång till. Sen åker bussen vidare.
För den som inte vet så har dessa bussar, åtminstone den som jag fotade, riktig starkhornstuta. Är man inte beredd så hoppar man till lite, den låter ju rätt högt.
Jag måste säga att jag blir trött på det här beteendet hos vissa förare. Jag fotar inte lika mycket som vissa andra och råkar därför sällan ut sådana här situationer. Ber om ursäkt för OT men Andys bilder fick igång mig  ;)

Det ger väl inget att skriva om det här på Buss Snack men det finns ju faktiskt en del skribenter här som jobbar inom bussbolag som arbetsledare/chefer. Skulle man kunna ge någon kort/enkel information till förarna att det faktiskt inte är förbjudet att fota bussar? En lapp på en anslagstavla kanske? Så får man förklara att det finns märkliga typer som gillar att fota bussar  ;D


Andreas

Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 juni 2010, 20:05:25 PM
Fina bilder  :).
När jag ser OmniLink och linje 639 tänker jag på min "incident" förra veckan vid Tekniska (Sthlm Östra alltså)...

Jag sitter på en bänk och tar en bild när bussen lämnar hållplatsen, sen tittar jag direkt på kamerans display för att se hur bilden blev. TUUUUUUUUUUUUUUUUT hörs det. Jag tittar upp, bussen har stannat i höjd med mig. Jag tittar på föraren som rycker på axlarna och gestikulerar. Jag tittar bort då jag inte tänker börja munhuggas eller vifta tillbaka med armarna. TUUUUUUUUUUUUUUT hörs en gång till. Sen åker bussen vidare.
För den som inte vet så har dessa bussar, åtminstone den som jag fotade, riktig starkhornstuta. Är man inte beredd så hoppar man till lite, den låter ju rätt högt.
Jag måste säga att jag blir trött på det här beteendet hos vissa förare. Jag fotar inte lika mycket som vissa andra och råkar därför sällan ut sådana här situationer. Ber om ursäkt för OT men Andys bilder fick igång mig  ;)

Det ger väl inget att skriva om det här på Buss Snack men det finns ju faktiskt en del skribenter här som jobbar inom bussbolag som arbetsledare/chefer. Skulle man kunna ge någon kort/enkel information till förarna att det faktiskt inte är förbjudet att fota bussar? En lapp på en anslagstavla kanske? Så får man förklara att det finns märkliga typer som gillar att fota bussar  ;D



Jag har också upplevt att folk har tutat på mig, samt att en förare hötte näven åt mig en gång, bara för att jag tog ett foto utan blixt av bussen han körde, mitt i bäckmörkret där jag knappt såg något överhuvudtaget med min lilla Canon Ixus. Btw, förste man på forumet tror jag som kallar mig vid mitt nickname Andy. Det tackar man för! ^^

Ersa

#2
Jösses vad du provocerar Rospiggarna, Klint! ;D
Vad du civilist vid tillfället? Enligt egna erfarenheter får man sällan bekymmer när man fotar iförd full uniform. De enda två incidenter jag har varit med om under arbetstid är:
1) att jag råkat skrämma upp nån stackars Nobinaförare när ersättningsbussarna för Blå linjen gick längsmed Klarabergsgatan nu senast. Det såg väl ut som jag var nån trafikledare från Nobina som ville hålla koll på att det var ordning och reda. Oops! :P
2) att jag fått rejält sura kommentarer när jag fotade en Setra tillhörande FAC på CT. Enligt tre FAC-förare fick man inte fota konkurrenters bussar, vilket jag tyckte lät som ett skämt. Men de log inte tillbaka, så jag vände på klacken och gick. ::)

Fredrik Klint

Ersa: Haha, det där med konkurrens kände jag en gång för länge sen vid Danderyd då jag åkte direkt efter jobbet (i min tunnelbaneuniform) och plåtade. Då var det en förare som höll upp ett papper (tidtabellen?) för att gömma ansiktet och som sen stannade och öppnade dörren och började gapa.
En annan gång blev jag utstirrad av en förare när jag tog en bild strax innan han angjorde en hållplats. Väl framme vid hållplatsen så tittade han bara på mig och viftade med armarna. Observera att folk står utanför dörren och vill kliva på (det var mitt på linjen). Jag tittar bort, sen efter en stund tittar jag tillbaka, då ser jag till min förvåning att han fortfarande stirrar och har inte öppnat framdörrarna för påstigning.

Ja, det är de tre situationer jag haft med bussförare. Men nu senast vid Tekniska så var jag så civil man kan bli.

lil-sis

Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 juni 2010, 20:46:06 PM

En annan gång blev jag utstirrad av en förare när jag tog en bild strax innan han angjorde en hållplats. Väl framme vid hållplatsen så tittade han bara på mig och viftade med armarna. Observera att folk står utanför dörren och vill kliva på (det var mitt på linjen). Jag tittar bort, sen efter en stund tittar jag tillbaka, då ser jag till min förvåning att han fortfarande stirrar och har inte öppnat framdörrarna för påstigning.


Det här har ju diskuterats förut.

Men det kan ju vara så att det finns människor som inte är bekväma med att bli fotograferade. Och det skulle man ju kunna respektera då. (Nej det ger de ingen anledning till att vara otrevliga). Men det är ju omöjligt att veta varför någon annan agerar på ett visst sätt och då kan man ju själv ta ett steg tillbaka.

Kvarne

Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 juni 2010, 20:46:06 PM


Ja, det är de tre situationer jag haft med bussförare. Men nu senast vid Tekniska så var jag så civil man kan bli.

Glömmer du inte nått nu....?  :D
Liljeholmen...Du, jag å MrBuss..
Vi fotade en 147:a vilket inte den föraren uppskattade. Började gapa å skrika å hålla på. Vi, som egentligen skulle åkt med bussen till Nybodahallen valde att promenera istället. Bussföraren kröp hela vägen(med passagerare på Hägerstensvägen) jämte oss och gestikulerade och var riktigt otrevlig....

Förlåt för OT, men var bara tvungen att lufta den incidenten åxå... :) ::)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Björn Forslund

Det är väl oftast så att det är förare som kommer från annat land som reagerar. Kanske som flyktingar. De kan ha levt i någon diktatur och är rädda för att bilder på dem kan dyka upp på nätet. Eller att fotograferingen sker i något annat syfte än att just dokumentera bussar.
Sådant får man respektera. Alla ser ju inte ut som Buss-Micke.

Enda incidenten jag råkat ut för var när en stöddig liten snubbe till bussförare  kom och frågade om jag hade tillstånd att fotografera (Danderyds Sjh) och hävdade att man måste tillstånd för att fota på bussterminalen. Efter att ha skrattat högt upplyste jag honom om vad som gäller på allmän plats, samt att DDR inte finns längre. och inte funnits här heller för den delen.  Snubben bleknade och troppade iväg med svansen mellan benen...

1896

Väljer man att köra buss, och inte vill synas, då är man fel ute....

buskörare

En annan vinkel.
12/5-05 blev jag rånad i tjänsten. En narkotikapåverkad 15-åring klev in, viftade med en pistol (luftpistol visade det sig senare) och krävde mina pengar och plånbok. Eller ja, alltså jobbets pengar och plånbok.
Efter en hel del hemska turer åkte han fast och det blev rättegång. I förhöret stod han för det han gjort och verkade ångerfull, i alla fall enligt polisen som ringde mig. Eftersom det var narkotika med och några av åtalspunkterna (alla var inte mot mig) handlade om hot och övergrepp i rättsak, så var jag livrädd för att träffa honom igen. Mitt målsägandebiträde begärde och vi fick att han fick gå ur rättsalen när jag var där. Och jag valde själv att sitta i ett annat rum och bara lyssna på honom under åklagarens "förhör". Gärningsmannens inställning då var inte lika ångerfull, tvärtom.
Nerikes Allehanda hade senare en uppföljning av brott som hänt i Örebro och jag fick förfrågan om jag ville vara med. Även med bild. Bilden fick dom endast ta med om jag inte syntes på den. Jag var helt enkelt livrädd att han skulle känna igen mig och ge sig på mig när jag körde linjen ut till området där han bodde.
Hade nån av er stått där då och fotat, civil, så hade jag också lackat ur. Jag hade ingen aning om då att det fanns folk som fotade bussar och efter att ha stått med en pistol riktad emot sig är man inte logisk. För ni kunde lika gärna vara ute och fota för att hålla koll på mig?

Nu är denna situation speciell, jag vet. Men ni verkar totalt att missat att alla faktiskt inte vet om er existens. På min depå är vi väl runt 150 förare, inte ens hälften vet vilka ni är. Jo, en har vi ju ganska ofta kontakt med  ;) ) Jag tror faktiskt inte många skulle tycka det är jättekul att det helt plötsligt, utan att ens bli tillfrågad, bli fotograferad på er arbetsplats. Oavsett vad lagen säger. Nån pratade om respekt. Respekten i att kanske inte vilja bli fotad och utlagd på ett forum som ALLA kan komma åt. Det är ju inte ens låst för utomstående.

buskörare

Citat från: 1896 skrivet 15 juni 2010, 12:40:25 PM
Väljer man att köra buss, och inte vill synas, då är man fel ute....

Låter precis som nån sa till mig när jag blev rånad. Väljer man att hantera pengar får man räkna med att bli rånad. Ett ytterst trångsynt synsätt.

1896

Precis tvärtom, man får se det ur ett större perspektiv....

MartinMartin

Jag är inte rädd för att hamna på bild och skulle aldrig brusa upp,
men när den här togs så kom en trevlig kille fram till mig efteråt och sa att den var till hans samling.  ;D

http://bussmicke.se/Bildgalleri/Trafikvardag/2008/07_Juli/slides/080710_KR_Trafik_220_Gustav_Adolfs_Plan_Enkoping.html

Det är ju inte så svårt att heja på föraren och kort förklara vad man ska ha fotot till, så är det väl ingen som blir arg.

..... hoppas jag....

buskörare

Citat från: MartinMartin skrivet 15 juni 2010, 13:50:14 PM
Jag är inte rädd för att hamna på bild och skulle aldrig brusa upp,
men när den här togs så kom en trevlig kille fram till mig efteråt och sa att den var till hans samling.  ;D

http://bussmicke.se/Bildgalleri/Trafikvardag/2008/07_Juli/slides/080710_KR_Trafik_220_Gustav_Adolfs_Plan_Enkoping.html

Det är ju inte så svårt att heja på föraren och kort förklara vad man ska ha fotot till, så är det väl ingen som blir arg.

..... hoppas jag....


Exakt. Hur ska föraren veta vad bilden är tänkt till? Många av oss har varit med om mycket oförtjänt skitsnack, är det konstigt att man blir cynisk? Jag använder inte min namnskylt för att den blivit "missbrukat" t.ex. Hur vet föraren som blir fotad att bilden inte ska användas i en smutskastningskampanj?

Björn Forslund

Går man runt på en terminal o fotar, kan man ju språka lite med varje förare innan man knäpper.
Värre är det ju när man fotar bussar i rörelse, när det inte finns annat sätt att kommunicera utom kanske en glad vinkning.

Bussnissen

Citat från: buskörare skrivet 15 juni 2010, 12:51:44 PM
Låter precis som nån sa till mig när jag blev rånad. Väljer man att hantera pengar får man räkna med att bli rånad. Ett ytterst trångsynt synsätt.
Jag tycker du har helt rätt. Den här attityden finns också här bland en del som tycker att man ska byta jobb om
man inte trivs med sin arbetssituation av någon anledning. Istället för att arbeta för att förbättra istället.